Pagina 27 van 31

Geplaatst: 28 mei 2012, 19:39
door tieleman
Andere populaire budget mics:

Audio Technica AT2020 (€88)
Studio Projects B1 (€109)
SE Electronics X1 (€147)

Op het dynamische vlak:

Shure SM57 of 58 (±€80, 90)
AKG D-5 (€88)

Met deze mics zul je je over het algemeen geen buil vallen voor dat geld.

Geplaatst: 28 mei 2012, 21:45
door Squire
Ik ben zelf erg fevreden met de at2020. Voor zang en akoestische gitaar.

Geplaatst: 29 mei 2012, 20:41
door Jurren
defecto schreef:Ik denk er al een tijdje aan om te gaan kijken of ik wat kan doen met zang (voor mezelf en eventueel ter ondersteuning in de band). Nu heb ik zelf alleen geen apparatuur om mezelf op te kunnen nemen en er achter te komen of ik überhaupt kan zingen.. :P
Nog een voordeel van de SM58 (die hier boven ook al is aangeraden) is dat je 'm ook in bandverband kan gebruiken.
Een condensatormic neem je niet mee naar een oefenruimte/optreden.

Als je ook nog los een interface moet komen, is een USB-mic ook een optie.
Ik heb een jaar geleden mijn vriendin een Blue Yeti gegeven, en die bevalt wel goed.
Het voordeel is dat 'ie ook stereo kan opnemen (en figure-8, omni en natuurlijk cardioide). Dat vind ik persoonlijk een groot voordeel bij het opnemen van akoestische gitaar, of een oefenruimte-opname.

Voor ongeveer 100 euro ben je dan klaar (mic inclusief interface).
Het enige nadeel is dat je dan geen bas kan inprikken op de interface...

Geplaatst: 22 jun 2012, 01:13
door vincent136
Zo! Blije Vincent hier.

Vanavond iets gewaagd gedaan: live-opnames, 8 kanaals, van m'n band in de oefenruimte. Resultaat? Verbluffend goed!

Situatie: drums, bas, gitaar, zang. Interface: Focesrite Saffire pro 26/26.

Microfoons:

1. Kick (d112, geen gat in het voorvel.. :cry: )
2. Snare (604, normaal een beta57a, maar ik had geen zin om nog een statief mee te sjouwen en de 604 doet het ook heel erg goed op de snare)
3. Floortom (604)
4. OH vlak boven ride en crash 2 (Studio projects C4 cardioid)
5. OH naast hihat, centimeter of 20 boven hihat, schuin gemikt op tom1, zodat hij crash 1, hihat en tom 1 zou pakken. (studio projects c4
hypercarioid)
6. Basgitaar (DI Ashdown MAG)
7. Elek. gitaar (DI vanuit POD)
8. Vocal (Beta58)

We spelen best wel hard, dus ik zag de bui al hangen: overspraak van jewelste. Maar dat viel heel erg mee. De speakers waar de zang en elek. gitaar uitkomt blazen richting drums, dus ik had de OH's dicht op de cymbals. De kick is wel beroerd, omdat er geen voorvel voor zat. In sommige tragere (slowcore achtig) nummers werken deze doffen klappen, verder is het niet echt veel soeps (maar daar is EZdrummer en midi goed voor).

De snare en floortom komen goed tot hun recht: acceptabele overspraak. Op de floor een noise-gate, want die pakt wel veel gitaar en drumgeluid op. Snare zonder gate, niet nodig en ik vind het niet mooi

Gitaar en bas via DI dusprima.

Onze zanger zingt met zijn microfoon bijna in z'n mond, dus dat is voor zo'n live situatie erg ideaal. Amper overspraak! En als hij stukken niet zingt en zijn mic alle kanten laat opslingeren heb ik daar een noise-gate voor.

Al met al een prima geluid voor een live opname vanuit de oefenruimte waar de PA best hard stond. Maar door het het goed gebruik maken van microfoonplaatsing en de basversterker niet al te hard te zetten (en het laag er wat uit) wil het prima!

Tom1 heb ik niet gemiced omdat ik daar geen plaats meer voor had, maar deze komt heel goed tot z'n recht via de overheads en hij klinkt net zo lekker als de gemicte floortom, alleen iets minder dik. Dit bewijst maar weer dat close-micing helemaal niet iets is dat per definitie goed of noodzakelijk is. Overheads zijn en blijven een ultieme manier om drums te micen.

