pickup reparatie

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Jack

Bericht door Jack »

Of had nog geen koffie gehad.
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

Bericht door pauls pickup place »

Sorry, koffie wel, stond vanochtend nog in de vakantie mode.

"Reproduceren" is het woord, o.k.
Ja, dat kan.
Die vraag had ik al eens beantwoord, zie d.d. 21 dec 2013!
Even teruglezen s.v.p.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ah sorry, heb het topic gevolgd, maar mijn geheugen laat me in de steek ;-)
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

Pickups, wat tijd met je pickup doet

Bericht door pauls pickup place »

Hallo Basmensen, heb onlangs de resultaten van een "tijdrovend" experiment op schrift gekregen.

Eind 2014 wilde een zeer gedreven geluidzoeker, F. een nieuwe split coil voor zijn '74 Fender P-bas, na wat mailen liet hij mij de vrije hand om er een te bouwen.
Het werd uiteraard een split coil met 5 x 20 mm (normaal 4.8 x 10 mm) AlNiCO V magneten en Elektrisola AWG 42 Grade I koperdraad in de kleur rood. (Op de foto staat er een met naturel koperdraad isolatie.)
De eerste reactie was even slikken, volgens F. was de dynamiek en transparantie beperkt, voor de rest prima pickup.

Laat dat nu twee eigenschappen zijn, van hand-gewikkelde pickups, die normaal gesproken flink verbeteren.

Vervolg: begin deze maand kreeg ik een mailtje van F. dat hij de bas nog eens van de kast afgehaald heeft en bespeeld.
De dynamiek en transparantie was dusdanig verbeterd dat ze geen probleem meer waren voor een doorgewinterde 60'er jaren bas speler!
F. had het niet alleen gehoord, maar legde het ook uit.
Door het wikkelen wordt de koperdaad gestrest en is de kristalstructuur van het koper verstoord, dit herstelt binnen 5 a 6 maanden dusdanig dat het zich nagenoeg kan meten met een 60'er jaren pickup!

Het was me al bekend dat de pickups na het wikkelen en in de was zetten 3 a 4 weken nodig hebben om de was in de kern van de spoel te laten indrogen. Wat een behoorlijk effect heeft op de dynamiek en de transparantie van het geluid.
Omdat dit zo'n nieuw inzicht is in het wikkelen van pickup spoelen, heb ik het thema aan een bevriend nano-technoloog voorgelegd. Hij beloofde mij er wat lectuur bij te zoeken om het voor een "leek" begrijpelijk te maken.

Wacht met spanning af hoe dit verder gaat, vriendelijke groet Paul Hendrix.
Pickup bouwer en reparateur.
p.s. De testresultaten van een single poles P-bas split coil (zonder meer uitwisselbaar) zijn voor een deel binnen en zijn veelbelovend. Wordt vervolgd!
Bijlagen
Hendrix P-bas split coil 5x20 AlnICo V 5x20mm
Hendrix P-bas split coil 5x20 AlnICo V 5x20mm
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

pickup reparatie

Bericht door Muziekschuur »

Waarom koos Leo Fender bij G&L voor zo'n ander pickup design? En welke voordelen ging hij voor?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

pickup reparatie

Bericht door pauls pickup place »

Neem aan dat je de G&L 5000 bedoelt.
Op de foto is de pickup verbeterd met magnetische AlNiCo V polen, wat de vintage sound met transparant hoog en qua volume meer balans tussen de snaren onderling ten goede komt.

Wat Fender daarbij in gedachte had, kun je alleen maar naar gissen, de cover heeft afgezien van de dikte van het materiaal geen invloed op de sound. Onder de cover zit, zoals bij het D - G deel op de 3de foto te zien is, een 'normale' bobbin met spoel, maar met een magneet onder de polen geplakt.

Heb zelf een aantal nieuwe pickups ontwikkeld en een van de overwegingen bij het kiezen van een ontwerp is bepalen welke sound je wil maken of welke eigenschap van een bestaand ontwerp je wilt verbeteren etc. dan beschikbaar materiaal en fysieke beschikbare plek in de body. Is een prachtig proces en een beetje verslavend.

Zoals b.v. de P-Bass SINGLE POLES split coil (foto), die zonder verdere modificaties aan het instrument uitgewisseld kan worden met de originele. Het is een kleine wijziging van het origineel, maar met behoorlijk wat invloed op de sound.
Bijlagen
Nieuwe P-Bass SINGLE POLES split coil.
Nieuwe P-Bass SINGLE POLES split coil.
G&L 5000 nieuwe spoelen met magnetische polen AlNiCo V
G&L 5000 nieuwe spoelen met magnetische polen AlNiCo V
G&L 5000 in het kapje met een oude spoel ernaast.
G&L 5000 in het kapje met een oude spoel ernaast.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: pickup reparatie

Bericht door Sanders »

Ik ga begin juni mijn teentjes ook eens in het water steken, en twee Jazzmaster pickups laten herwinden door Paul. I'll keep you posted.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: pickup reparatie

Bericht door LemmyNL »

Gaat je wel bevallen!
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
pauls pickup place
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 jun 2013, 10:47

Re: pickup reparatie

Bericht door pauls pickup place »

Hallo Sander, ben niet zo goed in Forum dingen en zo, maar als je in juni twee Jazzmaster pickups wilt gewikkeld hebben, is het raadzaam om ze op tijd op te sturen.
Ik zit de eerste 3 - 4 weken vol, is een beetje afhankelijk van hoe het onderhanden werk vlot, vandaar.

Hartelijke groet, Paul.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: pickup reparatie

Bericht door Sanders »

Paul, er is geen haast bij hoor, ik mail je nog!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: pickup reparatie

Bericht door Pedullist »

Ik zit nu op drie instrumenten met Paul's werk, en ben er zeer gelukkig mee. :D
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: pickup reparatie

Bericht door Sanders »

Voor:
Afbeelding

Na (maar alvorens Paul de beschermende tape aangebracht werd, de spoel is namelijk erg breed):
Afbeelding

Pakketje is vanmiddag aangekomen bij de missuhs, dus vanavond maar eens aan het solderen slaan :). ERG benieuwd!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: pickup reparatie

Bericht door dejohan »

Ah ik ga even abonneren op dit topic. Altijd interessant te weten wat mijn ouwe donatiepickups nog verder doen in hun leven.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: pickup reparatie

Bericht door Sanders »

Een groot gitarist is er gelukkig aan mij niet verloren gegaan, maar dit zou een idee moeten geven:


Ingespeeld met een (digitale) Twin Reverb, maar ze klinkt veel beter op de iets meer obscure Vibroverb. Erg dynamische pickups, doen me wat denken aan de "neuzigheid" van DeArmond goldfoils.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: pickup reparatie

Bericht door Pedullist »

Mooi! En geloof me, ze worden beter na 6 maanden ongeveer. Dat geloofde ik zelf niet, maar ik draaide in het begin het hoog weg (te fel) maar merkte na 6 maanden dat ik dat onbewust niet meer deed.
Plaats reactie