Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Dit subforum is uitsluitend bedoeld voor de commerciëlen onder ons om de leden van BGF op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en producten.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

Jan-ArendBlok schreef: 11 okt 2017, 23:19 Ik heb sinds eind augustus een B118, samen met een Markbass Little Mark 3. Fenomenaal qua geluid in een zeer compacte behuizing. De heren van Acoustic Alignment weten waar ze het over hebben!! Ik heb deze combinatie nu een paar keren live gebruikt in diverse settings. Tijdens een buitenoptreden met De Duifies (jazuster nee zuster repertoire en liedjes van Wim Sonneveld, Dorus enz. Drums, accordeon, gitaar, en (fretloze)bas. Volgens mij kwam er meer laag uit de B-118 dan uit de PA.... Vervolgens tijdens Heinenoord Live, een festival in een grote tent met 7 verschillende bands, waar 5 van de 7 bassisten aldaar, waaronder ikzelf, met deze combinatie gespeeld hebben. Iedereen was zeer tevreden, er waren sowieso twee 5-snarige bassen bij. Bij de twee bassisten die er niet op (wilden) spelen, merkte ik dat er bij hen het gevoel was dat er nooooit zoveel geluid uit deze combi kon komen. Zij gaan van de nog steeds heersende opvatting uit, dat veel bas en hoge geluidsdruk wel uit een enorme kast moét komen, anders kan het niet..... Ok, blijf dan maar lekker sjouwen met kasten en flightcases van meer dan 40 kilo.... Na dit festival liep ik met m'n Markbass amp in de rugtas en de B-118 in m'n handen, fluitend naar de auto. Ikzelf speelde in een 10-mans formatie met toch redelijk veel volume. Blazerssectie pal achter me. Ik stond aan de rechterkant van het podium (8 x 4 meter) en heb de basinstallatie dwars op het podium gezet. Het Markbass LM3 volume rond standje 3, en overal op het podium was de bas prima, hoorde ik later. Wellicht als je op hele grote podia speelt, je er wellicht de B-128 bij zou willen, maar voor mij is het in deze settings zeker niet nodig geweest. Uiteraard heeft een ieder weer voorkeuren qua amp, maar de cabinetten van Acoustic Alignment klinken neutraal dus je kunt het karakter van je bas en je amp goed naar voren laten komen. Dat maakt deze speakers voor mij ideaal. Compact, fullrange bereik, en genoeg power voor (bijna) elke situatie. Wat wil een bassist nog meer?

Wat een mooi bericht Jan-Arend, voor ons niet nieuw omdat we privé je feedback al hadden ontvangen, maar dankjewel!

Het sluit ook aan bij de review van Remus Aussen, welke in De Bassist uitgave nr. 41 - juli 2017 stond. Hij had alle B-serie modellen en was ook content met het neutrale, fullrange karakter, en met de goede spreiding. En ook met de wat vreemde gewaarwording dat de afmetingen van het geluidsbeeld stevast fors groter is dan wat je op basis van de kastafmetingen zou verwachten.

Volgende maand zijn we een jaar commercieel operationeel en voor wat betreft demonstraties in ZW Nederland (sorry Paul, dat ik daar nu pas op terug kom) hebben we Jan-Arend bereid gevonden geïnteresseerden met de B-118 te laten kennis maken. Dit kan via ons, maar uiteraard ook via dit forum met hem rechtstreeks. Op termijn hebben we demo modellen beschikbaar.

Remus Aussen heeft vanaf volgende maand zijn B-128L (lichtgewicht) en B-118 (als stack), in omgeving Rotterdam. Hij draagt ons merk een warm hart toe en als professional is hij via internet te vinden. Uiteraard kunnen wij hierin ook het contact verzorgen.

Met de feedback van zowel Jan-Arend als Remus zijn de producten nu met aanpassingen leverbaar.
Jan-Arend bestelde een B-118 met grote metalen handgrepen. Hiervoor is het binnenwerk aangepast en dit zal nu standaard leverbaar zijn.
Remus merkte terecht op dat de relatief compacte B-128 (kleiner dan bijv. elke 4x10 ) zwaar aanvoelt, met zijn 34 kg en dunne klep-handgrepen. We presenteren volgende maand de B-128L, een onderkast van 53x53x40cm met een gewicht van ongeveer 20 kg. Deze heeft 3 grote metalen handgrepen en een frequentiebereik & dynamiek die, voor zover wij weten, ongekend is in deze markt. De B-128(L) is als onderkast ontwikkeld om aan te sluiten bij de kwaliteiten van de B-118.

Bovenstaande kan de indruk wekken dat de B-118 geen fullrange cabinet is. Een luisterstest zal het tegendeel bewijzen; de B-serie is compromisloos ontwikkeld voor echte weergave vanaf de lage B.

We hopen 5 november aanwezig te zijn op de BGF meeting in Groningen. Als we onze modellen tijdig bij de spuiter kunnen afleveren nemen we ook de nieuwe modellen mee. We zijn aangestoken door lichtgewicht virus en hebben een nieuw product (>7kg) waar je fysio- of ergotherapeut minder blij mee is :mrgreen:

p.s. we zijn in afwachting van ons commerciële Acoustic Alignment account op BGF
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Acoustic alignment

Bericht door Green Goblin »

Ik zal een mooie ruimte voor jullie reserveren.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

Yes, dankjewel! De stack B-128 + B-118 zou wat ons betreft echt in een vrije opstelling mogen, zodat duidelijk is hoeveel comfortabel bottom end overblijft bij live gebruik. Sowieso leuk dat we weer welkom zijn, we kijken er naar uit!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

Hier is te lezen hoe de ervaringen op de meeting waren: viewtopic.php?f=9&t=65265&start=30
Wij waren er erg content mee.

Wat we inmiddels kunnen melden, in ZW Nederland (vloeibaar begrip) zijn er 2 adressen waar Acoustic Alignment eigenaars/gebruikers* enthousiast en bereid zijn (waarvoor dank) zijn om mensen te ontvangen die interesse hebben. Het gaat om (forumlid) Remus Aussen (www.remusaussen.nl) en forumlid Jan-Arendblok, beide in regio Rotterdam. *respectievelijk B-118/B-128 & B-118.
Facebook Remus Aussen
Facebook Remus Aussen
Screenshot_2017-12-04-09-16-35.png (268.29 KiB) 6357 keer bekeken

Vrijblijvend testen
Daarnaast is het mogelijk een demo bij ons aan te vragen. We nemen dan contact met je op. Wij verkopen ons product liever niet, dat mag het product lekker zelf doen. Als het je past is het een prettig einde van een zoektocht, past het je niet dan zijn we blij met je ongezouten feedback op het product. We zijn ver gekomen door jaren lang feedback mee te nemen in onze modellen, dus vraag gerust en geheel vrijblijvend een demo aan.

Plaatje draaien...
De B-118 heeft een alumium logo dat draaibaar is. We hebben hiervoor gekozen omdat het model zowel stand-alone rechtop gebruikt wordt, als ook liggend bovenop de B-128. Om resonanties te voorkomen draait het mechanisme met een kogellager, echter helaas niet vanzelf door een waterpas of App. We zijn blij met dit soort details, al begrijpen we dat je er niet van wakker ligt als het logo 'vast' was gebleven.

B-112
Inmiddels hebben we ook een andere knoop doorgehakt, de B-112 is nu verkrijgbaar.
Dit model is ontstaan uit een custom ontwerp. Het begon op papier veelbelovend, maar viel in de praktijk keihard tegen. Na een paar aanpassingen kwam er leven in het model, en toen we van een breedbander naar onze toptweeter overgingen kregen we een klank die wat ons betreft nieuwe maatstaven zet. De behuizing heeft een inhoud van 30 liter, de voorzijde heeft ongeveer het formaat van 2 A4-tjes (rooster 30x40cm) en de diepgang is gevoelsmatig grenzeloos (diepste -3dB frequentie die wij ooit ontworpen hebben). De handvatten zijn standaard van staal, die op de foto was met ronde handvatten omdat we van onze prototypes de ergonomie uitgebreid testen.
https://www.acousticalignment.nl/b-112/
B-118 en B-112 naast elkaar... handvatten hier nog niet ingefreesd
B-118 en B-112 naast elkaar... handvatten hier nog niet ingefreesd
20171108_125938.jpg (1.49 MiB) 6357 keer bekeken

