Muziektheoriemethode voor basgitaar: SV Method

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Als ik dat onderdeel dat openbaar te zien is op je website zo even bekijk en doorneem kom ik eigenlijk niets nieuws tegen nadat ik akkoorden en positiespel heb gestudeerd. Kun je me (wellicht kort) uitleggen wat het grote verschil is tussen jouw methode en het studeren van positiespel?
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

De toevoeging van de methode is dat het meer uitlegt dan positiespel. Daar wordt één hoofdstuk aan gewijd: 'vingerzettingen'.

Het gaat voornamelijk over de verbanden leggen tussen toonladders en akkoorden. Die toonladders en akkoorden kun je spelen (in verschillende vingerzettingen) door middel van dit systeem zonder dat het uitmaakt in welke toonsoort het is. Maar zelf vind ik het belangrijker dat je inzicht krijgt in wannéer je ze kunt gebruiken.

Zo gaat een subhoofdstuk bijvoorbeeld over de gealtereerde toonladder. De toonladder an sich studeren vind ik zelf niet zo nuttig (hoewel je met dit systeem geen enkele toonladder meer hoeft te studeren als je de kerktoonladders kent). Als je het niet gaat gebruiken ga je het uiteindelijk weer vergeten. Maar als je weet wanneer je de toonladders kunt gebruiken dan kun je daar een hoop nieuwe ideeën mee opdoen en krijg je daarnaast ook meer inzicht waarom bijvoorbeeld die ene noot in dat ene schema nu 'vreemd' klinkt.

Dat leren toepassen komt aan bod in de analyse-hoofdstukken. 'Analyse' klinkt misschien lastig, maar met een paar stappen kun je ieder akkoordenschema analyseren: bekijken welke toonladder bij welk akkoord hoort ('natuurlijk klinkt'). En die stappen sluiten dan weer aan bij het systeem: alles is gelinkt aan 1 systeem. Dus ken je dat systeem, dan worden de connecties logisch.

Wat de methode doet is dus zoveel mogelijk muziektheorie met elkaar verbinden. En dat probeer ik zo overzichtelijk mogelijk te doen. Ik leg dus niet per se iets nieuws uit, maar wellicht vanuit een andere benadering. Het is dus niet gek als er delen bekend zijn, en daarnaast bijt het andere methodes niet.
(Hoewel ik merk dat er voor mijn studenten aan Codarts ook openbaringen zijn, zeker met betrekking tot de toepassing van de gealtereerde toonladder.)

Lang verhaal kort: voor mij persoonlijk is de meerwaarde de toepassing. Ik heb de methode in eerste instantie voor mezelf bedacht en ging muziektheorie pas echt leuk vinden toen ik het kon gaan gebruiken. En dat bleek zo te zijn voor meer mensen. :)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik denk dat je hier;
Ik leg dus niet per se iets nieuws uit, maar wellicht vanuit een andere benadering
een hoop opheldering geeft voor mij. Ik haal er namelijk niet zozeer iets nieuws uit. Ook zie ik op de manier met de stickers die je noemt dat je nog steeds figuurtjes leert. Helemaal niks mis mee natuurlijk. :)
Wellicht mis ik ook iets en zou je het me eens face to face uit moeten leggen. Ik vind het interessant namelijk, maar heb eigenlijk niets nieuws gezien. :) Dit is overigens absoluut geen commentaar!

Voor mij is het een vast gegeven dat alle theorie met elkaar te maken heeft en te herleiden is naar bijvoorbeeld toontrappen. De gealtereerde ladder is ook 'gewoon' een vijfde trap in functie. Wel ben ik ben met deze benadering (als ik het goed begrijp) bang dat je meer op je vingers gaat spelen dan op klank. Maar dat ben ik. :) Wat werkt dat werkt en dat is het voornaamste!
Laatst gewijzigd door deevit op 06 nov 2015, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Aha. :)

Op zich leer je inderdaad nog steeds figuurtjes, maar wel breder dan dat. Want je leert ook de functie en vooral klank van het interval dat je speelt. (Ik heb eerst enkel en alleen in figuurtjes gedacht en zo mijn eerste hoofdvaktentamen verprutst: en van daar uit is deze methode ontstaan). Maar zoals ik al zei bijt het elkaar allemaal niet. :)

Ik heb expres hoofdstuk 1 openbaar gemaakt. Zo kan iedereen zien wat het zo'n beetje inhoudt en koop je (hopelijk) niet iets waar je achteraf spijt van hebt.

Het is een combinatie van op vingers en op klank spelen. Want door de sticker in zijn volledigheid te zien kun je bepaalde klanken op verschillende manieren spelen.
Ik zou het heel leuk vinden om het een keer face to face uit te leggen. Zondag ben ik op de Bassistendag en 14 november bij Strings&Things in Kaatsheuvel. Mocht iemand nog een leuke plek weten om langs te komen, laat maar weten!
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Bericht door Sanne »

Sanne schreef: Eind dit jaar krijgen de leden van de website een enquête, zodat ik erachter kan komen wat hun mening is. Als ik die resultaten heb zal ik ze ook hier posten.
Voor de geïnteresseerden: zoals beloofd hier wat resultaten uit de enquête. Via deze enquête werd alle leden gevraagd naar hun mening, ervaring en suggesties met betrekking tot SV Method:

Algemene beoordeling: 8,2/10.

Op 1 respondent na raden alle gebruikers SV Method aan. Die ene respondent geeft aan de methode nog niet aan te raden omdat hij er nog niet genoeg ervaring mee heeft.

Hieronder de beoordeling van de prijs-kwaliteit-verhouding en de presentatievormen (tekst, video, oefeningen, antwoorden en audio):
Beoordeling SV Method door leden.png
En ten slotte wat quotes van de respondenten:
Beoordeling SV Method door leden 2.png
Vanzelfsprekend ben ik heel blij met de resultaten. :) Natuurlijk is er ook ruimte voor verbetering. Komend jaar ga ik deze door (proberen te) voeren in samenwerking met de leden: zij gaan dus meebepalen hoe de methode zich verder ontwikkelt.

Het volledige onderzoek en alle resultaten worden volgend jaar gepubliceerd in mijn afstudeerscriptie. Daarin staat onder andere ook beschreven hoe ik tot het ontwerp van de hele website/methode ben gekomen. Mochten mensen dat interessant vinden dan zal ik dat ook hier posten.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Goed bezig!!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Sanne
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 dec 2013, 13:10

Muziektheoriemethode voor basgitaar: SV Method

Bericht door Sanne »

Inmiddels is er weer heel wat nieuws te vertellen over de methode. :)

Dit schooljaar heb ik lesgegeven in de methode op Codarts. Ik heb de studenten gevraagd wat ze van de methode vonden. Ik was daar heel benieuwd naar omdat zij natuurlijk al jaren toonladders etc. studeren, wat zouden ze dan van dit systeem vinden?
Hieronder een samenvatting van de resultaten:
Conservatoriumstudenten-page-001a.jpg
Conservatoriumstudenten-page-002a.jpg
(Ik krijg de afbeeldingen niet beter, je kunt het ook hier lezen).

Codarts is ook heel blij met de resultaten: ik mag blijven! :D Voor volgend schooljaar mag ik een tweede SV Method-vak ontwikkelen, en ook studenten aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag kunnen de lessen volgen.

En deze maand heb ik gewerkt aan de grootste update tot nu toe: de methode is nu ook geschikt voor ukulele. Dus speel je naast basgitaar ook ukulele (of gitaar), dan kun je met dit systeem ook meteen alle toonladders en akkoorden spelen op die instrumenten.

Zo hoop ik de methode telkens weer een beetje beter te maken. :)
Plaats reactie