Opname apparatuur tipokc! (marktplaats)

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

KasperM schreef:
vincent136 schreef:Ach jongens, wat heb je meer nodig dan een 58? :cheer:

Nee maar serieus, het lijkt me wel eens geinig om een hele drumkit op te nemen met 58's. Dus kick,snare, toms, hihat, OH's en 2 rooms. Vervolgens dit ook opnemen met de mics die ervoor bedoeld zijn en dan het verschil beluisteren.
Doen!
Ik heb wel eens drums opgenomen met cheap ass zang microphones. 1 bij de snare, 1 bij een tom en 2 als overhead. Ik had wel een AKG D112 voor de kick gebruikt. Dit alles naar een Behringer P.A ding en de stereo output naar m'n Macbook.

Drums klonken echt prima voor demo/mysp*ce doeleinden.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Kent iemand deze interface? Lees er goeie recensies over en ziet er goed en stevig uit!

Afbeelding

Mackie Onyx Blackjack dus...
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

Afbeelding
mijn aankopenlijstje voor simpele opnames ( met uitbreidingsmogelijkheden)
iemand nog enige tips ,op/aanmerkingen ? :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Haico

Bericht door Haico »

Focusrite.. nice!!!

Ik zou zeggen: MEER KABELS! :D 8)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

goed opgemerkt! van die kabels :D
thx :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Haico

Bericht door Haico »

Uiteraard wat meer XLR-en.... Maar ik zou ook zo'n pak sssnake gebalanceerde jack patch kabels erbij bestellen. Super handig!

Die T.bone SC140 lijkt me tof voor gitaar/overhead, maar is dat wat voor vocals? Je bestelt een pop filter maar geen grootmembraam mic. Of is die popfilter bedoelt voor je legedarische speelgoedmic? ;)

Als je van plan bent om een soort van vocal booth te maken, dan zou ik een condensator mic nemen. Deze? https://www.thomann.de/nl/audio_technica ... er_set.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (vergeet dan niet de MS180 uit je karretje te halen :)). Je kan voor een make-shift vocal booth bijvoorbeeld je mic standaard voor een open kledingkast zetten en wat kleden over de klapdeuren hangen. :D Klaar!!

Als je zoiets niet wil/kan, dan zou ik een leuke dynamische mic kopen. Zo kocht ik laatst voor een prikkie een oude Beyerdynamic M400. Lekker micje en een leuk alternatief voor de SM58.

Erm... wat gebruik je als monitoring tijdens het mixen? Studio monitoren zou ideaal zijn. :) Als je een goedkoop alternatief zoekt, dan heb ik eventueel nog een toffe tip voor je. Laat maar weten... Tsja, en anders een vlak klinkende koptelefoon alhoewel ik dat zou vermijden.

Voor monitoring tijdens opnemen heb je sowieso een gesloten koptelefoon nodig. Deze hoeft niet goed te klinken, maar moet wel goed isoleren. Sennheiser HD201?? Beh HPS 3000?
Laatst gewijzigd door Haico op 13 sep 2011, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

A-lex, misschien zijn wat stands handig?
Nieltse schreef:
KasperM schreef:Weet iemand of ik goed zou doen om deze aan te schaffen voor drum en repetitie opnames?

https://www.thomann.de/nl/alesis_io26.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik laaaaaang gehad, de i/o26 gaat al een hele tijd mee bij alesis, werkte bij niet goed totdat ik een Mac kocht, toen was het echt een superding! :cheer:

maar toch, softwarematig regelen van je monitoring vond ik gewoon kut!

Voor de rest, puur geluid, weliswaar geen EQ maar dan kan uiteraard op vele manieren.
Heb je hem nog? (te koop?)

De EP gaat ws geen eigen opname zijn, we hebben goede prijs kunnen maken met een lokale studio, ook tof om een keer mee te maken :cheer:
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

@ haico
ik gebruik nu dit als koptelefoon
https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Sony ... 003809-000
dat van een mic voor vocals is idd nog een goed idee :) een grootmembraam mic lijkt me dan ook wel het beste :)
ik ben niet van plan om nu al studio monitoren erbij te kopen, dus het goedkoop alternatief mag je zeker laten weten ;)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Haico

Bericht door Haico »

Wat betreft monitoring -> PB. :D

Ik zou dus alleen maar een grootmembraam kopen als je echt wat demping in je kamer hebt. Al is het maar wat akoestisch schuim wat je provisorisch achter de mic plaatst. Beter nog als je ook wat aan het plafond hangt. Hier mijn oude oplossing met melamine foam. Onderste lap is geklemd tussen popfiler en standaard. De bovenste lap blijft omhoog staat m.b.v. ijzerdraad.

Afbeelding

Ik ben fan van sE mics. De sE 2200A is een goede allrounder. Als je vooral veel mannen stemmen opneemt, dan zou ik de sE X1 eens goed bekijken/beluisteren. De sE2000 voor 88 Euro bij Thomann ken ik niet...
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

+ veel voor de Se2200a, heel makkelijke microfoon voor zang maar ook akoestische gitaar komt er mooi op vind ik. En kost niet veel bij bv Rockpalace of feedback (zelf goedkoper dan bij Thomann)
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

Alesis io26 2ehands kunnen vinden! Dus onderweg! :dance:
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Rupert schreef:+ veel voor de Se2200a, heel makkelijke microfoon voor zang maar ook akoestische gitaar komt er mooi op vind ik. En kost niet veel bij bv Rockpalace of feedback (zelf goedkoper dan bij Thomann)
+1, vanwege de goede shockmouth. Heb hem 1x als room mic gebruikt (2 stuks, l/r) en dat beviel me goed
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

Even een kort vraagje gerelateerd aan dit onderwerp:
Ik wil mijn hobbykamer een beetje dempen zodat de ruimte wat droger wordt. Nu galmt hij nogal en werk ik vaak met logeermatrassen en dekbedden om droge zang en gitaar op te nemen.

Zijn die geluidsabsorberende platen van de gamma wat (zwarte noppen platen zeg maar)? Hoeveel van dat soort platen zou ik nodig hebben voor een ruimte van 11 m2 (3*3,5, normale hoogte)? Zou je stof over die platen kunnen spannen zodat het er niet zo lelijk uitziet? Wat voor fabric moet je dan nemen?
Haico

Bericht door Haico »

KasperM schreef:Alesis io26 2ehands kunnen vinden! Dus onderweg! :dance:
Paar maanden geleden...
vincent136 schreef:Het geld dat je investeert in een mengtafel kun je beter investeren in een interface met 8 kanalen, heb je véél meer aan.
Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
Haico

Bericht door Haico »

Rupert schreef:Even een kort vraagje gerelateerd aan dit onderwerp:
Ik wil mijn hobbykamer een beetje dempen zodat de ruimte wat droger wordt. Nu galmt hij nogal en werk ik vaak met logeermatrassen en dekbedden om droge zang en gitaar op te nemen.

Zijn die geluidsabsorberende platen van de gamma wat (zwarte noppen platen zeg maar)? Hoeveel van dat soort platen zou ik nodig hebben voor een ruimte van 11 m2 (3*3,5, normale hoogte)? Zou je stof over die platen kunnen spannen zodat het er niet zo lelijk uitziet? Wat voor fabric moet je dan nemen?
Hoi Rupert!

Leuk onderwerp!!! Hier zijn hele studies over. :)

Die zwarte platen zijn ronduit waardeloos. De dempen alleen maar hoge en een beetje middenfrequenties. Aan het eind van het verhaal heb je wel een ruimte die dood klinkt, maar zonder dat je het merkt is de ruimte veel te bassig. De opgenomen geluiden en afgemixte tracks die uit zo'n ruimte komen, hebben veel te weinig bas!! Tijdens het mixen haal je die er namelijk automatisch uit. De kamer geeft dus geen goed beeld van de muziek.
Daar komt bij dat je een relatief kleine ruimte heb. Daar zijn bassen sowieso een groter probleem (staande golven!!). Daar kan je op zich niet veel aan doen. Dat is bepaald door de vorm van je ruimte. Ik adviseer om breedbandige demping aan te brengen. Bass traps (google als je meer wil weten) zijn ook nog wel zelf te maken voor niet al te veel kosten, maar dat zou ik alleen doen als je duidelijk problemen ervaart van staande golven.

Een live room (opnameruimte) wil je meestal heel anders dempen dan een control room (de kamer waarin je afmixt).

Live room:
* Je wil flexibel kunnen zijn in je opstelling (en dus ook met je akoestische demping)
* Het moet overal in de ruimte even goed klinken.
* Tapijt op de vloer is vaak geen optie ivm rijden van apparatuur.
* Een aparte vocal booth is ERG welkom.

Control room:
* Je wil een soort sweet spot creeeren op de plek waar de mix engineer zit. Op die plek is de akoestiek ideaal zodat de mixer alles zo goed mogelijk hoort. Ten eerste zorg je dat het bureau/mengpaneel op een logische plaats in de kamer staat. Symmetrie is belangrijk! Vaak kiest men voor het midden van de korte wand.

* Dan zorg je dat je breedbandige absorptie hebt op de plekken van de "first reflections". Ga zitten op de plek van de mix engineer. Kijk naar de wand. Laat iemand anders een spiegel tegen de wand houden. Zodra je de speaker ziet in de spiegel, dan vind de first reflection zich daar! Die heb je op de wanden naast je, achter je en op het plafond. Pas breedbandige demping toe ongeveer 1 vierkante meter om die first reflection-punten. :)

Afbeelding

* Een mooie duimregel is dat je ongeveer 15% - 20% van de oppervlakte van de control room (alle wanden + vloer + plafond!!) bedekt wil hebben met breedbandige absorptie. Let op! In een kamer met te veel demping voel je een druk op je oren en kan je gedesorienteerd raken!! Dat wil je dus ook ECHT niet.

Dus... de vraag is" "wat wil je doen in die ruimte?" Alleen opnemen, afmixen of beide? In het geval van beide, adviseer ik om op een groot gedeelte van het plafond demping aan te brengen en een een stuk of 3 verrijdbare gobo's te maken. Er staan wel 100 handleidingen op het internet hoe je zelf een gobo kan maken. Het is een houten frame, opgevuld met steenwol, bekleed met doek (jute!!) eventueel op wielen. Die gobo's kan je dan op de first reflection punten zetten tijdens het afmixen, en eventueel verrijden/verzetten voor het maken van een vocal booth, gitaar isolation-booth of voor om het drumstel heen.

Andere oplossing: als je genoeg ruimte heb, kan je ook een vocal booth maken met van die stevige verhuisdekens. Die dempen genoeg mid en hoog voor vocals. Mobiele kledingrekken heb je tot een lengte van 200 cm. Kost geen k*t! Als je geen vocals opneemt vouw je de dekens op en rijd je de kledingrekken in een hoek. :D Dan moet je verder nog wel wat vaste broadband absorbers ophangen. Op de reflectiepunten natuurlijk.

--------------------------------

Oud fotootje van mijn studiootje:

Afbeelding

Het plafond heb ik voor zo'n 40% bedekt met platen waar steenwol in zit (speciaal product, wil ik evt. wel nog wat meer over vertellen). Links onder op de foto zie je nog zo'n plaat. Rechts is een raam. Als ik echt intensief aan het mixen ben, hang ik daar ook 2 platen voor om het geheel symmetrsch te krijgen. Ik heb ook nog 2 halve platen achter de speakers. Want van achter de speaker komt ook geluid... dus is er ook een (kleine) first reflection. In totaal heb ik 10 platen in de ruimte. Dat is 7,2 vierkante meter. T.o.v. een oppervlakte van alle vlakken (= 44 vierkante meter) is dat 16%. :)

Nou ja, perfect voor een control room. Bijna ook genoeg demping voor een vocal booth. Ik maak het nog even wat doder met een reflecion screen. Deze:

Afbeelding
Plaats reactie