Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door StingRay85 »

Kan je eigenlijk meten wat er uit de speaker komt? Bv met een signaal generator in een poweramp door de speaker gaan, en dan per frequentie de dBs bepalen? Zou wel interessant zijn om met de winisd simulaties te kunnen vergelijken.
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Kunk »

We zijn ondertussen ruim een maand vereeren ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van de 2x10 waar jullie mee bezig waren.
Dus bij deze de vraag hoe staat het ervoor?👷
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Inmiddels zijn er 2 B-112 kastjes klaar gemaakt en gister is er 1 opgehaald door een nieuwe (potentiële) eigenaar. Als het goed bevalt zal hij (forumlid) zich hier wel openbaren ;-)

Dinsdag staat bij Wouter op de planning verder werken aan de 2x10 dwz klaar maken voor de spuiter, ivm roadtest.
Verder: een versterkerplankje, exemplaar en flightcase in AA stijl, en de nieuwe B-108 moet ook nog mee naar de spuiter. Dus, denk nog 2 dinsdagen werk en nog 2 avonden voor een nieuwe B-128. Helaas is het geen hoofdinkomen dus het is er allemaal "bij" terwijl het liever meer prio zou krijgen. De 2x10 gaat zeker snel uitvoeriger getest worden, maar niet zonder coating. Populier is dan te kwetsbaar

DominicMaertens schreef: 20 jan 2019, 14:02 Kan je eigenlijk meten wat er uit de speaker komt? Bv met een signaal generator in een poweramp door de speaker gaan, en dan per frequentie de dBs bepalen? Zou wel interessant zijn om met de winisd simulaties te kunnen vergelijken.
Zo doen we dat wel bij het ontwerpen van het filter.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Ben toch wel benieuwd wie dat forumlid is...
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

arjan schreef: 10 mar 2019, 18:39 Ben toch wel benieuwd wie dat forumlid is...
viewtopic.php?f=5&t=73171&p=1580818#p1580755
Exposed :-)

Edit: viewtopic.php?f=7&t=69293&p=1580960#p1580960
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Vanavond op pad met “het beest 1.0”. Potje ska blazen in Lola Groningen :jam:
Er word al hard gewerkt aan versie 2.0, 4 ohm en behoorlijk wat lichter. Nu nog maar even lekker sjouwen :cheer:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Morgen e.e.a. afleveren bij de spuiter, binnenkort wat nieuws vanuit AA

In de zoektocht naar een antwoord op de Eminence 3012LF die in diverse bekende basscabs gebruikt wordt, ook Fearless/Fearful en deels OEM door bijv Barefaced, eindelijk wat nieuws gevonden: https://www.loudspeakerdatabase.com/Oberton/12NSW600

Een high Xmax 12" die nu eens WEL normale parameters heeft voor basgitaar. Niet de allerbeste, want deze woofer wil eigenlijk een heel kleine kast, maar een redelijke gevoeligheid, 600/1200 W belastbaarheid, en een zeer grote Xmax
Oberton 12NSW600 1.png
Wauw, dat heeft potentie. Bijna 6dB luider dan de Eminence 3012LF woofer, dus dat scheelt een extra 12" vergeleken met een van de allerbeste 12" woofers die er momenteel in basland in 1x12" kasten zit. Dus, 2x12 van die beukers kunnen tegenover 1x12 Oberton 12NSW600 (al wint dan 2x12 klankmatig waarschijnlijk wel, maar geen 2 kasten nodig).
Bij AA zijn we bezig een nieuwe eigenschap in onze ontwerpen te laten terugkeren; 'unkaputbar.
Deze 12" is daarvan een goed voorbeeld. Er is 1,8kW nodig om Xmax (fabrikantgegevens) te overschrijden, en dat is nog lang niet Xmech. Kritisch gerekend is de Xmax winding (34mm) spreekspoel, minus magneet sleuf (11) gedeeld door 2 = 11,5mm one way. Nog steeds gigantisch.

Omdat de gevoeligheid redelijk overeenkomt met de 12" Eminence (1,15W nodig met Oberton vs 1W bij 3012LF) is dit de eerste unit die serieus in aanmerking komt voor een eventuele AA 1x12" Met 35 liter basreflex en een poortlengte van ruim een meter zullen we moeten uitwijken naar een transmissionline constructie. Wellicht.... ooit, dromen mag :dance:

Edit: haalbaarheid transmissionline getest, laat zich prima simuleren. 35 liter BR (onrealistisch lange poort van 110cm lang, 300cm2) en 54 liter TL met 200cm^2 poortopening (luchtsnelheid in poort tot 1kW onder 20 m/s)
Oberton 12NSW600 2.png
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Screenshot_20190417-001822.png
Binnenkort eindelijk weer grote(re) stappen.
Aantal spullen terug van de spuiter, in de meivakantie zitten 2 dagen geblokt voor AA ontwikkeltijd. Nu al zin in...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

viewtopic.php?f=5&t=73796

Hier een review van Kunk, die sinds maandag een Acoustic Alignment B-112 op proef heeft. Dit als vervanging van Eden 2x10, met als voornaamste reden het reduceren van gewicht en omvang van de speakerkast. Wij werden er natuurlijk erg blij van dat hij zijn verhaal op het forum gedeeld heeft. We zijn benieuwd of het een blijvertje is, de eerste kennismaking was in ieder geval zoals wij hem hoopte.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Brinkmeister »

Heel gaaf, het zou me niet verbazen als ik TZT toch die kant op ga.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hoe reageren deze kasten eigenlijk op drive? Dat heb ik jammergenoeg niet kunnen testen op de meet.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Mijn ervaring met de B129 is dat het laag zo dik is dat drive er superlekker uitkomt zonder dun te worden. Normaal zat ik veel te rommelen met de juiste mate van cleane blend om het laag niet te verliezen maar met deze kast kan ik de drive vol open draaien en lekker scheuren. Ik gebruik overigens een darkglass vintage ultra.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Sjtevel 1984 »

Het laag ging ik wel van uit. :wink: Wordt het hoog niet irritant? Is een fuzz te gebruiken, of wordt dat een groot knetterfestijn?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Ik denk dat dat vooral in de kwaliteit en afstemming van de tweeter zit en dat zit wel goed hoor. maar dat moet de baas zelf maar even toelichten
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nah, de tweeter heb ik standaard dicht staan. Is dat op deze kastjes ook mogelijk?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie