Mijn bass covers

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

trevortjes schreef:Mrja bij deze ben ik der dan klaar mee.
trevortjes schreef:Deze discussie :)
't Is niet echt een discussie wanneer jij alles wat gezegd wordt door mensen die er verstand van hebben, dat hebben WouterTron en Stinky geloof dat maar, klakkeloos naast je neerlegt. Dan ben ik er bij deze ook klaar mee, iedereen gelukkig. :D
WouterTron schreef:Ook een zinvolle en leuke manier om aan muziek te werken, als je nog steeds geen zin hebt in les: bezoek de plaatselijke jamsessies en speel met oude rotten. Een van de beste bassisten die ik ken begon daarmee toen hij een jaar of 15 was en dat heeft dubbel en dwars zijn vruchten afgeworpen. Hoewel het natuurlijk ook hielp dat zijn vader conservatoriumdocent is...
Jij hebt goede zin zeg Wouter, advies blijven geven aan iemand die er niks mee doet... :)
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Maar het belangrijkste is dan wel dat je open staat voor tips en aanwijzingen van anderen. Zoals alle goede muzikanten, ze hebben allemaal van elkaar geleerd namelijk.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Ja ik geloof jullie dan ook wel op wat jullie zeggen.
Ik zou alleen gewild hebben dat het anders gegaan was maar dat zal wel aan mij liggen.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

dr. Bassvibes schreef:Jij hebt goede zin zeg Wouter, advies blijven geven aan iemand die er niks mee doet... :)
Ach, ik wil de jongeman ook niet ontmoedigen. Hij doet me qua persoonlijkheid eigenlijk erg denken aan de bassist die ik net noemde. Doet niets anders dan oefenen, speelt rondjes om zijn studiegenoten heen en is altijd heel bescheiden, maar ligt door zijn koppigheid toch regelmatig met zijn docenten (en zichzelf) in de clinch.
trevortjes schreef:Ja ik geloof jullie dan ook wel op wat jullie zeggen.
Ik zou alleen gewild hebben dat het anders gegaan was maar dat zal wel aan mij liggen.
Snap dat het pijnlijk is als iedereen zo over je heen valt, maar ik denk dat je morgen al meer snapt waarom dat was, als je alle berichten terugleest. Zelfverzekerdheid is goed, maar niet als die niet in proportie staat tot je kunnen: dan houdt het je alleen maar tegen, omdat je denkt dat er nooit een vuiltje aan de lucht is. Je ziet ook vaak dat de allerbesten juist heel bescheiden zijn, omdat ze des te beter weten wat ze nog niet kunnen en hoeveel ze nog moeten leren.

Zand erover wat mij betreft. Nogmaals: je bent geen prutser, maar er zijn gebieden waarop het evident is dat je nog onderontwikkeld bent. Ik noemde net bijvoorbeeld al je timing. Ga eens een paar baslijnen die je goed kent met metronoom oefenen, neem je zelf op, en luister dan terug hoe strak je nu écht speelt. Zitten de kwartnoten écht op de tik van de metronoom en de off-beats er precies tussenin? Er wordt je ongetwijfeld veel duidelijk als je die opnames terughoort.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Zelf ben ik al bezig met het maken van opnames met allerlei instrumenten en zelf ben ik wat perfectionistisch op dat gebied en moet ik sommige stukjes keer op keer opnieuw inspelen. Bij mijn bass covers zit er veel werk achter want én je moet goed spelen én je moet het goed het geluid opnemen én goed het beeld (wat crap is) dus na een paar keer proberen en veel falen ben ik er klaar mee en post ik het maar op youtube want met veel video's die daar opstaan ben ik zeker niet tevreden. Nog beter gezegd, ik vind ze allemaal maar niks en dat is dan te wijten aan steeds een ander probleem.

Ik neem bijvoorbeeld sinds kort op met een M-audio geluidskaart (Avid Fast Track USB) om vertraging te reduceren die ik heb met de normale microfoon ingang van mijn laptop heb. De opnames hiervan worden gemaakt in Audacity omdat ik dat echt enorm fijn vind werken en daarna gebruik ik Guitar Rig 5 om er een virtuele amp over te zetten. Bij deze laatste stap is het vaak zo dat het geluid op een andere plek word gezet dan dat ik eerst speelde. Dit herstel ik dan ook meestal door de track een beetje te verschuiven onder het originele nummer. Als ik bezig ben met het eindproduct in Sony Vegas Pro is het meestal zo dat ik apart het geluid exporteer en apart het beeld en dat ik dat dan daarin samenvoeg. Hierdoor moet ik ook in Sony Vegas met de tracks schuiven om ze min of meer getimed onder elkaar te krijgen wat meestal aardig lukt maar naar mijn gevoel toch enkele ms altijd verschilt.

Dusja ik heb inderdaad door dat zowel door het "cover-maken-proces" als het speel proces veel verandering in timing kunnen zitten en nee ik denk niet dat dit grotendeels de schuld is van de software en het proces. Ik weet donders goed dat mijn timing soms wat mis is en ik ook soms noten niet lekker laat klinken.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Toch vermoed ik dat er nog een groot verschil is tussen wanneer jij iets lekker getimed vindt en wanneer wij dat vinden. Fouten maken we tijdens het spelen allemaal, maar ik heb het nu over je basistiming. Zoals ik zeg: gewoon heel eerlijk alleen met metronoom opnemen (of met drumcomputertje, nog beter) en dan kritisch terugluisteren. Zit de noot écht op de tel, of zit hij er alleen in de buurt?
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Ik zal het is proberen.

Misschien post ik het dan ook nog wel een keer een sampletje ervan :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Doen!
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Ondanks de critiek en dergelijke ga ik gewoon door met spelen en covers maken. Het opnemen met metronoom gaat niet lukken door de latency reductie die mijn software en geluidskaart levert dus het is niet betrouwbaar. Hoe dan ook heb ik hier wat nieuws opgenomen

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2aoSCBA0N20[/youtube]

Of is het niet meer gewenst als ik hier nog dingen post :P
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Natuurlijk vinden wij het allemaal heel fijn als je hier je covers blijft posten.
Ik ben er vrij zeker van dat het commentaar van de afgelopen pagina bedoeld was om je te helpen.

Ter vergelijking: ik lees dit soort dingen al een tijdje, speel iets meer dan een jaar bas, en heb nog nooit les gehad. Na de examens heb ik 5 weken vrij, dan ga ik (o.a. door deze berichten) lessen nemen en keihard aan mijn techniek werken. Ik hoop genoeg op te steken in die lessen om weer een tijdje mezelf effectief dingen te kunnen leren.

Waarschijnlijk hoopten de critici hier dat ze jou tot i.i.g. 1 les zouden kunnen overtuigen. Als je je aangevallen of niet meer welkom voelt, is er ergens in de communicatie iets misgegaan, zoals dat wel vaker gebeurt op internet.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Bericht door Ger »

Toch snap ik wel dat je niet zomaar dure prive lessen gaat nemen. Misschien nog niet eens vanwege het geld, maar waar haal je een goede basdocent vandaan? Ik heb ook eens voor lessen geinformeerd. Dan kan je helemaal overnieuw beginnen met nootjes spelen, anders beginnen ze er niet aan. En als je gewoon wat losse lessen wil nemen kan dat niet. Waarschijnlijk omdat ze zelf ook 12 jaar les gehad hebben.
Ik ken gitaristen die 8 jaar les hebben gehad, en nog met een stemapparaatje hun gitaar stemmen. En als je wat creativiteit in wil brengen gaan ze moeilijk doen. Dat hoort dan niet volgens het boekje.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Ja daar kan ik me wel in vinden. Ik maak muziek voor mijn plezier enzo en wil niet elke keer met tegenzin die theorie derin rammen. Daarnaast heb ik het idee dat ik liedjes moet gaan spelen die me niet aanspreken en dat ik continu dingen leer die ik al kan. Het is nou eenmaal een muziekschool. Je kan ook niet naar de bassischool gaan en een lesje vermenigvuldigen en delen doen en dan weer weggaan. Dat school nou verplicht is is een ander verhaal maar het is vergelijkbaar. Ik wil niet uber pro worden maar wel gewoon de mogelijkheid hebben lekker mee te spelen met bandjes en liedjes enzo wat ik trouwens al best goed kan en dan spreek ik namens de personen waarmee ik gespeeld heb. Ik ken de noten op het fretboard, ik ken enkele toonladders. Ik weet hoe ik akkoorden maak en zo kan ik wel een tijdje doorgaan. Les spreekt me dus niet aan en ik denk ook niet dat een muziekschool me aanneemt om alleen de techniek aan te leren. Zolang er geen mooie bedragen op tafel worden gelegd. Daarnaast heb ik veel bassisten om me heen die wel les volgen en die spelen na een jaar nog steeds slechter dan ik. En nee dan wil ik niet zeggen dat ik goed ben. Ik heb gewoon geen motivatie om les te volgen.
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Dat snap ik dan weer wel heel goed.
Ik heb gewoon het geluk gehad om tegen een hele leuke muziekschool aan te lopen die ik vertrouw, heb er nu bandles eens in de maand en dat helpt.

En als ik zo hoor wat jij van theorie weet, hoef je het daarvoor in ieder geval niet te doen! (:

OT: Ik vind deze cover behoorlijk strak gespeeld! Denk dat je met je timing inmiddels wel zo ver bent dat je je op microtiming kan gaan toeleggen (laid back / stuwend)
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Ger schreef:Toch snap ik wel dat je niet zomaar dure prive lessen gaat nemen. Misschien nog niet eens vanwege het geld, maar waar haal je een goede basdocent vandaan? Ik heb ook eens voor lessen geinformeerd. Dan kan je helemaal overnieuw beginnen met nootjes spelen, anders beginnen ze er niet aan. En als je gewoon wat losse lessen wil nemen kan dat niet. Waarschijnlijk omdat ze zelf ook 12 jaar les gehad hebben.
Ik ken gitaristen die 8 jaar les hebben gehad, en nog met een stemapparaatje hun gitaar stemmen. En als je wat creativiteit in wil brengen gaan ze moeilijk doen. Dat hoort dan niet volgens het boekje.
wat jammer om te horen dat jij het zoveelste slachtoffer van een slechte leraar en een achterhaald systeem dreigt te worden.
alleen, met een beetje gedegen zoekwerk op Google (probeer bv eens de term "basdocent" of "basleraar") had je wss gemerkt dat er ook een goed alternatief is voor het klassieke, en in mijn ogen inefficiënte, te dure, onplezierige, te weinig resultaat- en leerlinggericht en vooral zeer achterhaalde manier van instrumentaal muziekonderwijs.

ik overdrijf niet als ik zeg dat driekwart van mijn leerlingen allemaal zijn afgeknapt op dit soort muziekonderwijs en nu met veel plezier prive lessen volgen....die ze geheel vrijblijvend per les kunnen afnemen en inplannen wanneer het hun schikt.

ik weet niet waar jij woont maar check deze lijst eens en als je iemand vindt die in je buurt zit, maak eens een afspraak voor een enkel lesje: je zult wss prettig verrast worden als je ziet hoe het ook kan.

https://baumgarten.nl/basleraren.html

dan kan die persoon je ook meteen uitleggen waarom een stemapparaat wel of niet gebruiken niets zegt over je beheersing van je instrument.
of waarom je niet perse eerst nootjes moet leren lezen.
en waarom creativiteit juist datgene is waar muziek maken om draait.
maar ook waarom vooruitgang door inzet, motivatie en hard werken bereikt wordt, niet enkel door het volgen van lessen bij een leraar.

verrek, ik denk dat zelfs Trevortje er nog wat van zou kunnen opsteken... :wink:
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Een nieuw probeerseltje :)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=9HE4kz8M9BA[/youtube]
Plaats reactie