Op weg met Ableton

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Op weg met Ableton

Bericht door hanzel »

Hoi, ik heb een Focusrite Scarlett 2i2 aangeschaft en daar zit Ableton Lite bij om mee op te nemen op mijn Windhoos labtop.
Maarrr... Ik ben bang dat ik iemand nodig heb om mij op weg te helpen met de basis hiervan... :facepalm:
Het installeren is in ieder geval goed gegaan en ik hoor mijzelf wel spelen, maar met veel latency heet dat geloof ik. Ook als ik de switch direct out aanzet (dat dit probleem zou moeten oplossen) hoor ik helemaal geen verandering... :nono:

Wie in de omgeving van Groningen/Assen kan mij "bijles" geven hierin en helpen dit probleem op te lossen? Heb voor de "bijles" eventueel wel een vergoeding over (binnen redelijke grenzen).
Wie oh wie??
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Jack

Bericht door Jack »

Misschien dat je even een PB moet doen naar Wiro, Zijn domicilie is in die buurt, en die heeft wel verstand van zaken.
(geen garanties over dit specifiek van mij overigens, maar niet geschoten is altijd mis,)

Succes.
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Bericht door hanzel »

Okee Jack, bedankt voor de tip, ik ga m zeker even PB'en. :thumbsup:
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Die direct out zou als het goed is gewoon je signaal rechtsreeks naar de output moeten sturen en de computer compleet bypassen. Dat zou dan 'zero latency' zijn. Kan erg handig zijn als je de latency simpelweg niet laag genoeg krijgt. Het blijft toch een 'budget' geluidskaart dus ik weet niet wat je van de driverprestaties mag verwachten.
Als je het opnamekanaal wel op record zet maar mute, en dan de direct out aanzet kan je als het goed is jezelf nog horen en opnemen zonder latency.

Wat ableton betreft, er zijn echt heel veel (video)tutorials over dit programma, volgens mij zelfs op de website van het programma zelf. Er zit ook een lesfunctie in ableton die erg uitgebreid is, alhoewel ik niet weet of die ook in de Lite versie aanwezig is. Onder Help > Help View en dan in het venstertje wat dan verschijnt onder lessons kijken.
Linksonderin kan je een driehoekje aanklikken, als die naar boven wijst kan je in dat venstertje zien wat alle functies zijn als je er met de muis overheen beweegt.

Probeer de clipview het als een uitgebreide loopstation te zien (boss rc-50). Als je op TAB drukt krijg je de normale multitrack (session) view te zien, misschien vind je dat handiger.

Appeltje eitje! ;)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Jack

Bericht door Jack »

Len schreef:
Appeltje eitje! ;)
:nono: alles wat je daar boven typte is al Chinoestaans voor mij,
Dus appeltje eitje geld lang niet voor iedereen Lennard.. :wink:
hanzel
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 nov 2005, 22:09

Bericht door hanzel »

@Len: bedankt voor jouw info, maar idd zoals Jack al zegt... niet voor iedereen appeltje eitje haha. Ik zal daar eens naar kijken van dat opnamekanaal....

Maar het is gelukkig bij het installeren goed gegaan en ik krijg signaal binnen. Alleen die fu***** latency eruit halen lijkt allemaal simpel zoals het klinkt maar ik lees hier en daar ook over buffers verlagen bla bla bla... *gaaaaap*
Het is gewoon pittig om het allemaal door te moeten werken, merk ik (ben ook geen 20 meer he.. :wink:) . Ik zou toch liever een keer, desnoods betaald, met iemand naast me de basis willen leren hiermee en iig het latency probleem oplossen, dan komt de rest met wat bijles wel goed lijkt me.
Heb jij wel eens een deja-vu.. of had ik dat al gevraagd?

Squier Affinity Jazz
Lakland Skyline 55-02 deluxe
EBS Reidmar 750
TecAmp M212
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Nja dat appeltje eitje was natuurlijk lichtelijk sarcastisch maar als je niet kan wachten tot je iemand gevonden hebt dan is eigenlijk alle informatie die je nodig hebt voorhanden op het internet, of notabene in de software zelf. :)

@Jack moet je nagaan als ik creatief met taal was en er abbletje eitje van had gemaakt...dan waren we helemaal wereldvreemd van elkaar geworden ;). Gelukkig ben ik dat niet zo :( :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie