Brooks Bass Guitars

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Basvarken »

Ik krijg veel positieve reacties op de Brooks EB-PL Noir.
Onder andere van deze twee topbassisten:

"Black is beautiful, but it sounds great too! 100% balanced sound in every position. With a nice growl to it, that makes it cut through. This bass is a love baby from Rickenbacker and Fender, trapped in a vintage Gibson body. A piece of art."
Ivo Severijns (ex- Herman Brood & his Wild Romance, ex -Kane, Waylon)

"I absolutely love it when old school meets new school! This bass has the looks and feel of a classic Gibson with the sound of a Telecaster bass on acid. It's simple yet very diverse. From a warm vintage sound to a killer modern rock growl... This monster has it all!"
Rob van der Loo (ex-Delain, Epica, MaYaN)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Hans58 »

Gaaf zeg! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Hagen »

Dat zijn de dingen die je wil horen!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Basvarken »

Ik heb weer een nieuwe bas af.
Beste tot nu toe.

Alle Brooks bassen zijn een variatie op de EB-0 met Les Paul Junior double cut body vorm. Maar ze zijn allemaal 34" scale. En allemaal combineren ze de vorm van de EB-0 met eigenschappen van een andere klassieker.
Deze is een liefdesbaby van de EB-0 en de Thunderbird. Vandaar de EB-TB naam.

Ik heb het center piece nine ply mahonie en walnoot gemaakt. Flamed mahonie body wings daar aan weerszijden tegenaan.
Nickel plated hardware. 9.2 K humbucker van EY Guitars.
Slagplaat is drielaags met het vlammetje uit het Brooks logo ingegraveerd. En de lijnen aan weerszijden zijn uitgesneden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zonder slagplaat ziet ie er zelfs ook mooi uit...
De slagplaat kan eraf. De schroefjes heb ik heel kort afgeknipt zodat ze alleen maar in de slagplaat zitten. De slagplaat zit nu vast met dubbelzijdig tape. Als je de bas wil kopen zonder slagplaat, dan kan dat dus ;-)

Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Herman »

Prachtig! En wat kost zoiets nou?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Basvarken »

€ 2100 met koffer
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Hans58 »

Had 'm in wording al op feestboek langs zien komen, maar WAUW! Prachtige details op de kop ook. :worship: 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Herman »

Faire prijs voor een met liefde gemaakt instrument denk ik zo. Heel fraai!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Hagen »

De bas en deze foto's zijn prachtig!
Het ontwerp is smaakvol en de afwerking subliem. Klinkt ie ook zoals je wilt?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13346
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door LeftyJ »

Heel vet, en leuke details. Ik vind de iets verdiepte hiel met name grappig, het wekt de illusie van een gewone set neck zoals je op een EB zou verwachten maar niets is minder waar 8)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Basvarken »

Dankjewel voor de complimenten allemaal! Tof dat jullie dat soort details waarderen. Daar zit voor mezelf een flink stuk van de voldoening in.

Hier is een videootje. Dan heb je een idee hoe die klinkt. Opgenomen met een Vox Amplug rechtstreeks in de iMac met Garageband en Photo Booth.

Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Sanders »

Ik vind de slagplaat een beetje jammer van vorm (als in: jammer dat die de ondersterand niet mooi meevolgt, met een gelijke afstand tot de rand aan de buitenkant zoals in de cutaway). Afgezien van dat moet dit tot hiertoe je meest geslaagde creatie zijn IMHO. Die tweelagige kop heb je ook mooi opgelost!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3021
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Britsie »

:worship: Prachtige bas. :worship:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door Basvarken »

Afgelopen nazomer heb ik BaCH laten weten dat ik geen dealer meer wilde zijn van hun instrumenten. De lol was er een beetje vanaf, de kwaliteit liep terug. En de keuze uit modellen die voor mij interessant waren, was ook flink terug gelopen.

