40 tips

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

40 tips

Bericht door Lazy B. »

Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

17. gebruik een gitaarversterker


die vind ik een beetje vreemd, als ik namelijk een gitaar versterker gebruik ben ik 70% van al het laag kwijt
maar als ik em over een SWR workingman's 15 speel niet

ik speel juist bas voor de zware diepe maar (voor mij) mooie tonen
worden die niet bijna afgemaakt zo in de studio ?

dit lijkt mij eigenlijk ook de reden dat de meeste demo's een goed zwaar geluid missen (het klinkt meestal zo schel)
Gear:
Ibanez '81 Roadster
Ibanez TR505 expressionist
Hondo jazzbass
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Veel demo's worden gratis/goedkoop gemaakt in een (vaak) slechte studio. Afgezien van het feit dat die lui soms nog best goede apparatuur kunnen hebben, hebben ze vaak de oren niet. Ik heb onlangs echt een ontzettend slechte opname gehoord door een dure studio uit Zeist. (Ik ga de band niet noemen, want de muziek is ook al even crap...maar goed)

Ik snap dat niet. Verlaag de prijs en sta voor je product en 'for the name of the Christ...just listen'..... erg belangrijk naar mijn mening.



Het zware geluid op platen vind ik juist niet zo fantastisch. Wel dat het 'donker en bassig' klinkt is het prima, maar teveel 'ooomph' in je sound is fataal (vind ik).
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

17...

momenteel speel ik bas over de Marshall TSL60 van de gitarist over mijn SWR WM4x10 en ergens klinkt dat best lekker :)

Met de gain half open heb je een bassig en bol buizengeluid, draai je de gain verder open dan gaat het tot een beetje buzz op de achtergrond (The Coral) tot een overdrive die me doet denken aan live-opname's van de JimiHendrixExperience.

Nadeel: de toonknoppen werken niet meer goed en je verliest enorm veel dynamiek.

Voor opname's waarbij je een dikke buizensound nodig hebt, is het wel te proberen om even die buizenbak van je gitarist te lenen en daarmee je bastrack in te spelen (let wel op de impedantie natuurlijk :)). Mocht je geen Ampeg SVT of Fender Bassman hebben staan...


----------------

31...

Ja die percussie toevoegen lijkt me heel leuk. Ik ben heel benieuwd hoe die shaker en tambourijn het gaan doen in je nieuwe grindcore-projectje :)
Geeft wel een beetje aan dat dit waarschijnlijk gericht is op singer/songwriter/pop-muziek.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

basswasp schreef:Ik ben heel benieuwd hoe die shaker en tambourijn het gaan doen in je nieuwe grindcore-projectje :)
lol :lol:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

De gitaarversterker is echter niet op de bas gebouwd. Ik heb het ook een tijdje gedaan op de Tube 50 van Hughes und Kettner (combo) die ik een heel aantal jaren gehad heb en achteraf was ie losgerammeld en van dat al. Ik zou er maar voorzichtig mee zijn...
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Je moet ook alleen de gitaarversterker gebruiken, niet ook de speakerkast...
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Dan nog, leuk als je een paar slapnootjes erdoorheen gooit. Wel compressor gebruiken lijkt me dan... :lol:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Cool, zo'n lijst met tips! Ik ben fan van dit soort threads. :wink:

17. Het gaat erom dat de gitaarversterker wordt gebruikt in combinatie met een DI. Hierdoor krijg je het dikke directe geluid van je bas via de DI en - zoals in de lijst staat - het gedefinieerde hoog van de versterker. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen zowel een DI als een bas- en gitaarversterker te gebruiken en daar een dikke mix van te maken die past bij het nummer. Soms heb je wat minder laag of hoog nodig.

31 en 32. Percussie: in alle grote producties zit enorm veel percussie, die je eigenlijk niet opvalt. Zelfs als je ernaar gaat zoeken vind je nog maar de helft van wat er gebeurt, terwijl dit soort franjes juist het eindresultaat erg vet kan maken. Vooral shakers, koebellen en tamboerijnen zijn geweldig! En een metalen asbak op een houten tafel klinkt erg vet!

