arjan schreef: ↑20 okt 2018, 20:46Carbon mid?
- carbon mid.jpg (13.76 KiB) 10349 keer bekeken
Om even verder te gaan met een vraag van Haico uit de testhoek, topic B-112:
Haico schreef: ↑19 okt 2018, 09:46
Ander nadeel is dat sommigen (zoals ik) zich dan gaan afvragen hoe die geclaimde "lage B onvervormd" tot stand komt. Hoe moet ik het zien? 30.86 Hz uit een toongenerator? Cab in een anechoïsche ruimte. Afstand tot microfoon? A, B of C-weging? Gecalibreerde SPL-meter? Class I meetmicrofoon? Tertsbandmetingen? Hoeveel procent vervorming?
JohnBoy schreef: ↑19 okt 2018, 19:37
Tertsbandmetingen zijn wel héél erg 1972.
Ach, de gehele luidsprekertechniek is wat jaren 60/70. Er is weinig nieuws onder de zon
De claim lage B komt eigenlijk door de afstemfrequentie, hij heeft weinig met de lage B te maken. Een lage B weergeven is goed mogelijk wanneer je ergens halverwege de lage B en een octaaf daarboven je poortafstemming kiest. Een basreflexpoort is onder z'n afstemming in tegenfase met de luidspreker (eenvoudig gesteld) waardoor ze elkaar gaan opheffen. Daardoor neemt de geluidsdruk bij een gepoorte kast rap af onder de afstemfrequentie. Ook is de behuizing 'open' voor frequenties lager dan de afstemfrequentie, de controle van de luidspreker komt dan vooral door z'n ophanging. Met PA units is dit nog redelijk oké, maar met hifi units begint het gewapper dan echt.
Wij houden voor de lage B de afstemfrequentie aan wanneer een lage B goed en vol klinkt, zonder verlies in geluidsdruk wanneer je de noten omlaag naar de lage B loopt. Die afstemfrequentie verschilt per constructie/box/type luidspreker&kastinhoud!
Wij gebruiken dan als maatstaf voor de max SPL onvervormd het bereiken van de Xmax (lineaire* conusuitslag one way) van een luidspreker (* dit is globaal waar 70% van de aandrijfkracht nog werkzaam is - er zijn ook andere methodes voor Xmax verwarrend genoeg, het idee blijft hetzelfde, de vervormingsdrempel).
Buiten Xmax schiet de vervorming rap omhoog, wij spreken daarom van vervormingsdrempel. Immers, elke luidspreker vervormt, altijd, ook (zelfs) bij lage volumes. Maar het probleem wordt hoorbaar wanneer de luidspreker het versterkersignaal niet goed meer kan volgen, dit is vaak buiten Xmax of Xvar. Dit is heel wat anders dan Xmech of Xdamage. Wij hanteren deze 'vervormingsdrempel'.
In het geval van de B-112 is de powerdip rond 60 Hz bij 112/113 dB, dat kan hij dus in ieder geval met relatief lage vervorming.
Hij bereikt dit met ca 200 Watt, mechanisch is de luidspreker 900Watt belastbaar voor hij tegen Xmech aan loopt.
Elektrisch kan de woofer 600Watt program power hebben.
900 Watt? Hoe dan? Nou, onder de powerdip doet de poort het zware werk, en lager dan 45 Hz (dus lager dan globaal de poortafstemming) is het signaal van een basgitaar te zwak om de luidspreker te overbelasten. Kortom, het gedeelte waar de poort niet bijdraagt moet de luidspreker zelf het hardste werken. Er is 900 Watt nodig om de woofer tegen Xdamage/Xmech aan te krijgen bij de frequentie waar hij het zwakste is (de powerdip).
Er zijn Kippel metingen van de losse luidsprekerchassis. Bij een goede afstemming in een kast zal de vervorming een fractie lager uitvallen. Maar omdat vanaf 113dB de on-even orde vervorming (3e 5e enz harmonische vervorming) duidelijk hoorbaar zal gaan worden noemen we het tot en met 112dB 'onvervormd'. De vervorming die meestal vrij snel meetbaar is, is de even orde vervorming, en die draagt bij aan het sinusvormige signaal, het gaat er een tikje 'warmer' van klinken. Hij is moeilijk waarneembaar. Dàt, en de doppler vervorming, verwaarlozen wij in onze propaganda. Dat strekt te ver. Een 600Watt belastbare woofer staat in onze specs vermeld met de performance van 200Watt input als max, omdat bij dat vermogen de vervorming merkbaar wordt. Wel zo eerlijk vinden wij. En een vermogen opgeven is zinloos, die hangt samen met de gevoeligheid van de luidspreker en het frequentiebereik. Dus, Lage B, 112dB
De tweeters worden ingezet minimaal een octaaf boven hun resonantiefrequentie, en op fase, filterflanken, impedantie, breakup resonanties en frequentiekarakteristiek wordt gelet bij het ontwerpen van het filter. Daardoor blijft de vervorming voor die componenten ook laag (lager dan de vervorming van de woofer).
Eigenlijk zal dit stukje naar de commerciële hoek moeten, het strekt wat ver voor een B-112 review.
Ergo, de klankmatige kwalitatieve (subjectieve) beleving van de lage B.
Dit met een luidspreker die in z'n ideale afstemming en behuizing functioneert (simulatie wordt met impedantiemeting geijkt)
Dit met de datasheet gegevens over Xmax en Pmax van de luidspreker, en dit met luidsprekers van gerenommeerde merken.
Het gewicht van onze luidsprekers is zeer concurrerend te noemen, dus ik denk dat een ieder pas in het echt ziet hoe compact, klein, licht en draagbaar de modellen zijn.
Onze grootste kast is momenteel 53x53x40cm (soort micro 4x10) en weegt minder dan 20 kg.
- meting lage b en lage e.png (28.78 KiB) 10340 keer bekeken