Mijn bass covers

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Nouja als je gitaar speelt erf je veel techniek naar de bass toe. En ja ik weet het is niet hetzelfde en dat verschil heb ik ook zeker gemerkt. Het enige probleem dat ik ondervind tijdens het spelen is meestal een te gespannen houding maar dit is alleen als ik speel voor een publiek of camera. De enige echte "pijn" die ik heb ondervonden zijn wat kleine blaren en dat is denk ik te danken aan het spelen met alleen mijn wijsvinger zoals ik hierboven al op geattendeerd word. Als ik zonder publiek en of camera speel gaat alles prima al zeg ik het zelf. En zolang ik een fijn geluid uit de bass kan krijgen vind ik het wel goed zo.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Als je het puur voor jezelf doet is het prima, maar ik moet toch zeggen dat ik persoonlijk niets begrijp van je benadering. Het klinkt alsof je zegt: "ik kan echt geweldig koken, het gaat pas mis als iemand het probeert op te eten".

EDIT: Heb nog wat aandachtiger geluisterd en gekeken naar je filmpjes. Het is me duidelijk dat je een beginner bent en dat is helemaal prima. Ik kan me nog goed herinneren dat ik dat zelf was en dat zag er niet veel anders uit. Het is ook niet dat het rampzalig klinkt, maar het heeft nog lang niet de kwaliteit waarbij het gepast wordt om te zeggen "ik vind het wel best zo en ik betwijfel of ik nog iets kan leren van lessen". De meeste kritiek die je hier krijgt lijk je reflexief weg te relativeren, wat natuurlijk de beste manier is om nooit beter te worden.

Wat heb je aan les? Een goede docent maakt je attent op nuances van muzikaliteit waar je je nu totaal nog niet van bewust bent - dat blijkt uit je berichten. Naast je prille techniek valt er ook op gebied van timing en sound nog een heleboel terrein te winnen. Dat is logisch, want je bent pas een jaartje bezig en je bent vermoedelijk nog jong (voor zover ik dat kan inschatten zonder je hoofd te zien). Het is dus allerminst een schande om van dat soort dingen nog geen weet te hebben en nogmaals: wat je laat horen is helemaal niet zo slecht, het is alleen nog lang niet geraffineerd. Vind je dat prima, omdat je alleen voor jezelf speelt, neem dan geen les. Wil je écht muziek maken, zoek dan zo snel mogelijk een goede leraar.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

de waarheid zit mijn inziens in het midden Wouter.
deze knul kan idd ontzettend veel opsteken door wat lessen te volgen bij een goede leraar maar aan de andere kant is hij duidelijk een jong iemand met een sterke eigen mening, hoe misguided deze ook op ons moge overkomen, en hij is zeer gemotiveerd.

hele volksstammen bassisten hebben zich het instrument aangeleerd zonder lessen te volgen.
de meeste van mijn helden zijn autodidact dus les nemen om te kunnen bassen is echt geen verplichting.

echter, er zit ook een keerzijde aan.
de meeste autodidacten hebben op enig moment in hun carriere toch een paar lessen gevolgd of zich adviezen van meer ervaren spelers ter harte genomen omdat ze stuk liepen op een bepaald onderdeel van het spelen.
meestal is dit iets technisch, vaak terug te voeren naar een slechte techniek of houding, of juist iets theoretisch, of liever het gebrek aan theoretisch inzicht en diepgang.

dit is dan ook meestal het punt dat zij vaak twee keer zoveel moeite moeten doen om het nieuwe aan te leren want ze moeten zich eerst het oude afleren.
en that's a bitch.
ik ben zelf autodidact en ik heb er bv jaaaaaaaren over moeten doen om mn slechte aanslag te veranderen, en geloof me: dat was geen fijne ervaring.
constant op twee gedachten hinken, je vingers die in het heetst vd strijd altijd weer terugvallen in hun oude gewoontes...je speelt gedurende die tijd niet echt lekker vrij en ongedwongen.

mijn advies voor de TS zou zijn om toch eens een paar lesjes te volgen.
waarom? omdat het nooit weg gegooide tijd of moeite is.
je zult altijd iets opsteken in die lessen en je hebt aan het begin van je carriere tenminste iemand die je kan wijzen op fouten in je bassistechnieken, houding en die je kan voorzien van wat basiskennis vd muziek theorie.
je kunt, mits je een goede leraar hebt, alleen sterker uit zo'n situatie komen dus wmb een echt win-win situatie.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Nouja mijn grootste probleem is dat ik denk dat als ik iets bereik met les, dat nooit zo veel voldoening zal geven als ik het mezelf aanleer. Iemand is ooit ergens begonnen met bass spelen dus die kon het ook aan niemand vragen dusja waarom zou ik datzelfde proces niet doorlopen nu ik nog jong ben. Het werkt namelijk al redelijk goed met gitaar en piano. Wat ik dan misschien wel aan jullie zou willen vragen is tips enzo om mijn techniek te verbeteren en wat hulp bij het verbeteren van mijn ritme waarvan ik weet dat dat soms wat mis kan gaan. En eindelijk weet ik hoe het heet, autodidact. En dat wil ik graag zo houden, gewoon. Omdat dat nu beter voelt. Ik snap dat les heel veel kan betekenen voor me maar toch... ik wil mezelf trots kunnen maken met de dingen die ik uit mezelf presteer. Dus sinds ik waarschijnlijk (sorry) niet overgehaald ga worden om (nu) les te nemen, wil ik tips van jullie, want jullie hebben waarschijnlijk grotendeels wel die les gehad en dan lijkt het me dat jullie die kennis graag willen delen. Anders zit je niet op dit forum neem ik aan... of is het meer de bedoeling om ongemuziekschoolde muzikanten te bekritiseren op wat ze niet kunnen en jullie wel ;a
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Dus als ik het goed begrijp wil je geen les, maar toch wel les via dit forum? :wink:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

trevortjes schreef:Dus sinds ik waarschijnlijk (sorry) niet overgehaald ga worden om (nu) les te nemen, wil ik tips van jullie, want jullie hebben waarschijnlijk grotendeels wel die les gehad en dan lijkt het me dat jullie die kennis graag willen delen.
Je hebt de beste tip al gehad: neem les. Niemand is hier om louter een ander te bekritiseren. En ja, er zijn veel muzikanten die heel goed zijn geworden zonder les. Er zijn er nog veel meer die heel goed zijn geworden met les en nóg meer die kut zijn gebleven omdat ze geen les konden/wilden krijgen/betalen. Het gaat er niet om dat je per se techniek of theorie moet leren van een docent, het gaat erom dat je nu nog geen besef hebt van wat echt goed bas spelen is en je dat pas leert als je een leraar hebt die jouw zwakke punten kan aanwijzen (zoals er hier een aantal ook al hebben gedaan). Ieder mens heeft blinde vlekken en hoe eerder je die kwijtraakt, hoe harder je vooruitgaat.

Blijf vooral doorgaan zoals je nu doet als je dat zelf de beste weg lijkt, uiteindelijk is het je eigen plezier dat voorop staat. Maar verwacht niet dat mensen je gaan vertellen dat je heel goed kunt spelen als dat nog niet zo is. Je publiek kan het ook geen reet schelen of je les hebt gehad of alles zelf hebt uitgezocht: ze willen alleen maar goede muziek horen en dat is het nu gewoon nog niet.

Ik kom waarschijnlijk wat bits over, maar dat lok je door je koppigheid uit. Je wil kritiek op je spel en die krijg je. Je wil tips en die krijg je ook. Vervolgens doe je alles van de hand met "ik vind het zelf wél goed en jullie advies zint me niet". Ik zal er niet van wakker liggen of je nu les neemt of beter wordt of niet, je snijdt er alleen jezelf mee in de vingers.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

We shall see my friend, we shall see
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

i hear ya....maar toch denk ik dat je wat van Wouters kritiek moet aantrekken.

mn zijn opmerking dat je nu in feite niet eens weet wat je wel en niet mist zou eigenlijk een eye opener voor je moeten zijn.
eigenlijk zou je na die opmerking in verbazing achter moeten blijven, jezelf verwoed afvragende: "wat zou dat toch kunnen zijn waar ze het over hebben?".

wat we echter alleen horen is de puber in je die koppig "vooral zichzelf wil zijn"...zonder eigenlijk echt te weten hoe je "jezelf" kunt vinden op je instrument.

echter, wat je ook doet, je kunt altijd trots op jezelf zijn: een instrument leren beheersen is niet voor iedereen weggelegd, al was het alleen maar omdat de meeste mensen het doorzettingsvermogen missen.
met wat lessen of zonder, dat hoeft daar echt niks aan af te doen.

en als laatste nog een ongevraagde levensles: het is heus geen verplichting dat mensen je willen helpen, geen vanzelfsprekendheid.
niets is namelijk vanzelfsprekend in het leven. helemaal niets.
je krijgt wat je geeft. :wink:

ik wens je veel succes met bassen en laat ons als je dat leuk vindt je vorderingen maar horen.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Over arrogantie hoeven we je in elk geval weinig meer te leren.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Zo ben ik niet maarja dit is geen forum over psychologie enja ik heb zeker ervaren dat jullie dit nu zeggen en ik inderdaad verbaasd ben. Ten eerste omdat mijn omgeving hier altijd positief is en ten tweede omdat ik echt niks lijk te missen en hoe hard ik ook nadenk, bassisten bekijk etc, ik zie niet wat ik fout doe. Maar als conclusie is het voor jullie toch zoek een docent op enja... als ik dan ooit nog "echt" bass kan spelen, dan horen jullie het wel. Nu kan ik niet veel meer toevoegen, opzich jammer. En bedankt voor de moeite hm
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

trevortjes schreef:Ten eerste omdat mijn omgeving hier altijd positief is en ten tweede omdat ik echt niks lijk te missen en hoe hard ik ook nadenk, bassisten bekijk etc, ik zie niet wat ik fout doe.
Uiteraard is je omgeving positief. Er van uitgaande dat daar geen muzikanten tussen zitten, hebben ze heel bot gezegd geen benul van wat goed en slecht is. Ze vinden het gewoon super leuk en knap dat je zo met muziek bezig bent, heel logisch en ook helemaal niet verkeerd uiteraard. Als je nog maar kort speelt ben je ook prima bezig als ik zo een filmpje bekijk, maar je bent er nog lang niet.

Je ziet niet wat je fout doet, daar heb je dus een docent voor... Die ziet wél waar verbeterpunten zitten en kan je daar actief op wijzen en verder mee helpen. Snappie? :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

dr. Bassvibes schreef:
trevortjes schreef:Ten eerste omdat mijn omgeving hier altijd positief is en ten tweede omdat ik echt niks lijk te missen en hoe hard ik ook nadenk, bassisten bekijk etc, ik zie niet wat ik fout doe.
Van bekenden hoef je zelden kritiek te verwachten. Daarvoor zijn het je vrienden/familie. Bovendien neem ik aan dat er maar weinig van hen ervaren muzikanten of bassisten zijn. Hier ben je opeens omgeven door alleen maar bassisten en dat is natuurlijk een ander verhaal.

Als je hier op zoek was naar nog meer positieve kritiek en je het opgeeft omdat je die niet krijgt, is dat jammer voor jezelf. Uit deze discussie blijkt in mijn ogen dat je hard toe was aan zo'n reality check. Blijf oefenen, neem les en dan kan het niet anders dan dat je heel goed wordt. Blijf je je ogen en oren sluiten voor de mensen die er verstand van hebben, dan blijf je op het niveau waar je nu zit.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Hmm allemaal pijnlijk om te horen. Maakt me een beetje onzeker eigenlijk. Mrja bij deze ben ik der dan klaar mee.
trevortjes
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:28

Bericht door trevortjes »

Deze discussie :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ook een zinvolle en leuke manier om aan muziek te werken, als je nog steeds geen zin hebt in les: bezoek de plaatselijke jamsessies en speel met oude rotten. Een van de beste bassisten die ik ken begon daarmee toen hij een jaar of 15 was en dat heeft dubbel en dwars zijn vruchten afgeworpen. Hoewel het natuurlijk ook hielp dat zijn vader conservatoriumdocent is...
Plaats reactie