E-118
Binnenkort komt ook de E-118 beschikbaar, deze heeft dezelfde behuizing als de B-112. Dit model is erg licht, afhankelijk van de uitvoering ca 8 kg. Deze is ontwikkeld als lichtgewicht kast, voor 4-snarige (contra)bas maar ook een 5-snaar klinkt uiterst compleet over dit model. Een prototype speelde naast de Vanderkley i.c.m. deBont versterking, tijdens de BGF-meeting Noord op 5 november. Momenteel werken we aan een nog strakker laag, zonder warmte in te leveren.

Afwerking alle modellen
De afwerking is standaard een matzwarte hybride polyurea (PU) coating met fijne structuur. Dit is een oerdegelijke en makkelijk schoon te houden afwerking. Andere afwerkingen zijn mogelijk in overleg.

Wat borrelt er in de keuken....
Een 3-weg in onze B-128 behuizing (dus rooster 50x50cm), ca 125 dB & grenzeloze diepgang en dynamiek, goede spreiding, 4 Ohm
Een combo compacter dan onze B-108, we testen momenteel met een ordner-formaat. Ja echt! Wat PJB kan... willen wij kleiner doen ;-)
Heel misschien: de lichtste 4x10" ooit.... Wie weet ons te vertellen waar het record op staat? Oja, het moet ook nog klinken maar gaat goed komen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Acoustic alignment

Bericht door Sjtevel 1984 »

Rdatema schreef: 05 dec 2017, 22:34
Afwerking alle modellen
De afwerking is standaard een matzwarte hybride polyurea (PU) coating met fijne structuur. Dit is een oerdegelijke en makkelijk schoon te houden afwerking.
Is dit te vergelijken met wat TC voor zijn RS-cabinetten gebruikt?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

Dat moet ik even nakijken, ziet er op het oog zo uit ja. Alleen heb je qua spuitnevel als laatste laag meer of minder grove nevel. Onze eerste twee lagen zijn een epoxy primer. En hotspray is niet standaard polyurea, dus was TC gebruikt moet ik even opzoeken. Optisch lijkt het vergelijkbaar. Wij vonden het verschil met spetterlak enorm, dit spul is veel taaier en ongelofelijk krasvast.

De Genz Benz hieronder lijkt bijv. hetzelfde maar er staat 'heavy duty vinyl covering'.
Bijlagen
482111000000000-00-500x500.jpg
482111000000000-00-500x500.jpg (113.75 KiB) 6333 keer bekeken
RSfront.jpg
RSfront.jpg (743.61 KiB) 6333 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Acoustic alignment

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok, helder!
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

Rdatema schreef: 05 dec 2017, 22:34E-118
Binnenkort komt ook de E-118 beschikbaar, deze heeft dezelfde behuizing als de B-112. Dit model is erg licht, afhankelijk van de uitvoering ca 8 kg. Deze is ontwikkeld als lichtgewicht kast, voor 4-snarige (contra)bas maar ook een 5-snaar klinkt uiterst compleet over dit model. Een prototype speelde naast de Vanderkley i.c.m. deBont versterking, tijdens de BGF-meeting Noord op 5 november. Momenteel werken we aan een nog strakker laag, zonder warmte in te leveren.

(...)

Wat borrelt er in de keuken....
Een 3-weg in onze B-128 behuizing (dus rooster 50x50cm), ca 125 dB & grenzeloze diepgang en dynamiek, goede spreiding, 4 Ohm
Een combo compacter dan onze B-108, we testen momenteel met een ordner-formaat. Ja echt! Wat PJB kan... willen wij kleiner doen ;-)
Heel misschien: de lichtste 4x10" ooit.... Wie weet ons te vertellen waar het record op staat? Oja, het moet ook nog klinken maar gaat goed komen.
De E-118 is gereed, de demping is optimaal. Het pakte anders uit dan verwacht, elke verandering nu is smaak. We gebruiken intern op de helft van de wanden een dik melamine vlakschuim. Dit is i.c.m. de gekozen poortafstemming optimaal gebleken. Voor warmte bleek een kleine (weg te dempen) kleuring wenselijk, en uiteindelijk zijn de oren de baas ;-)

Omdat de E-118 een lichtgewicht kast is zijn er nog wat mogelijkheden om gewicht te besparen, het 2mm dik stalen rooster (70% open) is hier natuurlijk een showstopper.