Als ik 't gemixed heb laat ik wel wat horen.


oja, dikke vinger naar al die dure bassen enzo. Die Vintage van mij voor 250 euro met wat aanpassingen (quarter pound pickups, gotoh bridge) klinkt gewoon lekker. Door zo'n Ashdown MAG 4x10 uit de oefenruimte klinkt het allemaal niet echt je-van-het, maar zo rechtstreeks via DI, pjoeh! En de EHX Bass Blogger doet ook goed z'n werk. Prima drivepedaal met een lekker vet geluid (zit iets van een octaver in waardoor je een heel 'rijk' geluid krijgt)

Geplaatst: 22 jun 2012, 09:28
door KasperM
Ik ben erg benieuwd! Heb zelf ook 8 kanaals interface en wil dit ook erg graag nog eens proberen!

Moet zeggen dat de audio van dit filmpje ook is opgenomen met 8 kanalen, gitaar, bas, 2 vocalen, overheads en kick snare. En dan nog een beetje gemixt met geluid wat uit de camera kwam (beetje maar, om het wat slordiger te maken, het blift punkrock)

Geplaatst: 07 aug 2012, 11:39
door Haico
Deze zou zo maar goedkoop kunnen gaan: https://link.marktplaats.nl/581319305" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt op een mixer, maar zet er een computer met cubase bij, en je hebt een vrij complete studio. Met effecten! 8)

Geplaatst: 29 okt 2012, 20:01
door defecto
Weet iemand toevallig een goede maar budget microfoon om op een camera (Panasonic HC-V700) aan te sluiten om interviews mee op te nemen? Het moet een microfoon zijn die geschikt is om in een ruimte met veel omgevingsgeluid de interviewer en geïnterviewde goed op te nemen. Omdat de interviewer niet in beeld staat en de geïnterviewde een sporter na een wedstrijd is moet het een handheld microfoon zijn. Het moet een dynamische microfoon zijn omdat er geen fantoomvoeding aanwezig is (XLR naar 3,5mm jack).

Verschillende microfoons voldoen (ongeveer) aan deze omschrijving, maar ze zijn allemaal (voor ons budget) best prijzig.
- Shure SM63 (€100 +)
- Shure VP64 (€100 +)
- AKG D5 (€90 - €100)
- Shure SM58 (€90 - €100)

Er moeten toch wel goedkopere dynamische microfoons voor spraakopname te vinden zijn? Natuurlijk zul je dan op kwaliteit en duurzaamheid inleveren, maar als er een keer weer geld is zou een goede microfoon een mooie aankoop zijn. Voor nu moeten we op het budget letten.

Iemand een tip?

Geplaatst: 30 okt 2012, 14:11
door Jurren
defecto schreef:Weet iemand toevallig een goede maar budget microfoon om op een camera (Panasonic HC-V700) aan te sluiten om interviews mee op te nemen? Het moet een microfoon zijn die geschikt is om in een ruimte met veel omgevingsgeluid de interviewer en geïnterviewde goed op te nemen. Omdat de interviewer niet in beeld staat en de geïnterviewde een sporter na een wedstrijd is moet het een handheld microfoon zijn. Het moet een dynamische microfoon zijn omdat er geen fantoomvoeding aanwezig is (XLR naar 3,5mm jack).

Verschillende microfoons voldoen (ongeveer) aan deze omschrijving, maar ze zijn allemaal (voor ons budget) best prijzig.
- Shure SM63 (€100 +)
- Shure VP64 (€100 +)
- AKG D5 (€90 - €100)
- Shure SM58 (€90 - €100)

Er moeten toch wel goedkopere dynamische microfoons voor spraakopname te vinden zijn? Natuurlijk zul je dan op kwaliteit en duurzaamheid inleveren, maar als er een keer weer geld is zou een goede microfoon een mooie aankoop zijn. Voor nu moeten we op het budget letten.

Iemand een tip?
Je zegt dat je met veel omgevingsgeluid, de sprekers goed wilt verstaan.
Dan vallen de SM63 en VP64 wat mij betreft al af, want die zijn omnidirectioneel.

Ideaal zou dus een supercardioid- of (nog beter) een shutgun-mic zijn.
In dat geval moet je wel je geluid direct kunnen monitoren, want als je de mic verkeerd houd, heb je geen goede opname meer.
Voordat je zo'n mic aanschaft eerst dus even checken of er überhaupt een koptelefoon-aansluiting op je camera zit.

Geplaatst: 30 okt 2012, 15:50
door defecto
Dat klopt, maar dat is wel relatief. Het is ook niet mogelijk om de microfoon perfect gepositioneerd te houden tijdens een opname (verslaggever heeft de microfoon vast). Ik heb zelf geen ervaring met deze modellen, maar de SM63 en VP64 zijn gemaakt voor interviews. Ik neem aan dat ze dan ook zo ontworpen zijn dat het bereik niet veel verder dan een paar meter gaat. Voor handheld interviews is het wel noodzakelijk dat de microfoon omni-directioneel is om te voorkomen dat het opnameniveau teveel verandert tijdens het spreken. Als er een geluidsman is, is dat wel een andere zaak.

De camera heeft overigens geen audio-uitgang. In deze prijsklasse is het blijkbaar al heel wat dat er een externe microfoon aangesloten kan worden. Ben lang op zoek geweest naar een budget camera die voldoet, als er meer geld beschikbaar is zijn er veel meer betere opties. Zo ook voor de microfoon, ik heb via internet-research geen budget microfoon kunnen vinden die voldoet. Maar misschien dat er mensen ervaring hebben met een bepaald model?

Geplaatst: 30 okt 2012, 21:42
door Jurren
defecto schreef:Ik heb zelf geen ervaring met deze modellen, maar de SM63 en VP64 zijn gemaakt voor interviews. Ik neem aan dat ze dan ook zo ontworpen zijn dat het bereik niet veel verder dan een paar meter gaat. Voor handheld interviews is het wel noodzakelijk dat de microfoon omni-directioneel is om te voorkomen dat het opnameniveau teveel verandert tijdens het spreken. Als er een geluidsman is, is dat wel een andere zaak.
Als je geen aparte geluidsman hebt, en de interviewer gebruikt 'm als handheld, is inderdaad de omni wel de beste keuze.
Hou er dan wel rekening mee dat je 'm echt dicht bij je mond moet houden.

Omdat ze dynamisch zijn hebben ze inderdaad een minder "bereik" (ze zijn minder gevoelig) dan condensators, maar je gaat gegarandeerd last krijgen van achtergrondgeluid als dat te hard is.
Het voordeel van dat ze omnidirectioneel zijn (naast dat de positie dus niet zoveel uitmaakt), is dat ze minder proximity-effect hebben. Dat maakt het mogelijk om de mic dichter bij de bron (dit geval: de spreker) te plaatsen, zonder dat het overdreven bassig wordt.

Ik heb vergelijkbare mics weleens gebruikt om repetities multitrack op te nemen. Ik was wel benieuwd wat ze zouden doen bij een gitaarversterker. Bij de omni had ik wel degelijk meer last van overspraak (bijvoorbeeld drums) dan bij de cardioid. En ik zet gitaarmics zeer dicht tegen de cabs aan.

Al wil je minimaal omgevingsgeluid, dan moet je de Coles 4104 hebben.
Paar nadelen:
- Die moet je echt tegen je lip aanhouden (1 dat willen die geïnterviewde niet, 2 dat ziet er niet uit op de camera)
- Zit veel te ver boven je budget
- Daar heb je niet de juiste preamp voor. (Is een ribbonmic, dus die moet wel een degelijke preamp hebben)

En dat brengt me op nog een belangrijk punt.
De preamps in die camera's zijn behoorlijk ruk.
Vooral de auto-gain functie die die dingen hebben, betekend dat hij altijd het omgevingsgeluid naar boven zal halen.
Lang verhaal waar ik nu even niet op in zal gaan (tenzij je dat wilt).

Al met al: echt goede geluidsopnames zal je toch niet krijgen, dus waarom niet voor twee tientjes een plastic SM58 look-a-like met mini-jack-snoer aanschaffen?
Het scheelt waarschijnlijk al een hoop dat je niet de interne mic gebruikt...

Maar als je daarmee niet genoegen neemt, dan is zo'n reporter-mic een betere optie.

Trouwens: Het voordeel van een sm58 is dat je 'm ook met je band kan gebruiken...

Geplaatst: 30 okt 2012, 21:44
door Len
Of je gebruikt er zo'n zoom h4n bij, dan kan je zo'n beetje elke mic gebruiken die je wilt. Moet je wel weer ouderwets gaan clapperboarden ;)

Geplaatst: 31 okt 2012, 01:47
door defecto
Bedankt voor de info heren!
Jurren schreef:De preamps in die camera's zijn behoorlijk ruk. Vooral de auto-gain functie die die dingen hebben, betekend dat hij altijd het omgevingsgeluid naar boven zal halen.
Lang verhaal waar ik nu even niet op in zal gaan (tenzij je dat wilt).

