Microfoons?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Barnhard
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21:44

Microfoons?

Bericht door Barnhard »

Ben nu op zoek naar een microfoon voor cabinets. De SM-57 moet er zoiezo voor de gitaar cabs komen maar voor de bass cabs kijk ik nu naar de Sennheiser E-602. Is dit een beetje microfoon voor bas cabs of zijn er (beter en goedkoper) alternatieven?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Voor bas heb ik goede ervaringen met de Sennheiser 421. Heb daar de baspartijen voor een Annatar-demo mee ingespeeld, toen ik mijn Ashdown ABM nog had. Klonk erg goed, zowel clean als met een hele gruizige overdrive erop was het resultaat strak en vet.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

:stupid:

2e hands MD421 scoren op eBay (de ouwe jaren '60 grijzen variant). Vaak voor weinâg te krijgen en doen het prima op bass cabs.

edit: hmm, zie er nu niet al te veel op eBay, behalve eentje voor €300, da's toch wel een boel.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ach, eigenlijk werken veel mic's best oke.

Met een SM57 kun je ook best goed bas opnemen, met een SM58 ook wel, met alle bassdrum mic's wel, met een MD421 wel, met een MD21 ook goed... eigenlijk kun je met heel veel kwalitatief goede mic's basgitaar opnemen. Het sublaag komt immers via je DI, dus dan gaat het om de mids, die ook veelal het meeste kleuren.

Zolang ze dynamisch en richtingsgevoel (nier of hypernier), dan kom je echt een heel eind.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

Een MD21 is dan wel niet zo'n goed idee, zeker live,
aangezien die altijd omni is.

Er zijn wel een aantal leuke micro's voor bas:

Shure

SM 57 (wat mid gefocust, maar als je er de trafo er uit trekt...)
SM 7
B52
Sennheiser

MD421
MD441
MD409/509/403 ...


ook:
AKG D112
Heil Pr30-40-48
EV RE-20

De meeste ervan werken ook nog eens lekker op gitaar of stem,
kan je geen miskoop aan doen. Maar dat zijn natuurlijk alleen nog maar de dynamische opties. Als het voor studio opnames is, kan een condensator net zo leuk zijn.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

memoemamey schreef: ...
EV RE-20
Juist, vergeet de RE-20 niet. Als je er een kan vinden voor een leuk prijsje of het geld ervoor over hebt, steengoeie mic voor een hoop dingen. Hij is wel lomp groot (vandaar de vele bijnamen zoals berenlul etc.) maar ik had er wel een te gekke sound mee. Zowel live als in de studio.
Baspingelaar in limbo
Gebruikersavatar
RawSprawl
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 aug 2010, 17:18

Bericht door RawSprawl »

Analog Kid schreef:
memoemamey schreef: ...
EV RE-20
Juist, vergeet de RE-20 niet. Als je er een kan vinden voor een leuk prijsje of het geld ervoor over hebt, steengoeie mic voor een hoop dingen. Hij is wel lomp groot (vandaar de vele bijnamen zoals berenlul etc.) maar ik had er wel een te gekke sound mee. Zowel live als in de studio.
Ik gebruik die, heb er nu ook het ganse album mee opgenomen en dat klinkt gewoon goed en gebalanceerd.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

memoemamey schreef:Een MD21 is dan wel niet zo'n goed idee, zeker live,
aangezien die altijd omni is.
Wel eens een MD21 in handen gehad? Niets omni aan. Ik werk erg veel met die microfoon en hij is bijzonder richtingsgevoelig.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

@Vincent:

https://lmgtfy.com/?q=sennheiser+md-21+omni%3F" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is nooit een versie gemaakt van de MD-21 die niet omni is (HN, U...)
als jij er wel eentje hebt moet je hem bijhouden, uniek stukje geschiedenis dan.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Gezien de behuizing van de MD21 kan 'ie ook eigenlijk niet anders dan omni zijn omdat geluid de capsule alleen aan de voorkant kan bereiken en niet aan de achterkant. Ik ga er even van uit dat Vincent per abuis de 421 bedoelt (waarvan ik er mogelijk binnenkort 1 of 2 in de verkoop doe, maar dat terzijde... :-))
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

baskruit schreef:(waarvan ik er mogelijk binnenkort 1 of 2 in de verkoop doe, maar dat terzijde... :-))
Als je je nou de moeite van het verkopen wil besparen wil ik ze ook wel gewoon voor je op komen halen hoor. :lol:
Baspingelaar in limbo
Gebruikersavatar
memoemamey
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mei 2005, 18:36

Bericht door memoemamey »

@baskruit
Precies! Technisch gezien redelijk onmogelijk.
Rock and/or Roll
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Analog Kid schreef:
baskruit schreef:(waarvan ik er mogelijk binnenkort 1 of 2 in de verkoop doe, maar dat terzijde... :-))
Als je je nou de moeite van het verkopen wil besparen wil ik ze ook wel gewoon voor je op komen halen hoor. :lol:
:facepalm: Dat is een grap met een baard.

Ik heb overigens zelfs nog een 441 liggen. Ziet er een beetje afgeragd uit maar doet 't prima. Toch eens kijken wat die 2ehands tegenwoordig doen..
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ik bedoel toch zeker de MD21. Ik heb ook omni mic's hier thuis, waaronder een grootmembraan omni. Die klinkt vanuit alle hoeken het zelfde. De MD21 moet je toch echt mikken, om een lekker geluid te krijgen. Ik heb ook een Beta57a van Shure, een hypernier. Die is echt richtinggevoelig: vanaf de zijkant inpraten heeft weinig zin. Dat kan bij de MD21 meer, maar ook dat blijft een microfoon die je goed moet mikken.

Een omni is in mijn ogen een rondom gevoelige microfoon en ik vind de MD21 daar niet een heel sterk voorbeeld van
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Bekijk de polar pattern en je weet alles.

Kortom, tot aan 3000Hz prima omni, daarna valt het snel af (dit is voor de moderne variant van de MD21). Van oorsprong is de MD21 een microfoon voor verslaggevers, die dus ook goed moest oppikken als de verslaggever/geinterviewde er niet direct goed in sprak.

Afbeelding
Plaats reactie