harddiscrecorder

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
jos zonder pet
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 feb 2005, 18:26

harddiscrecorder

Bericht door jos zonder pet »

Ik ben van plan me een harddiscrecordertje aan te schaffen. Maar eigenlijk ken ik er weinig tot niets van... liefst 4sporen, mag meer maar hoeft niet, digitaal, wat ingebouwde effecten of drumcomputer mag ook altijd.
Budget is ongeveer 200€ Waar moet ik opletten?
Sugesties?
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ik heb zelf een Korg Pandora PXR4. Dat is een viersporen recorder en dat is een ideaal ding als je het mij vraagt. Zo ziet ie er uit:
Afbeelding

Hij is kleiner dan een cd-hoesje (maar wel wat dikker :D ). Je kunt hem met een adapter gebruiken (meegeleverd) of met batterijen (2xAA), dus hij is erg mobiel. Vier sporen zoals gezegd, en dat kan wat beperkt zijn. Ik had bijv. vier baspartijen op de vier sporen opgenomen met een drumtrack eronder, en toen ik het geheel door elkaar wilde mixen, bleek de drumtrack niet te worden meegenomen, die moest toen dus nog op een aparte track worden opgenomen en toen kwam ik er eigenlijk meteen al 1 te kort. Dat geeft dan wat meer werk om de tracks te combineren ('bouncen') voordat je de uiteindelijke mix maakt. Ik zelf wil dus nog wel eens wat met meer sporen, maar dat neemt niet weg dat ik deze altijd zal blijven houden omdat het zo'n handzaam ding is.
Hij heeft een ingebouwde microfoon, en je kunt er ook een externe mic op aansluiten (maar niet via een xlr aansluiting). Vooralsnog kan ik wel met de interne microfoon uit de voeten (ook bijvoorbeeld om piano op te nemen). Hij heeft een usb aansluiting zodat je hem direct op je computer kunt aansluiten om je songs daarheen te kopieren. Dat doet ie in mp2 formaat wat eventueel makkelijk in mp3 is om te zetten. De kwaliteit is net geen cd kwaliteit (sample freq = 32 kHz, vs 44 voor cd). Ik weet niet of dit verschil echt hoorbaar is als je beide niet naast elkaar beluistert.

Prijs van dit was voor mij iets minder dan 300 euro, ik zie dat ie nu bij Feedback voor 249 verkocht wordt, dat komt waarschijnlijk omdat er een nieuw model uit is (die geloof ik wel xlr aansluiting heeft, maar verder niet zo veel verschilt). Tweedehands kom je ze af en toe ook nog wel eens tegen, maar de kans is dan groot dat de koper er wat meer voor betaald heeft en er alsnog meer dan 200 euro voor wil hebben, dus dan is het verschil niet zo groot.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee!!
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Nu is dit géén HD recorder, hij slaat op op een smartmedia kaartje. Maximale capaciteit 128 Mb. By 32 KHz is dat dus 64 Kb per seconde per track, je hebt dus maximaal 2000 trackseconden. Voor 4 tracks is dat 500 seconden is ongeveer 8.5 minuut. Geen probleem als je meer kaartjes hebt, maar voor langere opnamen (bootlegs bijvoorbeeld) wel een probleem.

Is er iets vergelijkbaars dat CompactFlash kaarten gebruikt? Die zijn er in veel hogere capaciteiten.
The proof of the coffee is in the drinking
Don't judge the coffee by its cup
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ik ging er gemakshalve vanuit dat ie zo iets bedoelde. Volgens mij is er voor zo'n budget niks wat met een echte HD werkt. Het nieuwe model waar ik het over had is de Korg D4, deze werkt met Compact Flash kaarten. Deze is iets duurder (US prijzen: $300 vs $350). Verder werken de meeste digitale 4 sporen recorders met smartmedia kaartjes, voor zover ik weet. De Boss BR864 werkt bijv. ook met Compact Flash, maar da's 8 sporen.
Types als Korg D-1200 en D-1600 werken met echte harddisks (40 Gb), maar die zijn dan ook wat duurder (800+).

De volgende opnametijden worden genoemd voor die van mij:

Recording time when using 16 MB SmartMedia
Hi Quality = approx. 11 minutes/1 track
Standard = approx. 16 minutes/1 track
Economy = approx. 33 minutes/1 track maximum

Zelf neem ik meestal Standard op, dat scheelt dus iets, maar met het meegeleverde kaartje (32 Mb) kun je eigenlijk weinig, en moet je meteen een 128 Mb aanschaffen.
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
jos zonder pet
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 feb 2005, 18:26

Bericht door jos zonder pet »

ja zoiets bedoelde ik inderdaad met harddiskrecorder
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Je zit in ieder geval in het digitale domein, HD of CF, dat maakt eigenlijk niets uit. Qua gebruik komt het op hetzelfde neer.
The proof of the coffee is in the drinking
Don't judge the coffee by its cup
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

Bericht door Bassmeister Che »

Ik raad je een zoom mrs-4 aan. Heel erg gemakkelijk voor de beginner, heeft alle functies die je nodig hebt voor een 'leuke' opname. Wanneer je zo'n soort harddiscrecorder onder de knie hebt kun je weer verder kijken. Zo is het in mijn geval ook gegaan. Ik neem nu op met een Powermac + Logic. Niet teveel tegelijk willen is dus mijn advies. Wanneer je meer leert en meer kunt, wil je ook vanzelf meer gear.

Zo'n Zoom MRS4 is absoluut de beste keus als je het mij vraagt qua prijs/kwaliteit. Kijk eens op de site van Feedback....
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Plaats reactie