Hulp bij aankoop audio interface

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

ik heb zelf een wat oudere Tascam US-122mkii. Prima apparaatje denk ik...ken de andere niet. Als ze wat nieuwer zijn best kans dat ze beter klinken voor zover dat kan. Ik hang er regelmatig 2 condensators(op phantoomvoeding) om de hele bandrepetitie op te nemen. Klinkt beter dan een hoop demo's van vroeger :)

Ik snap het latency verhaal alleen niet zo: de Tascam heeft een blend tussen het directe signaal van de input en het door de computer(met effecten) bewerkte signaal. Op andere meedraaiende tracks en op het directe signaal heb je al geen latency. Enkel op dus op het inkomende signaal dat bewerkt wordt en teruggestuurd zit latency. Als je het directe signaal volledig uitzet zit er echt een irritante latency op. Iets van tussen de 7 en 10ms ofzoiets. Veel minder gaat niet. Hoe gaan jullie hiermee om?
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

DiMarco schreef:... Ik werk er mee met mijn eigen i7 laptoppie met 16gb ram en 480gb ssd. Draait als een lieretier.
Maakt dat geheugen zoveel uit? De mijne heeft 4GB.
Dat kan ik ongetwijfeld uitbreiden, maar is dat echt nodig? Het moet er toch juist snel doorheen?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Michiellll schreef:
DiMarco schreef:... Ik werk er mee met mijn eigen i7 laptoppie met 16gb ram en 480gb ssd. Draait als een lieretier.
Maakt dat geheugen zoveel uit? De mijne heeft 4GB.
Dat kan ik ongetwijfeld uitbreiden, maar is dat echt nodig? Het moet er toch juist snel doorheen?
Als je meer dan 4 Gb wil instaleren moet je wel op 64-bit gaan werken en moeten de programma's waarmee je werkt dit kunnen.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik gebruik en drum plugin (bfd2) die opzich ook direct van de harddisk kan streamen maar lekkerder draait met wat geheugen headroom.
Om live opnames te maken heb je niet zoveel intern geheugen nodig, het zijn meer de plugins en virtuele instrumenten die geheugen vreten.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Weer een bump!

Ik zoek een audio interface voor gitaar zang en bas. Opname software is een must.

Mijn oog was gevallen op de focusrite Scarlett 2i2 en de line 6 POD studio UX1.

Het voordeel van de Line 6 is dat de er effecten in overvloed zijn, echter weet ik niet of je er opname software bij krijgt en of deze gebruiksvriendelijk is.

Bij de focusrite zit de opname software en lijkt de opname software vrij gebruiksvriendelijk. Echter, de effecten zijn slechts beperkt.

Wat is jullie keuze? Mag best ook wat anders zijn hoor!

Eisen:
Geschikt voor bas, gitaar, zang (minimaal 2 tegelijkertijd).
Opname software is een must, (gebruiksvriendelijk óók!)
Effecten zijn een grote pré
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

De Line 6 ken ik niet, de Focusrite Scarlett is een prima ding. Hier een mooi overzichtje van een flink aantal betaalbare en gangbare interfaces:
https://www.musicradar.com/us/news/tech/ ... ces-570850" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitgebreider over de Scarlett:
https://www.musicradar.com/reviews/tech/ ... 2i2-530852" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou me niet blindstaren op de opname software bij de interface. Zolang er goede drivers zijn voor je interface in het besturingssysteem wat je gebruikt, kun je vrijwel iedere interface met vrijwel alle software gebruiken. Als er een goede ASIO driver voor W7/W8 bij een interface zit, kun je van start.

Qua software: Reaper is een prima pakket. De uitprobeerversie kun je zo downloaden, dat is gratis en afgezien van enkele seconden nag-scherm bij het opstarten zonder beperking te gebruiken. Er zit een heel aantal effecten bij, en vind je dat niet genoeg dan zijn er op het internet volop gratis en betaalde VST's te vinden. Een Reaper licentie kopen kost je de kop niet. Voor privé gebruik een paar tientjes en dan krijg je een hele tijd gratis updates. https://www.reaper.fm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Ik vind Reaper fantastisch. Ongelooflijk wat ze in die paar megabytes (afhankelijk van het platform 8-13MB !!) hebben weten te proppen. Echt bizar goed.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Drivers voor Windows 7/8 heb ik niet zo veel aan. Zowel mijn vriendin als ik zijn mac verslaafd. :facepalm:

Nu zag ik net dat ik mijn zoom B3 als audio interface kan gebruiken. Heeft deze een beetje fatsoenlijke drivers voor mac?

Hij heeft misschien maar 1 input maar om eerst wat aan te kloten in het begin lijkt me wel genoeg. Kan ik nog even doorsparen voor een betere interface èn losse software.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Trouwens op de focusrite 2i2 zitten twee inputs, betekend dit dan ook direct dat als je beide inputs gebruikt, je ook direct twee sporen op je computer binnenkrijgt?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Maar als je een moderne Mac hebt, dan heb je toch gewoon Garageband erbij? Dan heb je ook geen extra opnamesoftware nodig in eerste instantie.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ow, daarmee eens proberen. En hoe zit dat met de inputs versus de sporen?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Goed hoor. :D

Maar ja: als je beide inputs gebruikt komt dat gewoon als 2 aparte mono-kanalen (of 1 stereo-kanaal) binnen op je computer.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Je kan elk willekeurig spoor toewijzen aan elke willekeurige ingang. Met Cubase heb je zelfs nog een tussenlaag waarmee je de boel abstract kunt maken en elke input bus definieren met een naampje en welke fysieke input daaraan hangt. Onbeperkte mogelijkheden. De enige beperking is dat je niet verschillende geluidskaarten/interfaces tegelijk kunt gebruiken m.u.v. Roland studiocapture interfaces, daarmee kan je twee interfaces (en dus 32 inputs en 16 outputs) aansturen met 1 driver. Geniaal.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Naja 48 inputs om mee te beginnen is misschien een beetje overkill. :mrgreen:

Voorlopig weet ik genoeg, van het weekend maar eens wat aankloten.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Sjtevel 1984 schreef:Drivers voor Windows 7/8 heb ik niet zo veel aan. Zowel mijn vriendin als ik zijn mac verslaafd. :facepalm:
Boffert: Reaper is er voor zowel Windows als OS X, beiden in zowel 32 bit als 64 bit.

Nu zag ik net dat ik mijn zoom B3 als audio interface kan gebruiken. Heeft deze een beetje fatsoenlijke drivers voor mac?

Hij heeft misschien maar 1 input maar om eerst wat aan te kloten in het begin lijkt me wel genoeg. Kan ik nog even doorsparen voor een betere interface èn losse software.
Helemaal goed als dat werkt, dan kun je een tijdje uitproberen en krijg je vanzelf meer gevoel voor wat jij belangrijk/nuttig vindt. Zelf even zoeken op internet voor ervaringen met de B3 als interface voor Mac.

Sjtevel 1984 schreef:Trouwens op de focusrite 2i2 zitten twee inputs, betekend dit dan ook direct dat als je beide inputs gebruikt, je ook direct twee sporen op je computer binnenkrijgt?

...

En hoe zit dat met de inputs versus de sporen?
Ja, je kunt daarmee tegelijk twee mono tracks opnemen. Of 1 stereo track. Eén mono track tegelijk kan ook. Dat beperkt je niet tot 2-track opnames: je kunt na elkaar zoveel tracks opnemen als je wilt (of als je opname software toelaat). Zo bouw je in laagjes een complete multitrack op, daarna zelf af te mixen.

Inderdaad doorgaans slechts 1 input en output device te gebruiken door je software. Er bestaan interfaces waarvoor dat niet geldt, maar dat kan alleen omdat de drivers ervan de interfaces gezamenlijk als 1 apparaat aan de software presenteren, een heel slim trucje en vast niet eenvoudig om goed uit te werken. Sommige RME kaarten bijvoorbeeld kunnen dat. Briljant spul, top kwaliteit drivers, maar niet goedkoop.


Helemaal eens met baskruit: ik ben ook dol op Reaper en heb er met plezier een paar tientjes voor betaald, waarvoor ik nu al enkele jaren lang regelmatig nieuwe updates kan gebruiken. Garageband op de Mac schijnt ook toegankelijk en bruikbaar te zijn. Onze gitarist gebruikt het thuis, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Plaats reactie