Bezig met zelf opnemen eigen nummer

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bezig met zelf opnemen eigen nummer

Bericht door Stijn_fi »

Paar weken geleden een topicje geplaatst over het opnemen van drums en nu maar begonnen met het opnemen van het hele nummer.

We hebben eerst de drums opgenomen met twee overheads en een kick-mic, daarna heb ik de bas ingespeeld en vandaag heeft de gitarist zijn partijen gedaan. De zang en overige dingetjes moeten we nog. Ik heb alles gemixt met Audacity.

Eerste versie:

https://soundcloud.com/stijn_fi/rush-met ... ri/s-A6Q9I" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vond de bas er in die versie niet lekker uit komen in de wat drukkere stukken en heb daarom een proefje ingespeeld (1 take, dus niet echt netjes, maar dat maakt niet uit omdat het een proefje is) met m'n Squier jazz:

https://soundcloud.com/stijn_fi/rush-met ... as/s-0URw6" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk vind ik de tweede vetter. Hier en daar overstuurt het nogal eens, enig idee of en hoe ik dat nog wat kan fixen? En hebben jullie nog wat tips en commentaar om het te verbeteren? Balans, volumes, geluid etc. Dit is voor ons de eerste keer dat we het zo opnemen en voor mij de eerste keer dat ik het mix, dus ik kan wel wat tips voor verbeteringen gebruiken... Zou tof zijn, maakt niet uit hoe negatief het is!
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
Freakys
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 jun 2005, 22:56

Bericht door Freakys »

Klinkt best goed, maar wel een beetje lang om het interessant te houden. Ik zou het beperken tot 4 minuten of zo iets, maar dat is mijn mening. Verder zou het mooi zijn als de drums wat strakker zouden klinken. Keep up the good work :jam:
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

De drums wat strakker... Bedoel je dan het geluid of het spel?
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
Freakys
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 jun 2005, 22:56

Bericht door Freakys »

Stijn_fi schreef:De drums wat strakker... Bedoel je dan het geluid of het spel?
Het geluid het spel is prima. Het klinkt een beetje te roomy.
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Ik heb bij het opnemen de twee overhead mics helemaal naar links en rechts gepand... Achteraf dus niet handig en ik had al zo'n vermoeden, maar we hebben eigenlijk gewoon een fatsoenlijke koptelefoon nodig om het geluid te kunnen beoordelen en niet twee vrij simpele computerboxjes die aan de laptop zitten aangesloten... Ik vind zelf ook dat 't allemaal wat opgedeeld klinkt, niet echt één geheel ofzo. Dat ligt dan denk ik o.a. aan het drumsgeluid (kick mag ook wel wat harder vind ik bijvoorbeeld). We hebben het zonder clicktrack opgenomen, omdat bij één en hetzelfde tempo door het hele nummer sommige stukken niet meer mooi zijn (te snel of te langzaam) en zo de sfeer verliezen. Ik vraag me ook een beetje af of jullie dat storend vinden, die tempoverschillen...
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

je zou een clicktrack kunnen programmeren. opzoeken hoe lang elk stuk duurt (of hoeveel maten) en daar de tempo's dan in laten veranderen.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Ik ga even heeeel eerlijk zijn (op het gebied van afmix/geluid), sorry als ik hard over kom (ik heb het niet over de muziek zélf! :) ):

Dit klinkt heel slecht. Het is niet fijn om naar te luisteren als ik eerlijk ben. Het klinkt schel en het klink inderdaad niet als een geheel. Ik hoor geen vol (mooi) laag en de volumes staan niet in verhouding met elkaar. Ook overstuurd de boel regelmatig. Met name in de harde stukken. In de rustige stukken klinkt de gitaar best ok, maar zodra de distortion aan gaat is het brede geluid weg en wordt alles erg schel/mid. Alles klinkt ook erg in het midden gemixt. Niet ruimtelijk/open.

Oplossing: Laat het mixen door iemand die met productie bezig is (misschien bezig is met een opleiding). En als je niet zo iemand kent, dan zijn er wel producers die het voor een habbekrats voor je willen mixen (ik bijvoorbeeld). Als je interesse hebt, PM me maar even :)

Nogmaals, sorry als ik hard overkom, maar beter dat iemand heel eerlijk is toch? :) Bedoel, voor iemand zonder mix-ervaring is het lang niet slecht hoor! Maar daar gaat het uiteindelijk niet om dunkt me.
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Ik waardeer je reactie heel erg, dit is namelijk voor ons vooral een leerproces en alle tips en hulp die we kunnen krijgen benutten we graag! Ik heb niet echt wat gedaan qua afmix, afgezien van het balanceren van de volumes, omdat ik gewoonweg geen idee had hoe dat moet. Ik werk nota bene met Audacity en dat is relatief gezien geen geweldig programma :lol: .

Ik ken zelf ook wel wat mensen die op dat gebied opleidingen doen of werken en die zal ik de volgende keer wel vragen om te helpen. De volgende keer als we weer een nummer gaan opnemen zal ik jouw punten zeker meenemen en proberen om die fouten niet nog een keer te maken. Bedankt in ieder geval :).
Laatst gewijzigd door Stijn_fi op 05 aug 2011, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Stijn_fi schreef:Ik waardeer je reactie heel erg, dit is namelijk voor ons vooral een leerproces en alle tips en hulp die we kunnen krijgen benutten we graag!

Ik ken zelf ook wel wat mensen die op dat gebied opleidingen doen of werken en die zal ik de volgende keer wel vragen om te helpen. De volgende keer als we weer een nummer gaan opnemen zal ik jouw punten zeker meenemen en proberen om die fouten niet nog een keer te maken. Bedankt in ieder geval :).
Geen probleem! Zeker even hulp vragen aan die mensen. Het is ontzettend veel detail werk en door het gewoon vaak te doen leer je vanzelf wat wel en niet werkt. Overstuurt het? Ga alle kanalen langs en kijk waar het vandaan komt. Er staat ergens iets te clippen bijvoorbeeld, en daar kun je gewoon achter komen. Zodra je iets hoort waarvan je denkt 'meh', meteen zoeken naar een oplossing :) Zo kom je al een heel eind!

Succes en ik ben benieuwd naar de volgende mixes enzo.
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Plaats reactie