Ongeveer een maand later nam een Chinese fabrikant contact met me op. Of ik geïnteresseerd was in hun gitaren en bassen. Een hoop kopiëen van de welbekende merken. Ik had daar niet zo'n zin in. Maar wat ik wel interessant vond, was het aanbod om een eigen model te bouwen voor mij.
Ik heb toen een beetje zitten rekenen en fantaseren. En heb toen het plan opgevat om een medium priced lijn op te zetten van de Brooks EB-PL die ik zelf sinds een jaar aan het bouwen ben. De Chinezen gaven aan dat ze dat prima zouden kunnen. Ik zou de basis in China laten maken. En de basgitaren dan hier verder afbouwen met hoogwaardige componenten.
Om niet mijn eigen Brooks merknaam aan te tasten, had ik een een nieuwe merknaam bedacht: Gotchie.
De Chinezen zouden als proeve van hun kunnen twee pilots bouwen. Om te kunnen beoordelen wat hun kwaliteitsniveau is, spraken we af dat ze twee complete basgitaren zouden bouwen. Met hardware, electronica en snaren: alles erop en eraan.

Ik heb ze bouwtekeningen, foto's en specificaties opgestuurd. Net zoals ik dat diverse keren met BaCH ook gedaan had.
En eind december was het dan zover; ik kon twee basgitaren ophalen bij het postagentschap in Velp.
Goed verpakt hadden de bassen de reis vanuit China overleefd.

Maar, al snel naar het uitpakken begon me de moed in de schoenen te zakken. De Chinese maatstaven voor kwaliteit zijn toch niet van het niveau waar ik op gehoopt had. Een aantal aspecten waren voor mij geen halszaak: onderdelen die ik eraf kan schroeven zijn te vervangen door betere(dat was zowieso het plan). Maar het slordige lakwerk van met name de hals was voor mij echt een showstopper. De basis moest goed zijn. En dat was ie niet.

Ik heb uiteindelijk na lang wikken en wegen aan de Chinese fabrikant laten weten dat ik van verdere samenwerking afzag.
Ik heb het hele project afgeblazen. Het zou me teveel tijd en energie kosten om de bassen op het gewenste niveau te krijgen.

Maar nu had/heb ik dus twee basgitaren over...
Ik ben aan de slag gegaan met de eerste van het stel. Een Gotchie EB-PL in burst finish.
De hals was dermate slordig, dat ik heb besloten om hem helemaal kaal te maken en opnieuw te lakken.
Dit gaf mij meteen de gelegenheid om -in plaats van een hele fantasieloze bijna zwarte achterkant- de hals wat meer aan te laten sluiten op de voorkant met de toch -eerlijk is eerlijk- fraaie burst.

En ik heb er goede onderdelen opgezet:

Schaller M4 90 lightweight tuners
ABM type 3D brug
CTS potmeters
Sprague condensator
Switchcraft jack output
Amber knoppen met pointer washers
Handgezaagde topkam van echt been
Seymour Duncan SCPB-3 Quater Pound single coil
Extra large strapbuttons (geen straplocks nodig!)
GHS Heavy Boomers 50-115

Ik heb het logo op de kop overgespoten met zwart. Maar ik heb het vlammetje wel laten staan.
De control cavity heb met koper shielding tape beplakt.

Verdere specs:
-mahonie body uit een stuk
-mahonie hals met scarf joint headstock
-ebben toets
-spokewheel trussrod

Los van enkele slordigheden in de lak die ook in de body te zien zijn, is deze bas nu voor mij prima verkoopbaar.
Ik ga er niet de prijs voor vragen die ik aanvankelijk had bedoeld (€ 800). Maar voor € 550 euro mag deze bas naar een nieuw baasje. Ik ben dan nét uit de kosten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals, prijs: € 550,-
De bas wordt niet verstuurd. Op te halen in Velp.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: NumberOneGuitars / Brooks

Bericht door we tigers »

Wat een verhaal. De gedachte dat jouw ontwerpen nu in China liggen lijkt me ook niet zo'n prettige...
Iemand gaat wel voor relatief weinig geld een hele gave bas op de kop tikken.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Plaats reactie