Al met al: echt goede geluidsopnames zal je toch niet krijgen, dus waarom niet voor twee tientjes een plastic SM58 look-a-like met mini-jack-snoer aanschaffen?
Het scheelt waarschijnlijk al een hoop dat je niet de interne mic gebruikt.
Dat is inderdaad een goed punt. Dan zou wat Len zegt een goede zijn. Heb je een tip voor een bepaalde SM58 look-a-like?[/quote]
Len schreef:Of je gebruikt er zo'n zoom h4n bij, dan kan je zo'n beetje elke mic gebruiken die je wilt. Moet je wel weer ouderwets gaan clapperboarden ;)
Dat is eigenlijk voorlopig geen optie: één persoon filmt en de ander is de reporter, geen ervaren persoon wat betreft dit alles. Ik zie het niet snel gebeuren dat dit dan goed gaat 8) Maar het is wel een andere kijk op de situatie en een ding om aan te denken voor in de toekomst, dankjewel!

Het punt is dat ik dit niet van m'n eigen geld koop, daarom ben ik wel op zoek naar redelijke kwaliteit dat binnen het budget valt. Het zou mooi zijn als nu gekochte spullen later ook nog gebruikt kunnen worden als er gekozen wordt om weer geld te investeren in meer/betere apparatuur. Aan de andere kant drukt een microfoon van een paar tientjes ook weer niet zo op het budget. Dan kan er later eventueel gekeken worden naar betere apparatuur om audio op te nemen.

Ik ga weer verder researchen :-)

Geplaatst: 31 okt 2012, 02:23
door Len
Een beetje camjo kan in zijn eentje wel audio levels in de gaten houden en de interviewer de mic zelf laten hanteren. Hell, zo'n interviewer is wat dat betreft een luxe.

Maar als die camera tegenwerkt door nog geen eens een audio-uitgang heeft om te monitoren dan zou ik eerst eens kijken of je wel handmatig het opname volume in kan stellen. En then again, dat moet eigenlijk wel met een knop te bedienen want lang niet iedereen praat op hetzelfde volume. Als iemand gaat lachen of wat enthousiaster gaat praten dan hoppa zit je meteen in het rood.
Maar zelfs als je het handmatig kan instellen maar niet ter plekke door een koptelefoon kan horen, dan neem je wel erg veel risico door blind te draaien. Als het kabeltje er niet lekker inzit en je een keiharde brom of ruis hoort, dat is huilen met de pet op tijdens het capturen en/of spotten naderhand.
En als dat ook nog eens via autogain geregeld wordt dan zal (voor serieuze resultaten) elke microfoon kut gaan klinken. Jurren stipte het al voorzichtig aan, maar in het kort is het eigenlijk alsof je je basgitaar op gehoor laat stemmen door een dove roadie, je hebt dan nooit zekerheid.

Geplaatst: 31 okt 2012, 03:14
door defecto
Het zijn helaas geen ervaren mensen :-) Het is de bedoeling dat vrijwilligers de set kunnen pakken en een interview of reportage kunnen maken.

Ik snap wat je bedoelt en ikzelf vind het ook niet de ideale situatie, maar het budget is krap! Ik denk dat als het eindresultaat beter is dan de standaard home-video opnames, dat het al als zeer positief ontvangen wordt. Als je een oplossing onder de €80 weet waarbij er los audio opgenomen kan worden houdt ik me aanbevolen :D

Op de camera kan de inputgain ingesteld worden, maar het is inderdaad niet fijn dat er niet meegeluisterd kan worden. Echter zijn er niet veel camera's rond de €350 die HD filmen én deze opties hebben. Voorlopig is denk ik de enige optie een goedkope omnidirectionele microfoon. Als dan blijkt dat dit echt niet gaat werken kan ik nog proberen budget los te peuteren.

Geplaatst: 31 okt 2012, 09:53
door Len
Vroeger was je aangewezen op dure beachtek adapters, maar voor dit doeleind is die zoom h1 misschien wel wat, die zit rond de 100 euro. Alhoewel je dan ook beperkt bent met mic's aansluiten (alleen minijack) kan je wel het volume instellen en via koptelefoon output monitoren. Maar het blijft een behoorlijke workaround, helemaal voor onervaren lui die het niet dagelijks doen.