De B-108 (28x28x28cm) heeft een filterupgrade gehad (ten opzichte van de gereviewde versie in De Bassist #41) en klinkt nog wat evenwichtiger en meer zoals zijn grote broers. De basreflexpoort maakt plaats voor stille passieve membranen, kostbaar maar poortruis op hogere volumes bleef poortdemping noodzakelijk maken. En bottom end wil je niet dempen

Binnenkort zullen we nieuwe foto's maken en op de site plaatsen, evenals reviews en gebruikerservaringen. De huidige afwerking, handvatten, logo's en type stickers maken de oude foto's achterhaald - zie hier (en foto post hier stukkie boven) een idee van kasten met logo en sticker: https://www.acousticalignment.nl/b-112/
De website november 2016 was gestart terwijl Acoustic Alignment midden in de opstartfase zat. Inmiddels een stapje verder, dus binnenkort een site update.

Wat er borrelt....
2x 12"(/5) met 104dB gevoeligheid en een compacte kast, ultra licht in gewicht. Wordt dan een 4 Ohm "E-128" met kastafmetingen 48x68x35cm, target onder 15 kg, 1000Watt belastbaar, met 750W 128 dB.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic alignment

Bericht door Rdatema »

De E-118 is binnenkort in zwart afgewerkt te zien op de website, deze wilden we echter eens gewoon naturel houden:
IMG-20180303-WA0032.jpg
IMG-20180303-WA0032.jpg (58.45 KiB) 5949 keer bekeken
IMG-20180303-WA0031.jpg
IMG-20180303-WA0031.jpg (57.52 KiB) 5949 keer bekeken
En de B-112 (van buiten qua formaat identiek aan E-118, van binnen compleet verschillend)
IMG-20180303-WA0029.jpg
IMG-20180303-WA0029.jpg (76.2 KiB) 5949 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Goose schreef: 20 mar 2018, 22:20 @Rdatema,
Ik nu net voor het eerst op jullie site gekeken, was toch wel benieuwd naar wat jullie maken. Valt mij 1 ding op dat bij geen enkele speaker vermeld staat wat voor speaker erin zit. Er worden wel vergelijkingen getroken met 12 & 15 inch maar het is mij niet duidelijk wat er nu in zit. Ook bij bv jullie kleinste cab met 4 speakers, wat zit erin? 8 inch?
En misschien ook is wat doen aan het juist plaatsen van foto's, nu worden er een hoop vervormd waardoor het lijkt dat het hele smalle kastjes zijn, en veel foto's staan een kwartslag gekanteld.
Vanuit dit draadje is bovenstaande tekst geciteerd. Hierop reageer ik in ons eigen topic, om vervuiling te voorkomen :D

Ja, je hebt gelijk, de site is 'snel' opgezet omdat we niets hadden. We werkten al jaren aan de cabinetten. In ons topic in het commerciële gedeelte kun je e.e.a. meer lezen, ook over het hoe en waarom. We willen deze zomer alle modellen opnieuw op de foto hebben, met de nieuwe logo's etc.
Foto's die een kwartslag gekanteld of vervormd zijn hebben we nog niet eerder over gehoord, kun je daarvan een screenshotje Pb-en?

Het is niet de bedoeling dat duidelijk wordt wat er in de kasten zit. Dat is eigenlijk ook helemaal niet interessant. Je kunt dat namelijk helemaal niet horen als iets goed ontworpen is. Je kunt best een bepaalde smaak of sound zoeken, dan is er zat te vinden bij andere merken. Waarom we het niet vermelden? Vanwege het risico dat foutieve) aannames, negatieve ervaringen en vooroordelen kunnen betekenen dat iemand een product van ons op basis van specs links zal laten liggen.
We geven daarom alleen relevante specs, heel eigenwijs bepalen we dan ook nog wat wij relevant vinden (bascab fabrikanten met informatieve/kloppende specs kunnen we spreekwoordelijk & letterlijk op 1 hand tellen).

