Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

arjan schreef: 17 apr 2018, 14:21 Deze week is het beest B129 weer aan een testronde onderhevig. Het laag was al voldoende aanwezig, nu de hogere frequenties wat tweeken. En dan met koningsnacht het podium weer op 🤘🏽
Ja, bij B-129 wordt het tophoog wat opgeschroefd. Het kan verkeren, de ene cab heeft te weinig hoog, de andere te veel....

Vanmorgen opgestaan met een nieuwsgierige blik op de telefoon: Rodi heeft gisteravond met band gerepeteerd en de aan hem toegestuurde Acoustic Alignment B-112 meegenomen.
Yes, een reactie.
Okee :? , tweeter dood - doet niets... Maar ik beheers omdenken vrij goed, dit is helemaal niet nadelig... En daarbij nog een 2e goed bericht :mrgreen: (schrijft hij zelf vast wel over).

Tweeter dood, hoe dan?
Een 200Watt RMS belastbare tweeter (1kW piek) is niet zomaar stuk. Kortom, ik weet niet wat er sinds de laatste Q.C. en het arriveren bij Rodi & Nangyala is gebeurd, maar hopelijk is er gewoon iets niet in orde. We herkenden ons eigenlijk al niet in het schreeuwerige - een hoofdtelefoon is dat ook niet. Omdat Rodi zich bezwaard voelde iets te schrijven over de niet werkende tweeter doe ik dat zelf. We hebben immers service van het type 'zo lang wij leven'. We hopen snel uitsluitsel te kunnen geven wat er aan de hand is geweest tijdens deze roadtesten en brengen vanaf nu de kasten liever zelf. Wordt vervolgd.

Dan over de toepassing van de B-112, daarover kan Rodi wel eea delen want ondanks dat de woofer tot 2kHz liep heeft hij in de band kunnen spelen met het laag van de B-112. Even afgezet tegen het doel van een B-112:
https://www.acousticalignment.nl/b-112/
Wat nu, als je niets wil inleveren – behalve de potentie van absurde geluidssterktes?
Lage B, ja graag!

(...)
De B-112 is voortgekomen uit een custom ontwerp waarbij zoveel mogelijk van de B-118/B-128 stack wenselijk was,
bij een zeer hanteerbaar formaat en een praktische (maximale) geluidsdruk.
Wij zijn heel blij met dit model, vanwege de balans in maximale geluidsdruk, warmte-diepgang-muzikaliteit en afmetingen.
Idee van het formaat: dit model heeft een inhoud van ca. 30 liter, dat is bijvoorbeeld de helft van de meeste 12″ cabs.

Ontwerpdoelen/uitgangspunten:
  • Lage B met ‘stackwaardige’ diepgang
  • Compact, eenvoudig draagbaar
  • Muzikaal, 2-weg met finesse
  • Live naast drumkit met extra headroom*
* enige verklaring:
https://eaamps.com/products/wizzy-10/
Euphonic Audio geeft voor de Wizzy 10 een max van 126dB op, in een kleiner kastje dan dat van ons en een bereik vanaf 45 Hz (ergo 120dB@45Hz = -6dB... 120db???) Wij geven 112dB op en dan heb je nog 5 dB headroom voor de thermische belastbaarheidsgrens van 600W bereikt wordt. De Xdamage wordt bereikt met 1000Watt (ruim 34mm cone travel) maar zoveel luchtverplaatsing kan de poort niet meer verwerken, dus de boel blijft bij normaal gebruik altijd heel.

En dan een voor ons relevante vraag, hoor je als je blind speelt wat voor diameter laagdriver er achter je staat? En is dat laag dan pas op meters afstand hoorbaar/voelbaar?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rodi »

Zoals gezegd heb ik gisteravond de Acoustic Alignment B-112 mee genomen naar de bandrepetitie.
Ik kwam tegelijkertijd aan met de drummer, die meteen vroeg wat ik voor moois mee had.
Na wat uitleg tijdens het aansluiten de eerste noot aangeslagen en....hmm dit is niet zoals het hoort te klinken. Er is totaal geen hoog.
De drummer reageert ook bedenkelijk en eerlijk "gozer, dit klinkt niet beter als je eigen speaker hoor".
Het wordt al snel duidelijk dat de tweeter niets doet. Een controle van het binnenwerk bied geen soelaas.
Dus we doen het er maar mee, tesnlotte is met de woofer niet mis. :lol:

Dit demonstreer ik door de open B-snaar aan te slaan met mijn versterker open op 1 uur.
Het gevolg is hoorbaar en voelbaar...en zichtbaar aan de grijns van de drummer. "Wat is dat lekker man! Ik kan je basgeluid ook voelen!" :shock:

De rest van de avond heb ik dus met dat geluid gespeeld, er mist wat hoog, maar het laag klinkt echt ultralekker, dit is de eerste bandrepetitie ooit waar ik mezelf behalve gehoord, ook gevoeld heb. En niet door harder te spelen en de rest van de band doof te spelen. Er zit gewoon zoveel diepgang in dit boxje dat het net lijkt alsof je op een dikke PA staat te spelen die goed afgeregeld is, alleen dan in pocketformaat en moet je hiermee geen voetbalstadion proberen te vullen(qua laag dan :wink: )

Voor mij is de kogel door de kerk, ik wil qua bas dit geluid hebben. Er komt meer dan voldoende herrie uit om goed mee te komen met een drummer die lekker enthousiast disco, funk en soulliedjes staat te timmeren.
Wat zou ik graag nog anders zien: Dat het kastje iets lichter wordt. Hij is niet zwaar, maar ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn om dit kastje licht zoniet idioot licht te krijgen, zonder enige concessie aan het geluid.
Dat de tweeter het niet deed was jammer, maar dit verklaart gelijk het totaal niet overeenkomende geluid afgelopen zaterdag met mijn verwachting n.a.v. wat grafieken.(met mooie rechte lijnen wat betreft frequentieverloop). Ik ben ervan overtuigd dat een lichtere versie gaat lukken en mooi schoon hoog al helemaal
Rdatema schreef: 18 apr 2018, 16:28

En dan een voor ons relevante vraag, hoor je als je blind speelt wat voor diameter laagdriver er achter je staat? En is dat laag dan pas op meters afstand hoorbaar/voelbaar?
Ik heb bij alle speakers die een correct filter hebben nooit kunnen horen hoe groot deze is. Ga maar na, bij hifispeakers koop je toch ook niet de luidspreker met dubbelle 5,25" woofers omdat dit het geluid is wat je zoekt?


Dus dit komt helemaal goed. To be continued... :D
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Rodi schreef: 18 apr 2018, 22:03

Voor mij is de kogel door de kerk, ik wil qua bas dit geluid hebben. Er komt meer dan voldoende herrie uit om goed mee te komen met een drummer die lekker enthousiast disco, funk en soulliedjes staat te timmeren
Ja en nu ben je voor alrijd verpest.... #welkombijdeclub :cheer:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

arjan schreef: 18 apr 2018, 22:56 Ja en nu ben je voor alrijd verpest.... #welkombijdeclub :cheer:
Sorry - maar niet heus ;-)

https://barefacedbass.com/product-range/Dubster-2.htm
Ik zie dat Barefaced ook je 18" gevonden heeft, knap hoe ze de totale kast op 21kg hebben gehouden, wij zaten op 21,8 met compactere afmetingen.
Omdat er van het gebruikte merk maar 1 Neo type is met 2400W (en in 4 en 8 ohm leverbaar) dus ik kan bevestigen dat ze in de Dubster een Ster van een woofer hebben :mrgreen: :dance: Helaas zit 25Hz en 98dB er niet in, zelfs niet in wonderland (135dB lijkt me ook erg optimistisch, wij houden 129dB aan...)

Ineens is AA goedkoop met 1099,- voor de B-128, met de huidige wisselkoers is de Barefaced 1310,- euro :dance:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

20180428_114837.jpg
20180428_114837.jpg (1.45 MiB) 5565 keer bekeken
20180428_123647.jpg
20180428_123647.jpg (1.57 MiB) 5565 keer bekeken
Binnenkort ergens in Nederland, de mogelijkheid van een vertikale stack...
Maar het wordt voornamelijk gebruikt als stereo opstelling, t.b.v. effecten die stereo (hoofdtelefoon) heel gaaf zijn. Met 2x B-118 a 18kg per stuk een praktische set met enorm veel potentie. Wat een toffe afleverdag gister, we zijn benieuwd naar de eerste praktijkervaringen!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

Rdatema schreef: 07 feb 2018, 11:08 Wat er borrelt....
2x 12"met 104dB gevoeligheid en een compacte kast, ultra licht in gewicht. Wordt dan een 4 Ohm "E-128" met kastafmetingen 48x68x35cm, target onder 15 kg, 1000Watt belastbaar, met 750W 128 dB.
Dit is even in de ijskast... We werken nu eerst aan E-112

Waar B-112 en E-118 dezelfde kastafmeting hebben, kan de E-112 niet dezelfde kastvorm als de B-108 hebben, omdat E-112 een gesloten 12" wordt.
Dat gaat natuurlijk niet passen in een binnenwerk van 25x25cm... Wel ook ongeveer 14 liter, want de kast wordt maar 21,5 cm diep.

We hebben hiervoor in huis de bekende/beruchte/beroemde Gallien Krueger 112MBX, dit is een extreem compact extention cabje.
De kast wordt momenteel uitgewerkt en de woofer is in bestelling. Dit is een 2x 8 ohm Dual Voicecoil woofer, die geeft wat flexibiliteit met aansluiten en evt. stacken. Solo is hij als 4 ohm te gebruiken (maar 16 Ohm kan ook, en 8 ohm ook, al kan de spreekspoel dan ietsje minder vermogen hebben) en wanneer je een 2e kastje aansluit kun je naar 2 Ohm, of 8 Ohm. En evt. ook naar 4 ohm als je van beide woofers 1 speekspoel gebruikt.
Waarom iemand hem zou stacken? Nou, omdat het kan... en als het goed is wordt het ook financieel nog behapbaar want we mikken op een GK 112MBX verkoopprijs :dance:
Concept E-112.png
Concept E-112.png (31.78 KiB) 5513 keer bekeken
Wanneer de woofer op tijd binnen is hopen we hem voor Vlaardingen klaar te hebben...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Rdatema schreef: 29 apr 2018, 20:01 20180428_114837.jpg

20180428_123647.jpg

Binnenkort ergens in Nederland, de mogelijkheid van een vertikale stack...
Maar het wordt voornamelijk gebruikt als stereo opstelling, t.b.v. effecten die stereo (hoofdtelefoon) heel gaaf zijn. Met 2x B-118 a 18kg per stuk een praktische set met enorm veel potentie. Wat een toffe afleverdag gister, we zijn benieuwd naar de eerste praktijkervaringen!
Is er verschil in geluid als ze op of naast elkaar staan?
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Haico

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Haico »

Op elkaar - meer hoog
Naast elkaar - breder

:D Grappie!
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Haico schreef: 03 mei 2018, 16:53 Op elkaar - meer hoog
Naast elkaar - breder

:D Grappie!
Geen spelt tussen te krijgen :worship:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

arjan schreef: 03 mei 2018, 11:04
Is er verschil in geluid als ze op of naast elkaar staan?
Ja, dat lijkt me wel. Maar hoe dat van dichtbij ervaren wordt weet ik nog niet.
Bij vertikaal stacken mist 1 cab de koppeling met de vloer. Die cab staat ook nog dichter bij je oor. Dit zou je dus als dunner laag kunnen ervaren dan met 1 cab op de grond die je corrigeert voor de luidheid van 2 cabs.
Daarnaast staan de tweeters vertikaal op 1 lijn en de afstand onderling is 53cm, ergo een enorm kamfilter en wat klankvariatie als je dichterbij/verderweg gaat staan.

