Keuze uit 2 koptelefoons; welke??

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Keuze uit 2 koptelefoons; welke??

Bericht door viersnaar »

Mijn oude koptelefoon heeft z'n beste tijd gehad, wil een nieuwe kopen, maar ben helemaal niet thuis in die wereld, en vind het niet interessant genoeg om me erin te verdiepen... :oops: vandaar dit verzoek voor input.

Als ik maximaal 100 euro er voor uit wil geven, welke kan ik dan het beste kiezen? Ik heb bijvoorbeeld deze 2 gezien die me wel aanspreken:

AKG 142 HD
en deze:
AKG 141

Ik wil vooral thuis lekker met mijn bas kunnen spelen, zonder anderen te storen. En af en toe wat [aandachtig] kunnen luisteren naar muziekjes uit mijn itunes.

Als iemand nog een andere aanrader heeft hoor ik dat ook graag.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Vroeger zag je bij geluidstechnici heel vaak standaard de Sennheiser HD280. Die is al jaren dezelfde prijs.

Tegenwoordig is het meestal de HD25-1 maar die kost sowieso 150euro.
De Audio Technica ATH-M50 schijnt ook geweldig te zijn maar die gaat ook weer boven je budget.

Verder ken ik niet zoveel van koptelefoons.
Haico

Bericht door Haico »

Die 2 AKG's ontlopen elkaar niet veel. Volgens mij zijn alleen de pads anders.

Verder wil ik even kwijt dat ik de Sennheiser HD25 geen fijne koptelefoon vind. Ik heb er leiver 1 die over de oren valt. :D
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Of een Superlux HD681? Stuk goedkoper (kost 2 tientjes) dan een AKG, maar prima ding (heb er zelf 1 maar heb ook anderen er hier positief over gehoord).

https://www.thomann.de/nl/superlux_hd681.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

D'r is ook nog een HD681B en HD681F, weet niet wat precies het verschil is, de F is 5 euro duurder en bij de B lijkt alleen de kleur anders (minder rood)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Prima ding inderdaad die Superlux, alleen de oortjes kunnen een beetje zweterig voelen. Tips voor passende alternatieve comfortabele kussentjes zijn welkom :jaaaaa:
Haico

Bericht door Haico »

Deze moet je hebben: https://www.thomann.de/nl/akg_k240270271 ... olster.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Die heb ik zelf ook op mijn HD681. Velours... hmmm... :D
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Om dit topic af te sluiten een zeer korte review van de aangeschafte koptelefoon, de 142 HD. Voor wie het lezen wil.

De koptelefoon heeft wel duidelijke voor en nadelen. Om te beginnen met de nadelen; ik was in de veronderstelling dat de schelpen zo groot waren dat ze over m'n oren zouden vallen, maar dat is niet zo; deze zitten op de oren. Dit had ik misschien wel kunnen vinden als ik even wat verder had gekeken op internet, dus is m'n eigen 'schuld'. Wat ik wel tegen vind vallen is de 'plastic-feel' van de koptelefoon -> hij komt erg 'goedkoop' over en het voelt niet solide aan. Laatste nadeel; het snoer... misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik begrijp niet waarom hier een idioot lang [niet gekruld] snoer bij zit? Normaal gesproken gebruiken mensen de koptelefoon toch binnen redelijk bereik van de audiobron?

Dan de voordelen, of beter gezegd; hét voordeel. Het grote voordeel is het geluid. Uiteindelijk gaat het daar ook om, dus het belangrijkste. Ik had hiervoor een leuke koptelefoon van Audio Technica, ook geen heel goedkope overigens. Maar deze AKG klinkt écht véél beter. De AKG heeft een veel voller geluid, veel warmer. En met een ontzettend goede basweergave. De bas komt lekker drukkend door. Maar eigenlijk over het hele spectrum lijkt het alsof er bij de AKG een mooie voorversterker ingebouwd is, die het geluid stukken 'mooier' maakt.

Voor mij wel een verrassing om te kunnen constateren dat één prijsklasse hoger meteen echt een duidelijk hoorbare verbetering van het geluid oplevert. [natuurlijk wordt het geluid beter met beter materiaal, maar ik had niet gedacht dat het verschil zó groot zou zijn!]

Al met al ben ik dus wel content met mijn nieuwe aankoop. :D
Haico

Bericht door Haico »

Coole review...

Een AKG zit inderdaad meer op de oren, maar wel op een gemakkelijke manier (als je het mij vraagt). :)

Dat deze niet 'solide' voelt zorgt wel dat hij lang meegaan. Hij buigt mee met de klappen die hij krijgt. Beyerdynamics hebben juist een andere insteel. Die zijn zo stevig dat ze niet meebuigen en zo blijven ze goed. Alles wat ertussen zit gaat minder lang mee. Het is buigen of breken. :)

Ben ook benieuwd of je gaat merken dat de koptelefoon anders gaat klinken naarmate deze meer "ingespeeld" is.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Haico schreef:Deze moet je hebben: https://www.thomann.de/nl/akg_k240270271 ... olster.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Die heb ik zelf ook op mijn HD681. Velours... hmmm... :D
Ja precies, bedankt.
Kost bijna net zoveel als de koptelefoon zelf, maar zou een beetje flauw zijn om dat als nadeel van de 681 op te voeren :lol:
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

viersnaar schreef: Laatste nadeel; het snoer... misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik begrijp niet waarom hier een idioot lang [niet gekruld] snoer bij zit? Normaal gesproken gebruiken mensen de koptelefoon toch binnen redelijk bereik van de audiobron?
Vorig jaar heb ik de MK1 gekocht en daar zaten zelfs 2 snoeren bij, de achterlijk lange die jij aangeeft EN een korte gekrulde!
:facepalm:
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Nieltse schreef:Vorig jaar heb ik de MK1 gekocht en daar zaten zelfs 2 snoeren bij, de achterlijk lange die jij aangeeft EN een korte gekrulde!
Aha... dat was wel handige info geweest. Bij de koptelefoon die ik nu heb zit de kabel trouwens 'vast'; kan niet verwisseld worden. [ook wel een beetje een nadeel trouwens...]
Plaats reactie