Omdat de (gebruikers)ervaringen met onze kasten veelzeggender zijn willen we dus niet op voorhand binnen of buiten een selectie vallen. Mede ook omdat wij menen dat ons product meer klinkt als een hoofdtelefoon met ballen dan als een doorsnee fabriekscab.

In principe willen we indien mogelijk de poorten aan de voorzijde hebben, achter het rooster. Maar soms is dit fysiek onmogelijk, door de lage afstemming in een zeer kleine kast.

Leuk dat je ze een keer wil horen. We hopen in Vlaardingen wat kasten mee te hebben en bij te dragen aan de "blinde" cab-shoot out.

Hier wat ervaringen die door forumleden geschreven zijn:

Gebruikerservaringen Acoustic Alignment -

BGF meeting 2016 Laxe viewtopic.php?f=9&t=63219&p=1500158
"En genoten van de Acoustic Alignment prototypes, indrukwekkend strak en diep geluid uit hele kleine kastjes."
Hit by a blimp viewtopic.php?f=9&t=65265&start=45#p1534426
"Wat de speakers van Acoustic Alignment betreft, ik was echt verrast met wat ik gehoord heb. Diep, beheerst, en rock solid. Ik heb vooral tijd doorgebracht met het kleine cabinet (B-112). Dat gaf een geluidsbeeld met een moeiteloosheid wat bij een blinde test een veel groter cabinet zou suggereren."
Roland de boer (B-112/E-118/B118 of stack) viewtopic.php?f=5&t=68903
"Op de laatste BGF meeting Noord heb ik op de Acoustic Alignment gespeeld, wat een bijzonder goed voorbeeld geeft van wat ik zoek in een cab. Retestrak laag, en een helder hoog wat nog muzikaal is."

Tijdens de meeting heb ik met mijn eigen 6 snarige Carvin gespeeld op de stack met een TC electronics head, B-118 en b-128, dat was voor mij de eerste keer dat ik zelf dat geluid hoorde wat ik zoek.
Ik meende eerst over de hele stack te spelen, maar ik bleek alleen over de B-118 te spelen in het begin. Alleen stond hij daar al geloof ik bovenop de B-128, dus ik heb hem niet staand op de grond gehoord. Dat is wel hoe ik het thuis altijd heb staan, ik weet niet of dat nog veel uitmaakt eerlijk gezegd.

"Helaas weer niet gelukt om zonder GAS of wensenlijstje thuis te komen, de stack van Acoustig Alignment heeft mij enorm verrast."

Jan-ArendBlok: viewtopic.php?f=19&t=65045#p1531611
"Ik heb sinds eind augustus een B118, samen met een Markbass Little Mark 3. Fenomenaal qua geluid in een zeer compacte behuizing. De heren van Acoustic Alignment weten waar ze het over hebben!!"

"Met octaver viel Ashdown 4x8 door de mand, de B-118 gaf alles strak weer.
Het laag in de B118 is uniek, ook vergeleken met grotere cabs
Wat ik nu heb is weergaloos in dit formaat
Ja, het blijft bijzonder, met de versterker op standje 2, moeiteloos drie gitaristen bijhouden en een mooie diepe bas toevoegen."

"Uiteraard heeft een ieder weer voorkeuren qua amp, maar de cabinetten van Acoustic Alignment klinken neutraal dus je kunt het karakter van je bas en je amp goed naar voren laten komen. Dat maakt deze speakers voor mij ideaal. Compact, fullrange bereik, en genoeg power voor (bijna) elke situatie. Wat wil een bassist nog meer?"
En nog wat niet-leden over een B-118:

T.M.: I
k vond m echt heel fijn! Eindelijk heb ik t idee dat ik wat toevoeg op het podium. T was even zoeken, maar wat een definitie:-)
Na wat zoeken merk ik datie echt goed past bij mijn basgitaar!
Vond het erg prettig dat mn B-snaar er eindelijk fatsoenlijk uitkomt. Het was echt wel relaxed spelen!
D.K.:
Vandaag heb ik op je B-118 box gespeeld. Het klonk erg lekker.
De lage B snaar klonk volkomen natuurlijk. Zo heb ik hem eigenlijk nog nooit gehoord. Je had dit al gezegd, maar het ervaren is toch nog verrassend!
C.d.B.:
Ik heb eindelijk, na weken repeteren met in ear, weer low end. Warmte in de sound. Natuurlijk is het een mix van jouw kabinet met wat ik op mijn oren binnen krijg. Dus ik kan nog niet echt iets zeggen over de volledige sound. Feit is wel dat ik erg blij ben met de aanvulling!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door nangyala »

Forumlid Rodi en ik kregen de kans om een B-112 van Acoustic Alignment te testen. Deze B-112 is nog in de ontwikkelings/testfase.

Twee redelijk ervaren bassisten die qua invloeden en wensen mijlenver van elkaar verwijderd zijn. De een een soul/disco georiënteerde audiofiel met een meer dan een heldere kijk op de techniek achter een speakerkast ontwerp.
De ander een normale gebruiker die zijn roots vindt in de progressieve metal, maar wel al te graag disco en funk implementeerd in zijn spel.

De audiofiel wil licht en draagbaar, de ander lomp zwaar met als enig eis strak laag en prikken in het midden gebied om de gitaren te omzeilen,

Lukt het Acoustic Alignment om deze jongens qua visie bijeen te brengen?


Vanavond spraken we met elkaar af om samen naar de oefenruimte te rijden om de B-112 op volume te testen.
Vooringenomen vertelde Rodi over de specificaties van de kast en wat deze in praktijk zou moeten kunnen. Het lijkt te mooi om waar te zijn

Eenmaal bij de oefenruimte
Wordt de B-112 uit de kofferbak getild. “Moet je voelen” vertelt Rodi met een glimlach op zijn gezicht. “En dit is zelfs de zware versie.”
Ik kan niets anders dan beamen dat het wel erg licht is, maar van binnen bulder ik van het lachen.
Dit lachen zou mij echter snel vergaan.

De B-112 wordt vanavond vergeleken met een Yamaha 10” cabinet en twee Hevos 4x10 kasten.
Gevoed door een TC Electronic RH750, een Behringer combo versterker en een Darkglass Microtubes 900.
Allemaal met een eigen sound en eigenaardigheden.

Natuurlijk wordt ook het exterieur onder de loep genomen.
Het front springt gelijk in het oog; anders dan bij andere merken is er geen speaker te bekennen achter het moderne strak ogende foam. Dit foam laat alleen maar raden welke geheimen zich herbergen in de kast. Helemaal strak passend is het foam echter niet en loopt t.o.v. De corpus scheef weg. Een kniesoor die daar op let, maar iemand die hele dagen met lijnen werk bezig is valt het wel op. De corpus is supersterk afgewerkt en de afmetingen lijken aardig overeen te komen met de gulden snede. Het strakke, knetterharde lakwerk maken het een plaatje om te zien.
Het handvat en de positie daarvan maken het makkelijk te balanceren/ dragen. Maar ondanks dat zou ik het handvat een kwartslag draaien in de diepte richting van de kast om nog ergonomischer te kunnen tillen.

Als eerste worden onze eigen speakers aangesloten om als referentie te worden gebruikt voor de eigen sound. Van beide kampen zowel de TC/Yamaha combinatie als de DG/Hevos combinatie.
De B-112 wordt aangesloten op de TC, zullen we dan maar???;
AA1.png
AA1.png (774.73 KiB) 5613 keer bekeken
Het eerste wat opvalt is de tekortkoming van de Yamaha tov de B-112.
Uit de huidige setting van de TC komt veel meer laag en meer mid/hoog. Erg lekker en duidelijk een setting om door de mix heen te prikken. De bas komt tot leven Het geluidsbeeld is erg vlak in die zin dat het laag tov het midden en hoog erg goed gebalanceerd zijn. Echt laag wat nog te voelen is ook.
Het geluidsbeeld blijft intact naarmate er in de oefenruimte rondgelopen wordt (6x6meter). Echter het voelbare laag blijft alleen aanwezig als je in de buurt van de speaker blijft.

Alle theoretische beweringen blijken in de praktijk ook nog eens te werken. WoW!!

Totdat er geslapt wordt. Ineens wordt duidelijk hoe pijnlijk veel hoog/ midhoog er uit de kast komt. Iets wat Rodi in eerste instantie niet echt opviel. Misschien vanwege een voorzichtige vooringenomenheid.
De settings worden veranderd en het geluid is zeer aangenaam.
Tijd om het volume op te schroeven en eens te rammelen op de B-snaar.

Eerder gaf de kast geen krimp op de lage B-snaar en gaat deze zelfs duidelijk dieper van de Hevos kasten. Geen midlaag boost(Yamaha) om dik te lijken, maar ECHT laag om dik te ZIJN

Al snel lopen we tegen de beperking van deze kast op. Op hogere volumes in de lagere regionen, komt er een bijgeluid uit de kast. Is het oversturing, is het een rammelend front? Ik noem het een natte scheet. De B-snaar en het laag komen niet in het geding maar het bijgeluid is er wel. Uiteindelijk blijkt het een resonantie in de baspoort te zijn. En laat dat nu aan te passen zijn.

Dan is het tijd om de Darkglass aan te sluiten. Gelijk wordt de Darkglass saus pijnlijk hoorbaar. Teveel midhoog en hoog. Met mijn setting zonder drive niet bruikbaar op de B-112. Zoals het Darkglass betaamt gaan alle knoppen terug naar 11 uur om redelijk neutraal te staan. En dat klinkt vele malen beter. Alhoewel ik door de eigenschappen van de kast wel met een redelijk gesloten treble knop speel. Door te spelen met de Behringer kwamen we erachter dat op de DG ook de 1,5 KHz eruit genomen dient te worden.

Het lijkt ten nadele te zijn voor de B-112, maar een eigenschap is er zo uitgefilterd.
Alle EQ worden tussen 10 en 11 gezet en de B-112 is een genot om over te spelen. Hard gaat het niet en vanwege de laaggevoelige speakers moet het volume van de DG opgeschroefd worden van 9 uur op de Hevos in bandverband naar 2 uur op de B-112 op solo stand.

In een disco bands en kleine zaaltjes zal het kleine monster meer dan voldoende geluid genereren en vanwege de spreiding zal je zelf ook niets tekort komen.
In mijn metalband zal ik echter meer druk en volume nodig hebben. Ook om die lage regionen te laten donderen. Ok ik bedoel natuurlijk dat ik meer Acoustic Alignment nodig heb want hoe klein ook en welke tekortkomingen er in deze in ontwikkelingsfase zijnde kast ook zitten, dat is allemaal te verbeteren. De B-112 maakt duidelijk dat de Hevos tekort komt in het laag, de Hevos geeft vetter duidelijker/ zijdeachtig mid en hoog, maar het algehele klankbeeld van de B-112 is mooier/ strakker.
AA2.png
AA2.png (509.21 KiB) 5613 keer bekeken
Tijd een een tijdje te bomen over de meningen en .... drumroffel....... onze meningen blijken elkaar haast niet te ontlopen. Ondanks onze verschillen in muzikale opvoeding halen we er volgens beide kampen super goede klanken uit. Deze metal gast kan ook wel normaal spelen hoor 😉.

Rodi had verwacht te springen van blijdschap, omdat hij zou vinden wat hij zocht en ik had verwacht dat mijn innerlijke bulderlach bewaarheid zouden worden De lichte vooringenomenheid van Rodi en mijn “No way dat dat gaat werken” ontmoeten elkaar in het midden, maar wel ten voordele van de B-112.
Echte druk geeft deze kast niet en dat is ook onmogelijk voor een kast van dit formaat. Je moet deze kast naar kunnen beoordelen en niet laten afleggen tegen een dikke 410. Dat is een oneerlijke strijd.
In het geluidsbeeld is er teveel midhoog/hoog zowel uit de TC, de DG als de Behringer versterker. Heerlijk om door de mix te prikken met fingerstyle, maar zeer ongewenst tijdens slappen en gebruik met oversturing.
Superdraagbaar en een lust voor het oog.
Als deze kast nog verder wordt ontwikkeld, wordt het moeilijk om nee te zeggen tegen Acoustic Alignment.
Laatst gewijzigd door nangyala op 16 apr 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rieno »