Bij naast elkaar plaatsen heb je meer laag, maar ook minder cleane definitie denk ik. De boel koppelt gelijk maar doordat het geluid niet om een kast van 28cm (staande positie) heen buigt maar om 56 cm koppelt dit ook nog onderin wat ten gunste is van het laag (wellicht zelfs laag wegdraaien op amp).
Het nadeel van horizontaal stacken is dat je 2 tweeters horizontaal op 1 lijn hebt, 28cm uit elkaar. Krijg je dus een kamfilter en afstraling passend bij een 12" en als je naar links/rechts beweegt een veranderend midhoog.
Eigenlijk dus een smallere afstraling.

Ik zou dan voorstellen de speakers in de breedte te positioneren en dan vertikaal stacken.

Of beter nog, 2 meter uit elkaar en lekker stereo gaan spelen ;-)

Maar Arjan, je hebt hem vanavond getest met je band....
Zeg nou zelf, 2 is toch overdreven :dance:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Rdatema schreef: 03 mei 2018, 23:39

Maar Arjan, je hebt hem vanavond getest met je band....
Zeg nou zelf, 2 is toch overdreven :dance:
ik begin een beetje een fanboy te lijken maar de bas heeft nog nooit zo lekker geklonken in die oefenruimte, zo'n lekkere dikke laag bas. volume lekker open zonder vervelend te worden. De drummer is ook fan ondertussen :dance:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Goed om te horen, het blijkt dat in het kleine oefenhokje een B-118 beter werkt dan jouw 3-weg variant van de B-128. Hoe goed of slecht een cab ook is, soms doet de ruimte daar dingen mee die het geheel compleet anders laten uitpakken. Leuk, interessant, maar voor een speakerdesigner gewoon een naar feit. Waar & naar, want alle moeite om iets te bereiken ten spijt, een goedkoop conventioneel kastje kan beter klinken dan een high end kast. B-118 klinkt meestal goed, maar bij mij in de woonkamer klinkt hij dus niet warm. En dikke hifi speaker met diep laag, blijft ook niets van over.

Op de meeste plekken pakt het erg gunstig uit gelukkig. En zo blijft er altijd wat te kiezen ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Was een gezellige mini-meeting vanmiddag! @ AA headquarters 😁
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rodi »

Was zeker gezellig! Het werd een hele happening zo met als aanwezigen: Roelof, Wouter, Dominic en ondergetekende. En tot onze verbazing zijn zowel Michiel en Arjan ook nog even kunnen buurten.

Even een korte indruk van wat ik gehoord heb:
B-112: Cab met veel potentie, maar is nog een beetje in de ontwikkelingsfase wat betreft filtering/afstemming. Gaat enorm diep en erg hard voor zo'n klein kastje.
B-118: Cab die al helemaal uitgedokterd is. Neutraal met iets meer punch dan de B-112. Ook erg lekker en nog verrassend tilbaar.
B-118/128 Stack: Dit is gewoon af. Het klinkt zoals hetgeen jij erin stopt qua geluid. Het is echt een zeer homogeen geluid van laag tot hoog. Niet wordt benadrukt. En dat op oorlogssterkte. En is dan nog zeer tilbaar te maken.
B-129: heel erg gelijkend op de stack. Maar dan in kleiner formaat dan een 4*10. Als je genoeg vermogen hebt eigenlijk onverslaanbaar. Bijna te klein voor wat het kan. Wel loeizwaar. Is nog niet uit ontwikkeld, aan gewichtsreductie wordt gewerkt. (hoewel een gemiddelde 4*10" denk ik net zoveel weegt, alleen die doet niet wat dit kastje doet.)
E-118: Cab die mij erg verbaasde. Ondanks de naamgeving komt de lage B hier nog erg lekker uit. Je mist pas laag als je een van de speakers van de B-serie hebt gehoord. Maar klinkt echt heerlijk open.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Het was een gezellige drukte, met een doel. Deels behaald, grotendeels nog niet behaald.
We hadden feedback gekregen op de B-112, het hoog was bij bepaalde stijlen onbruikbaar veel en scherp, het laag had natte scheten wanneer het te gortig werd.

