USB interface om te oefenen

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

USB interface om te oefenen

Bericht door Lewis »

Ik heb net een goede koptelefoon gekregen en ik gebruik die nu om thuis te oefenen. Ik plug die nu gewoon in mijn versterker en dat klinkt heel erg goed. Het enige probleem is dat ik meestal met een mp3tje meespeel en die nu met de koptelefoon op niet meer kan horen.
Is het een goed idee om een USB interface aan te schaffen om hiermee te oefenen? Kan ik daar dan mijn koptelefoon inpluggen en tegelijkertijd de mp3 luisteren en meespelen?
En dan als bonus dat ik mezelf kan opnemen en terug luisteren. Lijkt me ook wel handig en leerzaam.

Wat denken jullie? Is dit handig of zijn er betere manieren?
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15141
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Lewis schreef: Is het een goed idee om een USB interface aan te schaffen om hiermee te oefenen?
Ja
Lewis schreef:Kan ik daar dan mijn koptelefoon inpluggen en tegelijkertijd de mp3 luisteren en meespelen?
Ja
Lewis schreef: En dan als bonus dat ik mezelf kan opnemen en terug luisteren. Lijkt me ook wel handig en leerzaam.
Inderdaad. Enige nadeel vind ik de kabelknoop: kabel van je koptelefoon naar je interface, kabel van je bas naar de interface, kabel van je PC naar de interface, ...
Een Amplug is op dat gebied handiger (én goedkoper), maar minder geschikt om mee op te nemen.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Ik heb een Tascam GT-R1 die kan wat jij noemt (en nog een hele hoop meer!) maar dat is wel weer een kostbaardere oplossing.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ik zou inderdaad in jouw geval een interface aanschaffen. Ideaal! Tascam maakt prima spul, check Marktplaats voor een leuke deal :)
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Lewis
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 mei 2008, 16:40

Bericht door Lewis »

Een Tascam kan natuurlijk ook. Ik zat zelf meer te denken aan een "M-Audio Fast Track". Is dat ook een goeie optie?
--------------------------------------------
Gear:
Sandberg JM5 (lefty)
Squier Precision (lefty)
Cort B4 LH (lefty)
Hartke HA4000
Markbass Club 115h
Hughes & Kettner BK100
Tech21 Sansamp Bass Driver DI
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ja, prima hoor.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Moet je in geval van zo'n usb interface nog bepaalde eisen stellen aan je geluidskaart ?
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

EW1010 schreef:Moet je in geval van zo'n usb interface nog bepaalde eisen stellen aan je geluidskaart ?
Nee, zo'n ding IS een geluidskaart. Degene in je computer mag zo crappy zijn als je wilt.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Lewis schreef:Ik heb net een goede koptelefoon gekregen en ik gebruik die nu om thuis te oefenen. Ik plug die nu gewoon in mijn versterker en dat klinkt heel erg goed. Het enige probleem is dat ik meestal met een mp3tje meespeel en die nu met de koptelefoon op niet meer kan horen.
Als ik trouwens even naar de kern van je vraag kijk: heeft je versterker niet toevallig een wit en een rood tulp contra-stekkertje?

Zoiets als dit:

Afbeelding

Dan kun je met een verloopkabel van jack (koptelefoon) naar twee tulpjes ook gewoon een MP3'tje over je versterker afspelen.

Maar dan mis je alle coole extra's van een goede USB-interface. 8)
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie