Opname apparatuur tipokc! (marktplaats)

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

zojuist een mooie oude beyerdynamic M88 gekocht op MP voor 100 euro. Wilde eigenlijk een keer een nieuwe kopen, zijn toch bijna 300 piek die dingen. Mooie mic voor floortom, bas en gitaar. Ik ben benieuwd :)
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
janek65
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:14

Bericht door janek65 »

kwispelhond schreef:Ik heb ook eindelijk wat opnamespul gekocht.

Via Marktplaats een Yamaha AW1600 (voor 400 euro) meersporen apparaat gekocht. Gelijk wat geprobeerd met de mic's die ik hier heb liggen maar dat was dus gelijk een grote tegenvaller. Mijn Sennheiser E606 mag de bas en gitaar dan wel uitstekend doorversterken via een PA maar voor opname blijkt het resultaat toch wel erg tegen te vallen dus gelijk ook maar een opname microfoon gekocht in de uitverkoop, een vrij goedkope oplossing (MXL440) maar het resultaat is gelijk wel veel beter dus om zo te beginnen een beste oplossing.

Nou maar eens lekker gaan proberen of ik binnenkort iets voor elkaar heb gekregen wat ik zelf leuk genoeg vind om jullie te laten horen.
Zo da's een mooie prijs voor een 1600, een fantastische machine. Ik gebruik ze al jaren voor oefenruimte opnames en demo's. Daar ga je veel plezier van hebben!
Jazz 75RI / EBMM Stingray 5
EBS Fafner + Proline 4x10 + 2x12
==> Squonk (Genesis tribute)
==> 7 Jam Street (Jam band)
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

yhcmarc schreef:zojuist een mooie oude beyerdynamic M88 gekocht op MP voor 100 euro. Wilde eigenlijk een keer een nieuwe kopen, zijn toch bijna 300 piek die dingen. Mooie mic voor floortom, bas en gitaar. Ik ben benieuwd :)
Nice. Zeer scherpe prijs dan!
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Net Alesis MK1 monitors binnen gekregen :jam:

Kostten 180 euro en zijn in goede staat, ben er heel blij mee.

Het enige wat ik nu nog zoek is een goede mic voor zang, die niet al te duur is. Iemand een idee?

Prijsklasse is 250 - 300 euro ongeveer...
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Studio Projects B1, 110 euro nieuw, 70 euro op Marktplaats. Erg goede microfoon! Wordt gewoon in de grotere studio's gebruikt. Lekkere heldere, mooie zang. Ik gebruik hem ook voor drums.

De SE Electronics SE 2200A is ook erg fijn, wel over de 200 euro.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Haico

Bericht door Haico »

Oei! Lastige vraag!! Ik heb meerdere mics voor meerdere soorten stemmen. Met een hele heldere stem werkt de Joe Meek JM47 (= MXL V67) beter en bij donkerdere stemmen de Rode NT1-A (met een hoog in-your-face-gehalte). Soms probeer ik ook een Samson C02 kleinmembraam. Waarom niet, weet je... :)

Gisteren een sE X1 binnengehad en ik krijg binnenkort ook een MCA SP-1 van de gitarist van mijn band. Dat schijnt ook een heel geinig ding te zijn... Al met al heb ik een hoop nieuwe mics te proberen en te testen. Misschien dat ik een deel van de mics op marktplaats zet. Misschien ook juist niet om zo flexibel te blijven. Ik denk niet dat ik met 1 mic zou kunnen settelen. Als ik echt maar 1 LDC kon komen met dat budget, dan zou ik voor een Audio Technica 30- of 40-serie gaan. sE 2200A is ook een optie voor mij. Maar alleen omdat dat een JM47/MXL V67 is met betere componenten en constructie. Oftewel, een mic die ik al goed ken.

Even out of the box denken. Misschien zit je safer met een dynamische mic? Een Shure SM7b neemt veel minder op van het geluid in je kamer. Heb je een vocal booth? Is je kamer akoestisch behandeld? Zo nee, dan kan een condensator microfoon niet het gewenste effect geven. Je zou een hoekje van de kamer kunnen behandelen met opencellig schuim, zoals bijvoorbeeld melamineschuim (Flamex bij https://www.akoestiekwinkel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;). Je kan ook een mic scherm maken/kopen. Ik had eerste een zelfgemaakt scherm. Hiermee lukt het erg goed om de vocal “dichtbij” te laten klinken. Ik merkte ook dat het als voordeel heeft dat de zanger(es) zich beter kan focussen. Die hoeft niet meer naar zo’n aap achter een computer/mixer te staren. :D

Afbeelding

Die 2 stroken schuim had ik gekregen van een maat van mij. De onderste is geklemd tussen de pop filter en de mic stand. De bovenste blijft staan met 2 ijzerdraadjes. Het zag er alleen een beetje cheap uit. Daarom kocht ik de sE RFPS, gisteren binnengekomen. Deze was 125 Euro zonder mic (de eerder genoemde sE X1), 177 Euro met de mic. De mic kost 127 Euro als je hem los koopt. Goede deal dus.

Afbeelding

Als je de ruimte heb kan je ook een vocal booth maken met verhuisdekens. Die dempen genoeg mid en hoog voor vocals. Mobiele kledingrekken heb je tot een lengte van 200 cm. Niceeeeee... :)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Jemig haha, dank voor alle informatie.

Ik heb een aardig droge kamer waarin stemmen goed naar voren komen, en ik heb geen ruimte om dat anders te doen.

Studio Projects B1 had ik bekeken maar die werd tegelijkertijd ook naar beneden gehaald, dus ik weet niet of dat echt een goede is, of dat mensen die gewoon fantastisch vinden vanwege de prijs.

De Rode NT1-a was een microfoon die ik wel in mijn hoofd had.

Mijn voornaamste doel is een microfoon te gebruiken die gewoon transparant geluid geeft, met goed geluid (ik gebruik nu een sm58 zonder plopkap voor gitaar en dat werkt prima, maar voor zang is die microfoon gewoon te lomp qua geluid). Eventueel zou ik em ook voor akoestisch gitaar of andere akoestische dingen willen gebruiken.

Budget mag inmiddels ook wat meer zijn 400 - 500 euro zeg maar. En als er een holy grail is van 1000 euro zou ik eventueel ook van mijn spaarrekening wat af kunnen halen (maar omdat ik nu de kamer nog niet kan aanpassen gezien ik van plan ben over een half jaar te verhuizen, lijkt mij dat nog niet zo slim).
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Ik ben zelf heel erg tevreden met mn v69 van MXL. 300 euro en erg goede bang for buck. Het is bovendien een tube/condensator met losse voeding. Warm geluid en voor vocalen echt perfect. Ik durf zelfs te stellen dat ik m voor vocalen over het algemeen zelfs beter vindt dan de neumann tlm (1op1 getest). Voor gitaar werkt ie ook prima. Enige nadeel is dat de meegeleverde mount ietwat krakkemikkig aanvoelt, maar het voldoet.

1000 euro zou ik als ik jou was sowieso niet gaan uitgeven voor een mic. Dan kun je beter echt echt een studio hebben. Ik zou als ik jou was gewoon eerst ervaring opdoen met een mic uit de prijsklasse die je eerder noemde. De rode nt1 is ook ontzettend goed voor het geld.
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Okee, de v69, ik had inderdaad gelezen dat je daar tevreden over was. Je hebt pm (gezien je op dezelfde school zit en dichtbij woont :) ).

En okee, dan ga ik voor 300 euro inderdaad, dat is ook fijn want dat kan ik doen zonder spaargeld te gebruiken.

https://www.thomann.de/nl/rode_nt1a_comp ... ording.htm

Dit lijkt mij ook een nette deal. Maar buizen trekt mij wel (qua sound vind ik dat over het algemeen echt heel mooi).
Haico

Bericht door Haico »

De RODE NT1-A is zonder meer een te gekke mic. Maar als ik maar 1 mic zou moeten kiezen zou ik hem echt laten staan. Op sommige stemmen is hij echt te slisserig en te in-your-face. Hoe je hem ook positioneerd. Niet echt de allround mic waar je naar op zoek bent... Alhoewel, gezien hij 185 euro is, en je budget is 300 euro, kan je er ook een mic bijnemen. De Audio Technica AT2020 past denk ik wel goed als tegenpool van de NT1-A.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ja dat zou samen op 285 euro uitkomen :D

Ik ga volgende week bij David (idm) langs om zijn mic te beluisteren, en daarna ga ik even hard nadenken :).
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

misschien iets boven budget, maarik ben persoonlijk wel erg liefhebber van de shure SM7B voor vocals. Erg makkelijk te compressen en in de mix te krijgen. Veel grote platen zijn er mee ingezongen. Dan heb je ook meteen een relaxte mic voor bas en gitaar.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

In dat geval roep ik: MD421.

Maar ff over die Studio Projects B1: het is niet alleen een goede mic voor het geld, het is gewoon een heel erg goede microfoon die toevallig goedkoop is. Veel mensen denken gelijk van: 'oh, dat kan niet wat zijn' maar hij is echt heel erg goed. Waarom veel uitgeven als het niet nodig is?
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

okee ik heb zelf de neiging voor een Rode Nt1a en Audio Technica AT2020 te gaan.

De studio project B1 lijkt mij ook een fijne keuze inderdaad, en nu de Shure sm7b...

Hoe moet je dit in hemelsnaam kiezen?!

Okee even simpel: ik wil nu eerst vooral vocals goed op kunnen nemen, en eventueel akoestische gitaar. Bas en electrische gitaar lukt prima met de sm58 (zonder plopkap). Mijn main ding is om (mijn zware, donkere) zang zo goed mogelijk op te nemen, en de rest komt later wel.

Mijn budget hou ik tot 300 euro. Voor 65 euro kan je bijna al een At2020 kopen, en dat vind ik erg aantrekkelijk (ook gezien de vele goede recensies die ook diep ingaan op de frequenties e.d.). Dus dat lijkt mij een goede koop.
Dan zou ik nog 235 euro over hebben voor een andere mic...

EDIT: na meer lezen schijnt de B1 zo neutraal te zijn dat deze vooral voor instrumenten erg goed is. Dat is erg belangrijk om te weten. Ik hou wel van buizen dus een v69 trekt mij wel, ondanks dat die heel duur is. Een shure sm7b is dan ook iets wat mij trekt. De at2020 lijkt mij sowieso een goede koop als ik die voor ronde 60 kan krijgen.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Dan zou je van dat overgebleven geld nog een mooie buizen-pre van ART ofzo kunnen kopen
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Plaats reactie