Het hele AA-verhaal blijft mn interesse houden, al ben ik n.a.v. dit verhaal wel bang dat de combi met m'n Kubicki geen succes zou zijn. De Tobias is denk ik een betere match. In Vlaardingen maar eens goed het hele spul aan de tand voelen!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door nangyala »

Alle bevindingen zijn al doorgegeven en heb al contact terug gehad dat er voor Vlaardingen een verandering heeft plaatsgevonden. De jongens van AA mogen hier zelf verder over uitwijden
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door Rdatema »

Forumleden Rodi en Nangyala, enorm bedankt!

Met Rodi had ik al veel contact gehad, ik heb een kastje opgestuurd. Nangyala, wat een vaardige schrijfstijl heb je - klasse!

We hebben het kastje -pre Vlaardingen - ter evaluatie opgestuurd. We hebben meer feedback nodig om het product te laten rijpen (B-118 kreeg daarvoor ca 2,5 jaar) en volgens Michielll (bassist uit band van Wouter-pianist/ontwerper AA) was er nog een tandje te veel hoog. Dat was met TC en markbass. De basgitaren van Roelof zijn wat minder helder, dus die ervoer het net weer anders. Daarom: 'het veld in met dat ding'.
nangyala schreef: 16 apr 2018, 19:39 Helemaal strak passend is het foam echter niet en loopt t.o.v. De corpus scheef weg. Een kniesoor die daar op let, maar iemand die hele dagen met lijnen werk bezig is valt het wel op.

(...)
Het handvat en de positie daarvan maken het makkelijk te balanceren/ dragen. Maar ondanks dat zou ik het handvat een kwartslag draaien in de diepte richting van de kast om nog ergonomischer te kunnen tillen.
(...)
Als deze kast nog verder wordt ontwikkeld, wordt het moeilijk om nee te zeggen tegen Acoustic Alignment.

Bij modellen die verkocht zijn ligt het front 2mm achter de 'wanden' en loopt geheel in lijn/parallel/evenwijdig. Dit model stuurde ik met de aantekening dat we het rooster dieper hebben gelaten ivm bescherming bij verzending. Dus, goed gezien ;-)

Het handvat hebben we ook een kwartslag gedraaid geleverd. Ergonomisch beter, optisch iets minder rustig. Custom kan zelfs de meest optimale greep: rond zoals https://www.db-bass.com/db-bass/db_bass-Handle.html en dan met 22,5 graden gedraaid t.o.v. recht vooruit (koffer greep).

Mooi om te lezen dat het geluid in de ruimte goed was, en dat - toch :dance: - het diepe laag gewoon naast het cabinet het beste hoorbaar was. Dit wordt vaak betwijfeld op basis van geheel andere ervaringen.

Het nieuwe filter staat klaar en hopelijk is dit met een week of 2 te testen. De huidige variant was een versie met ietwat te mooie faseoptelling tussen woofer en tweeter - ten opzichte van het eerste model geeft dit nog een extra output tussen 2-4 kHz van +2,5dB en dat pakt gewoon onvoordelig uit.

We hopen dat Rodi na de repetitie met band nog aanvullende feedback heeft. Je hoort solo natuurlijk veel eerder poortruis en narigheden. Vanwege de exteme ontwerpeisen krijgen we altijd te kampen met uitdagingen die wel/niet voldoende beheersbaar zijn. De B-112 is voor z'n doel al met al een blijvertje: een stack-achtige sound uit 1 kastje wanneer je niet perse heel luid hoeft. Wij denken dat 112dB een realistische opgave is, en lage B ook.
Bijlagen
Screenshot_2018-04-16-19-42-50.png
Screenshot_2018-04-16-19-42-50.png (957.99 KiB) 5575 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment - limited size, unlimited sound

Bericht door arjan »

Deze week is het beest B129 weer aan een testronde onderhevig. Het laag was al voldoende aanwezig, nu de hogere frequenties wat tweeken. En dan met koningsnacht het podium weer op 🤘🏽
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Plaats reactie