Hier thuis (in een woonkamer met akoestisch behandeld plafond) was de verbazing compleet omdat de B-112 beschaafd bleef in vergelijking tot de thuistest van Rodi en Dominic. De natte scheet bleek een combinatie van te veel lucht door het foam blazen terwijl dat foam niet volledig verlijmd zat aan het rooster. Dat klappert en zuigt op de maat mee bij forse belasting. Geen foam, dunner foam of volledige verlijming, we bekijken nog even wat nog (net) goed gaat. Wat ons wel duidelijk was is dat het vaardige spel van beide heren ook dingen laat ontstaan uit de basgitaar die maken dat je box iets milder afgestemd mag worden - de druk op je trommelvliezen van de overgang hoogmidden/onderkant hoge tonen was too much, way to much om lekker te zijn. Hiermee zijn we ook aan de slag gegaan gister. Kortom, het genadeloze van de B-112 was volgens de heren anders dan toen zij het testten, wij konden ons er ook niet helemaal in vinden. Maar we weten goed waar naar ze op zoek gaan en een afstemming voor uiteenlopende speelstijlen haalt misschien iets van de magic af, het maakt de B-112 dan wel breder inzetbaar.
Tot op heden is de B-112 als custom gebruikt met een tandje hoog terug, zeg 11 uur. Verder nooit uitschieters, maar dat komt door de muziekstijl.
Terug naar de tekentafel, nou ja... naar het filter gedeelte :D

Tijdens de koffieronde stond er al een wand vol met kasten en alles werd getest. De E-118 is een blankhouten kastje van 8,5 kg, even groot als de B-112 en qua benadering compleet anders. Deze had qua klank de voorkeur... Tja, dit is eigenlijk een vrij 'gewone' bascab. Gewoon een licht en klein alternatief op een goede 1x12 van een van de grote merken. Dat we het een E-serie noemen wil niet zeggen dat een lage b er niet met gemak uit komt, alleen bij overschakelen naar de B-serie merk je wel direct dat die kasten specifiek bedoeld zijn voor een ontzettend dikke laagweergave.

Rodi had een nieuwe Eich T900 meegebracht en dat ding geeft speakers echt op hun donder. Prachtig om mee te testen, en leuk om te zien dat de B-112 woofer echt doorgaat waar je het niet meer voor mogelijk houdt.

Qua filtering (afstemming laag, mid hoog en filterfrequentie) zijn we nog even aan het stoeien geweest. Maar eigenlijk was de target al duidelijk, de klank van de E-118 is wat vrijwel meteen bij overschakelen en bij verschillende stijlen gewoon goed bevalt.

Met dat huiswerk zijn we nu bezig de B-112 een finetuning te geven voor Vlaardingen. Helaas zal in de planning de 2x15" hoornreflex in afgewerkte staat hierdoor in prioriteit naar achteren gaan. De bedoeling was die kasten gister te bouwen, maar tussen 10:30 en 16:30 zijn we vooral bezig geweest met leuke en nuttige dingen - maar niet met het bouwen van kasten.

B-129 (naam is tijdelijk) krijgt een nieuwe woofer (4 ohm ipv 8 Ohm) en zal hopelijk voor Vlaardingen nog een filter finetuning krijgen daarna. Met een tandje meer mid, was het namelijk de beste allrounder voor de uiteenlopende speelstijlen van Rodi en Dominic. En het mid was nou juist zachter gezet ten behoeve van de bandmix. Kortom, genoeg te doen voor 27 mei maar 11 mei was alvast erg gezellig en dat was geen doel op zich maar maakt het wel een geslaagde dag :-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie