Rupert schreef:Even een kort vraagje gerelateerd aan dit onderwerp:
Ik wil mijn hobbykamer een beetje dempen zodat de ruimte wat droger wordt. Nu galmt hij nogal en werk ik vaak met logeermatrassen en dekbedden om droge zang en gitaar op te nemen.
Zijn die geluidsabsorberende platen van de gamma wat (zwarte noppen platen zeg maar)? Hoeveel van dat soort platen zou ik nodig hebben voor een ruimte van 11 m2 (3*3,5, normale hoogte)? Zou je stof over die platen kunnen spannen zodat het er niet zo lelijk uitziet? Wat voor fabric moet je dan nemen?
Hoi Rupert!
Leuk onderwerp!!! Hier zijn hele studies over.
Die zwarte platen zijn ronduit waardeloos. De dempen alleen maar hoge en een beetje middenfrequenties. Aan het eind van het verhaal heb je wel een ruimte die dood klinkt, maar zonder dat je het merkt is de ruimte veel te bassig. De opgenomen geluiden en afgemixte tracks die uit zo'n ruimte komen, hebben veel te weinig bas!! Tijdens het mixen haal je die er namelijk automatisch uit. De kamer geeft dus geen goed beeld van de muziek.
Daar komt bij dat je een relatief kleine ruimte heb. Daar zijn bassen sowieso een groter probleem (staande golven!!). Daar kan je op zich niet veel aan doen. Dat is bepaald door de vorm van je ruimte. Ik adviseer om breedbandige demping aan te brengen. Bass traps (google als je meer wil weten) zijn ook nog wel zelf te maken voor niet al te veel kosten, maar dat zou ik alleen doen als je duidelijk problemen ervaart van staande golven.
Een live room (opnameruimte) wil je meestal heel anders dempen dan een control room (de kamer waarin je afmixt).
Live room:
* Je wil flexibel kunnen zijn in je opstelling (en dus ook met je akoestische demping)
* Het moet overal in de ruimte even goed klinken.
* Tapijt op de vloer is vaak geen optie ivm rijden van apparatuur.
* Een aparte vocal booth is ERG welkom.
Control room:
* Je wil een soort sweet spot creeeren op de plek waar de mix engineer zit. Op die plek is de akoestiek ideaal zodat de mixer alles zo goed mogelijk hoort. Ten eerste zorg je dat het bureau/mengpaneel op een logische plaats in de kamer staat. Symmetrie is belangrijk! Vaak kiest men voor het midden van de korte wand.
* Dan zorg je dat je breedbandige absorptie hebt op de plekken van de "first reflections". Ga zitten op de plek van de mix engineer. Kijk naar de wand. Laat iemand anders een spiegel tegen de wand houden. Zodra je de speaker ziet in de spiegel, dan vind de first reflection zich daar! Die heb je op de wanden naast je, achter je en op het plafond. Pas breedbandige demping toe ongeveer 1 vierkante meter om die first reflection-punten.
* Een mooie duimregel is dat je ongeveer 15% - 20% van de oppervlakte van de control room (alle wanden + vloer + plafond!!) bedekt wil hebben met breedbandige absorptie. Let op! In een kamer met te veel demping voel je een druk op je oren en kan je gedesorienteerd raken!! Dat wil je dus ook ECHT niet.
Dus... de vraag is" "wat wil je doen in die ruimte?" Alleen opnemen, afmixen of beide? In het geval van beide, adviseer ik om op een groot gedeelte van het plafond demping aan te brengen en een een stuk of 3 verrijdbare gobo's te maken. Er staan wel 100 handleidingen op het internet hoe je zelf een gobo kan maken. Het is een houten frame, opgevuld met steenwol, bekleed met doek (jute!!) eventueel op wielen. Die gobo's kan je dan op de first reflection punten zetten tijdens het afmixen, en eventueel verrijden/verzetten voor het maken van een vocal booth, gitaar isolation-booth of voor om het drumstel heen.
Andere oplossing: als je genoeg ruimte heb, kan je ook een vocal booth maken met van die stevige verhuisdekens. Die dempen genoeg mid en hoog voor vocals. Mobiele kledingrekken heb je tot een lengte van 200 cm. Kost geen k*t! Als je geen vocals opneemt vouw je de dekens op en rijd je de kledingrekken in een hoek.
Dan moet je verder nog wel wat vaste broadband absorbers ophangen. Op de reflectiepunten natuurlijk.
--------------------------------
Oud fotootje van mijn studiootje:
Het plafond heb ik voor zo'n 40% bedekt met platen waar steenwol in zit (speciaal product, wil ik evt. wel nog wat meer over vertellen). Links onder op de foto zie je nog zo'n plaat. Rechts is een raam. Als ik echt intensief aan het mixen ben, hang ik daar ook 2 platen voor om het geheel symmetrsch te krijgen. Ik heb ook nog 2 halve platen achter de speakers. Want van achter de speaker komt ook geluid... dus is er ook een (kleine) first reflection. In totaal heb ik 10 platen in de ruimte. Dat is 7,2 vierkante meter. T.o.v. een oppervlakte van alle vlakken (= 44 vierkante meter) is dat 16%.
Nou ja, perfect voor een control room. Bijna ook genoeg demping voor een vocal booth. Ik maak het nog even wat doder met een reflecion screen. Deze: