Welke interface (specifiek)

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Welke interface (specifiek)

Bericht door Frankie »

Ik heb al vrij veel gelezen hier over audio interfaces, maar wil jullie toch graag mijn specifieke situatie even voorleggen met hoop op wat advies. Ik heb nu een mac mini waarin ik opneem met Garageband, en dan gaat het vooral om zelf dingen in elkaar zetten met zang, bas en piano. Nu gaat dat via een M-audio mobile pre usb interface, en die wil ik vervangen. In beginsel zat ik te denken aan een Mackie Onyx Blackjack, waarvan de latency zero zou zijn en die blijkbaar goede preamps heeft (voor 149 euro).
Afbeelding

Later bedacht ik me dat het toch wel handig zijn om niet steeds te hoeven ompluggen als ik een ander instrument wil opnemen, en kwam ik uit op een usb of firewire mengpaneel, zodat ik alles steeds aangesloten kan houden. Is wel wat duurder, maar als ik dan mijn huidige mengpaneel (Yamaha MG12/4) zou verkopen kan hij die meteen ook vervangen.

Daarbij zat ik te denken aan:
Mackie Onyx 820i (385euro)
Afbeelding

Vraagje: ik lees dat firewire beter/sneller is dan usb, maar betekent dat dan dat je standaard geen latency hebt (of in ieder geval latency waar je geen last van hebt)? Ik kan bij deze niet ontdekken of hij net als die blackjack direct (hardware) monitoring heeft, of is dat niet nodig omdat je firewire gebruikt?

Vraag is natuurlijk of ik per se firewire nodig hebt, anders zou ik ook nog de elders op het forum ook wel aangeraden Allen & Heath ZED10 kunnen nemen (stuk goedkoper ook 169 euro, of als ik hetzelfde budget aanhoud als de Mackie zou ik zelfs ook de ZED14 kunnen nemen voor 375):

Afbeelding
Afbeelding

Ik zoek dus eigenlijk een interface die aan de volgende eisen moet voldoen:
- geen of zo weinig mogelijk geneuzel met latency
- Hi-z aansluiting voor de bas
- stage piano (stereo), condensator mic en bas moeten tegelijkertijd aangesloten kunnen zijn
- budget max 400

Vergeet ik nog dingen die belangrijk zijn en waar ik op moet letten? Zijn er nog andere alternatieven dan degene die ik al heb aangegeven?

Dank alvast! 8)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

https://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html" onclick="window.open(this.href);return false;
is 450euro, is maar 50euro over je budget heen :mrgreen:
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Als het alleen voor thuisgebruik is, zou ik het gewoon bij een goede tweekanaals interface houden. Is het je een paar honderd euro waard om een instrument niet om te hoeven stekkeren?
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Nou, daar heb ik inderdaad wel iets voor over ja :)

Ik heb nog even wat verder onderzoek gedaan, en ik neig toch wel naar de Mackie 820i moet ik zeggen.
Nou ja, eerst nog even wat spulletjes verkopen... :)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

m-audio, focusrite en presonus zijn de goeie/geprefereerde merken volgens mij
(correct me if i'm wrong)
Haico

Bericht door Haico »

USB is in principe sneller, maar Firewire is constanter. Voor opname is FW daarom wat beter. Maar als je niet meer dan 8 in-/outputs simultaat gebruikt, werkt USB ook prima. Het hangt ook erg van de fabrikant. Een USB product van RME of Apogee kan zich meten met FW.

Frankie schreef:.... maar als ik dan mijn huidige mengpaneel (Yamaha MG12/4)...
Als het mengpaneel je bevalt, dan kan je wegkomen met een interface die alleen line ingangen heeft. Esi Maya bijvoorbeeld. Dan gebruik je de voorversterkers van je mengpaneel en daar maak je ook je monitormixjes mee... :D Gegarandeerd geen latency omdat je signaal niet via je Mac gaat.

Mocht je mengpaneel geen hi-z ingang hebben dan koop je er toch een DI bij? Neem er 1 die werkt op phantoomvoeding. :)
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik ben heel erg blij met mijn Apogee One die ik sinds kort heb. Integreert naadloos met Garageband / Logic, sublieme kwaliteit en je hoeft niet om te stekkeren maar kan per kanaal kiezen welke ingang hij pakt. De One is een eenkanaals interface met instrument, mic, mic met fantoomspanning en een ingebouwde mic. Als je de Duet (net binnen budget denk ik) zou pakken heb je 2 kanaals. Qua gebruiksgemak scoort hij ook erg hoog: 1 knop om te switchen tussen in/out en volume te regelen. Veel meer heb je ook niet nodig volgens mij.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Bedankt voor de reacties. :)

Nog een kastje tussen mixer en computer, ik weet niet of ik dat handig vind. Ik ga me d'r eens in verdiepen.
Zo'n Apogee ziet er idd wel sjiek uit, maar de duet is wel een tikkie te duur.
Ik zal ook nog eens kijken wat RME (is vrij prijzig toch?), Focusrite en Presonus op dit gebied hebben. Van M-audio heb ik altijd het idee dat het wat lager in de markt zit. Goeie bang for the buck maar kan beter zeg maar, maar dat kan ik mis hebben... :P
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Plaats reactie