Hoe opnemen op pc en spelen over de muziek heen (headset)

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charliefox
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2012, 17:21

Hoe opnemen op pc en spelen over de muziek heen (headset)

Bericht door Charliefox »

Beste mensen,

Nieuw op dit forum en nieuw op de bas, althans: terug van weggeweest na 35 jaren. Vroeger ook gedrumd en wat gitaar gespeeld, maar allemaal low profile. Nu de kids wat groter zijn en ik wat ouder begint het toch weer te kriebelen. Ik vergaap me op Youtube op zoektermen als "playing bass along". Gave gasten zitten daar tussen zeg!

Vraag 1:
Hoe krijg ik het voor elkaar om te spelen via mijn bas-versterkertje met de headset op zodat de rest van het huis mijn bas spel niet hoort? Er zitten 2 headset uitgangen op. Maar: tegelijkertijd wil ik ook Youtube kunnen luisteren (via de versterker?) zodat ik mee kan spelen? En dan ook nog op kunnen nemen op de pc als ik dat wens. Zowel mijn bas spel als de muziek van Youtube.

Info: de pc staat verbonden met de tv middels 'n hdmi kabel. Het conventionele TV kijken verschuift binnen ons gezin naar de achtergrond en we kijken veel internet en films via de tv waaronder youtube.

Vraag 2:
Mijn dochters zingen behoorlijk. Hoe krijg ik het voor elkaar om diverse instrumenten en zang apart op te nemen per spoor / track en dat naderhand te mixen tot een compleet geheel? Zodat het naderhand net 'n echte band lijkt. Waarschijnlijk moet ik daar 'n stukje hardware voor aanschaffen? Waar moet ik dan naar zoeken op de 2e handse markt? Of kan het ook mbv de pc en software? Hoe en waar sluit ik de instrumenten dan aan en waar de microphones? Zowel voor de zang als voor de bongo's en tamboerijn bijvoorbeeld.

Nou, ongetwijfeld allemaal erg basic zaken, maar voor mij helemaal nieuw. Dank alvast voor de reacties.
Elke dag geeft weer nieuwe kansen ...
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Allereerst: welkom! 8)

Om te kunnen opnemen op je PC heb je een interface nodig, om het signaal van je bas, gitaar of microfoon naar je PC te krijgen. En daar heb je een geluidsprogramma nodig om dat op te nemen. Ik gebruik zelf Reaper, een prima multisporenprogramma dat allerlei (gratis) effecten ondersteunt. Bijvoorbeeld versterkersimulaties.

Ik gebruik zelf een goedkoop dingetje van Berhinger, op zich best. Maar daar kun je geen fatsoenlijke microfoons op aansluiten. Er zijn wel leden die weten wat goede interfaces zijn die ook een XLR-aansluiting hebben (voor microfoons enzo). Geldt ook voor microfoons. Het enige dat ik kan napapegaaien is Shure 58. :mrgreen:

Verder: als je muziek van bijvoorbeeld je PC of telefoon wilt afspelen over je basversterker, heb je daarvoor een aparte AUX-ingang nodig, meestal in de vorm van tulp-contrastekkers (van die cd-speleraansluitingen zeg maar). Dan heb je één signaal dat je koptelefoon in gaat.

Als je zo'n opname programma gebruikt, is het heel makkelijk om zo mee te spelen met bestaande muziek. Én kun je gelijk je eigen bassplayalongserie opnemen, als een echte bassguitarhero.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Charliefox
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2012, 17:21

Bericht door Charliefox »

Maarten, dank voor je reactie. Helaas geen overige reacties maar zal ongetwijfeld liggen aan het absolute beginnersniveau van mijn vraag. Desalnietemin niet getreurd en de afgelopen weken flink zitten vragen en googlen. De truc is en wordt een z.g.n. externe geluidskaart.

Ik had bijna de Focusrite Scarlett 8i6 besteld maar nu is de Zoom R16 onderweg, zie url
https://www.meetmusic.com/nl/archivedeta ... brubriek=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Geweldig apparaat. Voor slechts € 315,00 bij Conrad. Hardwarematig meersporen opnemen en via de headset out is het mogelijk "intern over de headsets" te spelen in stilte zodat de buren niets horen. Dat lukt omdat ik ook voor weinig een Behringer HA 400 er bij besteld heb. Dat is een z.g.n. headphone amplifier waar 4 headsets op kunnen.

Het is allemaal slechts voor hobby in de huiskamer met vrnl m'n opgroeiende dochters. Dus zang, beetje keyboard, beetje bas, beetje akoestisch gitaar (met pickup element), beetje drums (m.b.v. nog aan te schaffen Yamaha DD65 drumpad kit).

Nu nog de mikes aanschaffen en die al genoemde Yamaha DD65. We hebben er zin in! Lekker in stilte onbeperkt jammen in huiselijke kring. Oh ja, die Zoom R16 kan uiteraard op de pc / laptop aangesloten worden waarna softwarematig ook het e.e.a. gemanipuleerd kan worden.

Hoop dat ik met dit topic andere newbees ook op weg help ...
Elke dag geeft weer nieuwe kansen ...
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3643
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Bericht door Jay2U »

Mijn play alongs op Youtube bak ik met een 802 mixertje van Behringer à 55 Euro en een Line 6 BackTrack à 60 Euro. De bas gaat via eventuele pedaaltjes naar de Backtrack en van daar naar een ingang van de mixer. M'n MP3-spelertje gaat ook op de mixer. Er is voorzien in een koptelefoonuitgang en die gebruik ik dus om de muziek en m'n eigen gehak, keurig gemixt te beluisteren. De mixer heeft twee mic-ingangen, maar de kwaliteit daarvan is mij onbekend.

De BackTrack maakt een mooie .WAV van m'n pogingen op de bas. Later open ik de WAV-file van de BackTrack en het originele nummer met het gratis te downloaden Audacity en meng daarmee de hele boel zoals ik het hebben wil. Als ik er ook nog beeldmateriaal bij heb, gebruik ik de gratis versie van VideoPad van NCH om een WMV-bestand te maken.

Ennuh.... kijk het werkt: https://www.youtube.com/watch?feature=pl ... cB9gBhXP4U
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Plaats reactie