39. Referentieplaat: voor de nieuwe plaat van The Mellotones (opgenomen in New Road Studio, Wijchen) hebben we de sound van de eerste drie platen van Bad Company als voorbeeld genomen, plus de laatste plaat van ZZ Top, Mescalero. En inderdaad, de sound zit er tussenin! Als je samen met je producer luistert naar zo'n plaat leer je echt superveel van zo'n Man met Gouden Oren...

Wat ik persoonlijk zie als een belangrijke tip van de lijst is vooral dat je zoveel mogelijk opnamepunten hebt. Een DI met vlakke EQ is voor de directe sound goed, maar ook close miking en distant miking (op 1 meter, 2 meter, 4 meter, in de deuropening van de studio, in de wc buiten de studio, in het keukentje net wat verder, in je aars voor een donkere sound) zorgen voor zoveel mogelijk keus in de mix. Sommige nummers hebben veel akoestiek nodig (bijvoorbeeld een ballad), andere moeten kaarsrecht worden uitgemixt (denk aan de oude AC/DC-sound). En een kleine galm over de gehele mix kan wonderen doen.
Wat een supervet resultaat kan geven is de 'scheve mix': door bijvoorbeeld een snaredrum net wat harder in de mix te zetten en de gitaren wat zachter, krijg je een interessantere en meer karaktervolle sound. Luister maar eens naar productiewonder Lenny Kravitz of N*E*R*D, die hebben de schuiven héél scheef en dat werkt duidelijk! Helaas is dit nogal Amerikaans omdat je er wel lef voor moet hebben. De gemiddelde Nederlandse productie klinkt saai omdat het té uitgebalanceerd is. Als running gag hadden wij dat de studio-wet ervoor zorgt dat alles andersom is (wat wordt bevestigd in de tip 40): veel is weinig en weinig is veel. Dat geldt voor laag, hoog, galm, etc....

Grappig, nou zie ik net op de laatste regel dat Bart-Jan Baartmans wordt bedankt. Met hem hebben we met The Doubleshots onze eerste demo opgenomen en de nieuwe cd van The Mellotones hebben we bij hem analoog gemasterd. Hij heeft een studio met een vriend (Léon Bartels) in Blerick, vlakbij Venlo. Ter informatie kan ik wel wat dingen oprakelen die we toen wat betreft gitaren hebben gedaan bij Bart-Jan en Léon (voor zover ik het nog weet):
Voor de bas had ik m'n ampeg wel mee, maar we hebben de bas direct in de mengtafel geprikt en later met zo'n Line 6 Pod wat karakter toegevoegd. Werkt voor een demo best goed, maar voor een album is het niet goed genoeg. Gitaar was een Fender Jazzbass met tone en volume volledig open. De kletter in het hoog kun je eventueel later wegdraaien, maar als je 'm van tevoren al kwijt bent krijg je 'm er nooit meer in. Voor bas is dat hoog juist lekker fris. Staat trouwens ook in de tip 40 he, zo weinig mogelijk van tevoren EQ-en.
Voor gitaar hebben we superveel verschillende dingen gedaan:
- twee gemodificeerde 70 watt Fender Super Reverbs (uit '64 en '66) op de hooizolders geplaatst met mics op verschillende afstanden (slechts bij 3 van de 5 nummers, daarna hebben de buren van 300 meter verderop geklaagd en hebben we gekozen voor kleinere versterkers). Gitaren waren verschillende Fender Strats met Van Zandt blues en rock pickups.
- een oude kleine 15 watt Matchless amp met een hele vage Rickenbacher meets Burns gitaar voor een gare sound. Geweldig!
- '61 Fender Vibrolux in een hokje voor de mooie warme tremelo en galm. Met een '68 Fender Telecaster voor de ultracoole twang.
- er was op een gegeven moment ook een schitterende hollow body Ibanez van Bart-Jan die we ook hebben gebruikt.
- en andere shit die ik echt niet meer weet (er was veel bier aanwezig, vandaar).
Wat betreft drums weet ik het niet meer, sowieso omdat dit mijn eerste keer in de studio was. Ik hoop dat ik dit niet allemaal voor niks heb getypt en één of meerder van jullie er een keer wat aan heeft...
Voor mp3tjes kun je naar The Doubleshots-site gaan, zie mijn sig hieronder. (Ik heb ze voor de grap maar weer ff beluisterd na een tijdje en GVDM wat een zooi... enige kritiek hierop zal ik niet onderuit schoffelen...)
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Plaats reactie