Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Die gaan we snel eens op zijn flikker geven 🤘🏽
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Brinkmeister »

nangyala schreef: 04 jan 2019, 05:59
Brinkmeister schreef: 03 jan 2019, 22:07 Het ziet er zeer bekoorlijk uit.
Dat is een understatement
Eens. Ernstig hoog hebbuh-gehalte.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Brinkmeister schreef: 04 jan 2019, 08:34
nangyala schreef: 04 jan 2019, 05:59

Dat is een understatement
Eens. Ernstig hoog hebbuh-gehalte.
Wouter hier (commercieel account is ooit aangevraagd maar nooit gekomen, dus ff zo):
Hoe denk je dat het 'hebbuh' gehalte is als je een ontwerp mag maken zoals dit :mrgreen:
Ik mocht de beste 10" uitzoeken icm met de beste tweeter en losgaan op het binnenwerk. Filtering etc komt nog, maar geloof me, dit is wat we op de site noemen een ontwerp met 'een aantal uitdagingen cadeau'*
Voor B-129 hetzelfde verhaal, de beste 4 Ohm 18" woofer, carbon middentoner en bovengenoemde tweeter.

Deed me denken aan de tijd dat catalogi nog van papier waren en je de krenten uit de pap blind kon vinden, maar ze wellicht nooit echt zou kopen.

*
Maatwerk
De keerzijde van het benutten van hoge vermogens in compacte luidsprekers is dat Acoustic Alignment bij elk product een aantal ontwerpuitdagingen cadeau kreeg. De hiervoor gevonden oplossingen hebben geresulteerd in een, voor bascabinetten, ongekend complexe technische constructie. Dit betreft zowel de fysieke constructie als ook de toegepaste elektronische signaalscheiding en correctiefilteringen.
bron: https://www.acousticalignment.nl/techniek/
Laatst gewijzigd door Rdatema op 04 jan 2019, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Brinkmeister »

Rdatema schreef: 04 jan 2019, 11:53
Brinkmeister schreef: 04 jan 2019, 08:34

Eens. Ernstig hoog hebbuh-gehalte.
Wouter hier (commercieel account is ooit aangevraagd maar nooit gekomen, dus ff zo):
Hoe denk je dat het 'hebbuh' gehalte is als je een ontwerp mag maken zoals dit :mrgreen:
Ik mocht de beste 10" uitzoeken icm met de beste tweeter en losgaan op het binnenwerk. Filtering etc komt nog, maar geloof me, dit is wat we op de site noemen een ontwerp met 'een aantal uitdagingen cadeau'.
Voor B-129 hetzelfde verhaal, de beste 4 Ohm 18" woofer, carbon middentoner en bovengenoemde tweeter.

Deed me denken aan de tijd dat catalogi nog van papier waren en je de krenten uit de pap blind kon vinden, maar ze wellicht nooit echt zou kopen.
Zo vet. Voor ik het hele topic door ga spitten: zijn er al prijzen bekend?
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Het begon destijds in Vlaardingen dat Tunelow en zijn zoon met Wouter doorspraken over de wensen B-128/B-129 (80 liter) en de compacte gelijkvormige B-112 of E-118 (beide 30 liter). Het is mogelijk een hogerbelastbare 1x10 te maken die ruim over de 120dB heen gaat, met laagextentie. Maar dat vraagt om bijna 1kW versterkervermogen. Dus kwam er een 2x10 plan (prototype) omdat dit ook makkelijker is in de vergelijking, bijv met de geroemde Eden D210XLT, of de 3x10 van Epifani.

De 2x10 kost ca 250 euro extra t.o.v. de B-118 (!) en die is 999,- euro dus de 2x10 is geen goedkope kast, maar heeft wel heel veel wenselijke eigenschappen die bassisten (universeel gezien) graag allemaal wel in hun kastje willen. Op prijs concurreren met een in Nederland handgebouwd product is niet waar onze kansen liggen (noch onze ambitie, al willen we de prijs indien mogelijk zo laag mogelijk houden).

