Zo! Blije Vincent hier.
Vanavond iets gewaagd gedaan: live-opnames, 8 kanaals, van m'n band in de oefenruimte. Resultaat? Verbluffend goed!
Situatie: drums, bas, gitaar, zang. Interface: Focesrite Saffire pro 26/26.
Microfoons:
1. Kick (d112, geen gat in het voorvel..
)
2. Snare (604, normaal een beta57a, maar ik had geen zin om nog een statief mee te sjouwen en de 604 doet het ook heel erg goed op de snare)
3. Floortom (604)
4. OH vlak boven ride en crash 2 (Studio projects C4 cardioid)
5. OH naast hihat, centimeter of 20 boven hihat, schuin gemikt op tom1, zodat hij crash 1, hihat en tom 1 zou pakken. (studio projects c4
hypercarioid)
6. Basgitaar (DI Ashdown MAG)
7. Elek. gitaar (DI vanuit POD)
8. Vocal (Beta58)
We spelen best wel hard, dus ik zag de bui al hangen: overspraak van jewelste. Maar dat viel heel erg mee. De speakers waar de zang en elek. gitaar uitkomt blazen richting drums, dus ik had de OH's dicht op de cymbals. De kick is wel beroerd, omdat er geen voorvel voor zat. In sommige tragere (slowcore achtig) nummers werken deze doffen klappen, verder is het niet echt veel soeps (maar daar is EZdrummer en midi goed voor).
De snare en floortom komen goed tot hun recht: acceptabele overspraak. Op de floor een noise-gate, want die pakt wel veel gitaar en drumgeluid op. Snare zonder gate, niet nodig en ik vind het niet mooi
Gitaar en bas via DI dusprima.
Onze zanger zingt met zijn microfoon bijna in z'n mond, dus dat is voor zo'n live situatie erg ideaal. Amper overspraak! En als hij stukken niet zingt en zijn mic alle kanten laat opslingeren heb ik daar een noise-gate voor.
Al met al een prima geluid voor een live opname vanuit de oefenruimte waar de PA best hard stond. Maar door het het goed gebruik maken van microfoonplaatsing en de basversterker niet al te hard te zetten (en het laag er wat uit) wil het prima!
Tom1 heb ik niet gemiced omdat ik daar geen plaats meer voor had, maar deze komt heel goed tot z'n recht via de overheads en hij klinkt net zo lekker als de gemicte floortom, alleen iets minder dik. Dit bewijst maar weer dat close-micing helemaal niet iets is dat per definitie goed of noodzakelijk is. Overheads zijn en blijven een ultieme manier om drums te micen.
Als ik 't gemixed heb laat ik wel wat horen.
oja, dikke vinger naar al die dure bassen enzo. Die Vintage van mij voor 250 euro met wat aanpassingen (quarter pound pickups, gotoh bridge) klinkt gewoon lekker. Door zo'n Ashdown MAG 4x10 uit de oefenruimte klinkt het allemaal niet echt je-van-het, maar zo rechtstreeks via DI, pjoeh! En de EHX Bass Blogger doet ook goed z'n werk. Prima drivepedaal met een lekker vet geluid (zit iets van een octaver in waardoor je een heel 'rijk' geluid krijgt)