Vervolgens werd de B-112 als stack interessanter voor Nangyala (testte die samen met eigenaar Rodi), die inmiddels met Eden 2x10 speelt en benieuwd was hoe dat zou gaan uitpakken. Dus kon een 2x 10 ontwerp met weinig consessies (in ieder geval qua budget) niet uitblijven :dance:

Edit: prijs B-118 is 999,- euro, stond er verkeerd
We hadden trouwens het plan om de 2x10 wat meer marge te geven (om AA te kunnen laten groeien), maar dan moeten we maar gewoon een slim te produceren kast maken i.p.v. de prijs hoger leggen nu we al een prijsindicatie geven.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Brinkmeister »

Helder, dan weet ik waar ik voor mag gaan sparen.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door StingRay85 »

Dus de B serie probeert de frequentie van(af) 62 Hz (B1) en hoger helder en over het volledige frequentie bereik zo vlak mogelijk weer te geven?

Is het correct dat je de lage B vooral voelt in plaats van hoort? Dus dat de 1ste harmonische op 62 Hz het geluid zal kleuren?

Dus het is feitelijk een keuze tussen ofwel de bas horen en ook voelen dat hij aanwezig is tussen B0 en B1, en met een 10" luidspreker kunnen werken?
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

DominicMaertens schreef: 04 jan 2019, 15:29 Dus de B serie probeert de frequentie van(af) 62 Hz (B1) en hoger helder en over het volledige frequentie bereik zo vlak mogelijk weer te geven?

Is het correct dat je de lage B vooral voelt in plaats van hoort? Dus dat de 1ste harmonische op 62 Hz het geluid zal kleuren?

Dus het is feitelijk een keuze tussen ofwel de bas horen en ook voelen dat hij aanwezig is tussen B0 en B1, en met een 10" luidspreker kunnen werken?
Dit zijn meerdere vragen, en we zullen onze praktijk ervaring gebruiken om uit te leggen hoe wij het benaderen.
De B-serie vinden we qua naam mooi omdat de open B normaal gesproken de laagste bassnaar is. De E-serie gaat eerder hard, met minder vermogen. Die kan automatisch ook lichter zijn, een hooggevoelige Neo woofer hoeft niet perse zwaar te zijn.

Het liefst gebruik je een woofer zo dat hij optimaal kan presteren, en dat is een afstemming die aansluit op de Thiele/Small parameters.
We hebben speakerkasten (van grote merken) die niet zo gecontroleerd klonken open gemaakt en de woofer door een simulatieprogramma gedraaid.
Soms zit de woofer in een kast die het dubbele is van wat de woofer nodig heeft. Een lage afstemming resulteert dan in ongecontroleerd wapperen en een geleidelijke afname in de laagweergave maar weer toename rondom de poortafstemming. De laagafstemming moet een bepaald verloop en een bepaalde kromming hebben. Hoe minder geleidelijk de kromming of 'knie' is hoe hoger de vervorming.

Veel PA midwoofers zijn hooggevoelig en zetten die 'knie' al vrij hoog in, ze lopen niet door tot onder 60Hz. En dan is de lage B gecontroleerd en krachtig weergeven vrijwel niet te doen. De B-112 heeft een 91dB gevoelige woofer, dat is erg laag voor een 10". Omdat hij 600Watt belastbaar is en een lange slag kan maken kun je er toch nog vrij luid mee spelen -zelfs met dat diepe laag-, maar erg easy is dat natuurlijk niet. Een 97dB gevoelige woofer speelt met een kwart van het versterkervermogen even luid. Echter, die gevoeligheid zit altijd in het middengebied en wordt gemeten rondom 1kHz. Onder 60Hz zul je zien dat de ongevoelige B-112 woofer luider speelt met hetzelfde vermogen, in dezelfde kast.

Kortom: een woofer heeft T/S parameters en een gebruiksdoel. Wij vinden het een goed plan om bassisten te informeren voor welke toepassing elk model ontworpen is. We zoeken de woofers bij de toepassing, dus dat deel is al voor de bassist uitgevogeld.

Er zijn 12" woofers die 2kW belastbaar zijn en echt voelbaar diep en luid kunnen spelen. Maar dat ligt wat ons betreft buiten het praktische nut.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rodi »

DominicMaertens schreef: 04 jan 2019, 15:29 Dus de B serie probeert de frequentie van(af) 62 Hz (B1) en hoger helder en over het volledige frequentie bereik zo vlak mogelijk weer te geven?

Is het correct dat je de lage B vooral voelt in plaats van hoort? Dus dat de 1ste harmonische op 62 Hz het geluid zal kleuren?

Dus het is feitelijk een keuze tussen ofwel de bas horen en ook voelen dat hij aanwezig is tussen B0 en B1, en met een 10" luidspreker kunnen werken?
Hier wil ik als gebruiker van de b-112 graag nog even op reageren. Wat voor mij het verschil is dat bij de b-112 alle noten even dik, vet en neutraal uit de luidspreker komen, daar waar mijn oude speakers het echte diepe voelbare laag missen. En dit is bij heel veel speakers zo. De meeste fabrikanten kiezen voor speakers die gevoeliger zijn boven laag frequent bereik. De b-112 is een completer geluid. Hiervoor heb je wel vermogen nodig, maar met de moderne klasse D amps is dit goed te produceren. De lage B voel en hoor je, want het geluid van een basgitaar is veel meer harmonischen dan de grondtoon en de eerste.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door AmericanIdiot »

Ziet er veelbelovend uit! Ik ben zeer benieuwd naar die 210 kast, als het zo ver is zou ik die graag eens testen en willen vergelijken met mijn 410 en 210.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door nangyala »

Ik denk meer richting een speciale meeting daarvoor. Lijkt me leuk .
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

IMG-20190106-WA0009.jpg
IMG-20190106-WA0009.jpg (145.72 KiB) 5702 keer bekeken
werk in uitvoering...

Met de woofer ongefilterd aangesloten hebben we de behuizing getest, en meteen ook het huis. De boel zit rammelvrij vast, door naar het meten.

op ooghoogte meet je een drama, zie dal rond 2khz, dit geldt voor vele cabs op zo'n meetpositie. Zo Bas je wel, dus we checken het wel ;-)

De akoestische frequentiekarakteristiek (axiaal, box op tafel en laagmeting niet representatief) van woofers en tweeter gemeten, met daarbij ook hun gemeten impedantieverloop alles ingevoerd en filter 1.0 gemaakt.
Donderdag tijdens een bandrepetitie de eerste serieuze kennismaking... heel benieuwd!
Screenshot_20190106-230614.png
Screenshot_20190106-230614.png (1.14 MiB) 5698 keer bekeken
.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Eerste speeldate gister gehad, Wouter had filter 1 klaar en het was vanwege locatie woonkamer en tijdstip slapende mensen een korte ontmoeting:

Het hoog is bij eerste indruk niet te luid, ondanks ongedempte 107dB gevoeligheid.
Het laag geeft veel druk, maar loopt wel 'conventioneel' af naarmate je naar de lage B gaat (conform E-serie poortafstemming)
Een 750W versterker volledig open (incl laagpotmeter volledig open) geeft geen enkele vorm van stress bij de speakerkast, wel bij de ruimte waarin getest werd.
Het laag was bonkerig (zit geen enkele vorm van demping in de kast, akoestiek werkt ook niet mee) en hij brult, het hoog is vrij van scherpte.

Het is nu stap 1 om goede demping aan te brengen voor een meer serieuze test
Het is stap 2 om na te gaan of het brullende een midbump is of kleuring door de poort (zie de krater rond 400Hz vanwege de 1e poortresonantie, grafiek post hierboven), of te wel iets wat akoestisch (dempen) of per filter elektrisch aangepakt dient te worden
stap 3, er komen handvatten aan en de baffle moet nog 15mm naar naar voren/opgedikt worden.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Kunk
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2013, 20:23

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Kunk »

Wat ik mij bij een test met een 750 watt versterker vol open in een woonkamer waarnaast ook mensen liggen te slapen moet voorstellen weet ik niet maar volgens mij is dan de hele straat wakker.
Wel leuk om te lezen hoe een dergelijke ontwerp fase van een luidspreker kast door jullie word aangepakt.
Benieuwd naar het vervolg.
"Shadows of Heep" the dutch Uriah Heep tribute band
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

vrijstaand wonen en kinderen die vrijwel overal doorheen slapen heeft zo z'n voordelen al vindt Wouters wederhelft het na 22:00 vrij snel welletjes ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie