Matt Watts & The Calicos - Wayward Wind

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Matt Watts & The Calicos - Wayward Wind

Bericht door Sanders »

Afbeelding

... op het volledige album moet je nog een 2 maand wachten (officiële release op 10 maart), maar blijkbaar is er vandaag al een singleachtige substantie "teh interwebz" opgejaagd:

Matt Watts & The Calicos - Black Mountain Pass
Matthew Watts: vocals, ac. guitar
Guido Op de Beeck: bass
William Sanders: tenorbanjo, lapsteel, elec. guitar (heeft intussen de fakkel doorgegeven aan Quinten Vermaelen)
Maxime Vermaelen: drums

Album werd opgenomen in 4.5 dag in een hyperprofessionele state-of-the-art pop-up studio in Oostduinkerke (lees: het appartement van de bomma) door Guido Op de Beeck. Daarna werden de 10 verse, maar ruwe keutels vakkundig gepolijst door Fritz Sundermann (Bobbejaan Schoeppen, Axelle Red, Hindi Zahra) voor de mixing, en Staf Verbeeck (Jet Studios) voor de mastering tot een beluisterbaar eindproduct. Album wordt gereleased op 10 maart, exclusief op vinyl en mp3-download, allemaal mogelijk gemaakt door Bobonne Records, waarvoor een klein applausje.

10 tracks, vakkundig uit de hoogvlakten van Montana gepuurd, met een dikke Antwerpse polderfolkrocksaus eroverheen gesmeerd. Klinkt een beetje als Neil Young's Zuma, The Low Anthem's "Smart Flesh" en vooral heel erg veel als 4 man die hun gezamelijke muzieksmaken op 1 hoop gegooid hebben, en er een folk/rock/Americana/soul/blues-creatie uit geboetseerd hebben, en klinkt live best wel steviger!


DE VOLLEDIGE PLAAT VALT HIER TE BELUISTEREN.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Mooi. Ik hoop er bij te kunnen zijn één van die data.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3027
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Dat klinkt lekker. :yes:
Aangezien ik zelf in zo'n 3-mans Americana/country/blues/soul-bandje zit ben ik ook geinteresseerd in de technische kant van het verhaal. Hadden jullie alle opname-materiaal zelf? Hoe hebben jullie opgenomen? Spoor voor spoor? Met klick-track? Of eerst een basis live-track opgenomen en daarna extra sporen opgenomen? Hoe zijn jullie aan die mixer/masteraar geraakt? Zijn die duur of heb je alleen je lichaam ter beschikking moeten stellen?
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Zit wat ver van de dingen die ik zelf beluister maar het heeft zeker een eigen identiteit..
Die huiskamer feel hoort een beetje bij dit soort muziek maar ik vind het dominante van die borsteltjes op de drums nogal een zware dobber voor het transparante.. Misschien had ik al eens geexperimenteerd met een eitje of zo om iets aan de dynamiek te doen. Lapsteel wat prominenter had ook leuk geweest maar ik snap de beperkingen.
Leuk om Fritz en Staf eens vermeld te zien, heb vroeger lang geleden ook nog met Staf opgenomen en Fritz zie ik al eens in de stamkroeg (die nu helaas van barkeeper veranderd is)
Heeft me niet gestoord om er naar te luisteren, dat is al een grote troef voor deze oude zeurderige oren.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Dank allen

@Britsie: Zo:

Afbeelding
Opgenomen in garageband (so far voor de pure authenticiteit) volgens het "semi-live" principe. Matt speelde een akoestische gidstrack tegelijk met de drums, en van die 2 tracks werd er dan verder gewerkt met overdubs op gitaar & bas & wat-dan-nog. Normaal was het de bedoeling om de gidstrack dan te dumpen, maar het klonk goed, en het gaf een mooie feel aan de nummers, dus die hebben we gewoon behouden. Op de drumloze nummers was het de bedoeling om zoveel mogelijk live te doen, dus het harmonium werd dan vaak tegelijk met de gitaren opgenomen,... UITERAARD geen clicktrack (Matt is daar allergisch aan, als ik er niet op zou letten zou hij zelfs z'n gitaar niet stemmen), maar Maxime is een "Humanoid Metronome".

Mix & Mastering, moet je eens aan Rawsprawl vragen over het hoe & wat, maar zijn nonkel kent mensen "in het wereldje", dus ik denk dat het via daar gegaan is. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Onze bloempjes zijn niet geplukt ;)

Qua gear:
- Garageband
- M-Audio fasttrack ultra interface
- 2x Tbone RM700 ribbon microfoons (80€ bij thomann, fenomenale mics) als drumoverhead en voor gitaren (akoestisch & versterker), banjo en harmonium
- 1x Electrovoice "The Dick" RE20 voor basdrum & vocals
- SM57 voor snare.
Alles is ons eigen bezit, dus dat was wel een voordeel.

@WBB, qua lapsteel, er is nog een nummer met de lapsteel, en daar zit ze prominenter in, hier is het meer als "achtergrondvulling" bedoeld, gewoon om een frequentieband wat op te vullen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3027
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Thankx for the info Sanders. :yes:
Ik ben benieuwd naar de volledige LP. Heb het nummer ondertussen al 4 keer beluisterd en waar ik in het begin wat problemen had met de stem, vind ik ze steeds beter in het geheel passen.
Om hoe laat is de album-release op 10 maart?
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Dat ik het zelf niet weet, ik vermoed 's avonds.
En de stem, tsja het is zeker even wennen (dat was het voor mij ook), maar het werkt wel icm de muziek.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Heb het nummer al een paar keer beluisterd ondertussen en mij kan het zeker ook bekoren. :) Ben benieuwd naar de rest van de plaat (I am a sucker for vinyl).
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

lekker hoor! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26341
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik vind het ook erg aangenaam, sfeervol ook. Lekker.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Klinkt goed!

28 Feb woon ik niet meer in Antwerpen maar ik ga proberen langs te komen!

Voordat ik verhuis moeten we ook nog een keertje pintjes halen
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Afbeelding
Testpersing van de Matt Watts vinyl is binnen. 12" 45rpm, en volgens mensen die het kunnen weten klinkt het erg goed.

12" à 45rpm, dat is dus een EP, of een maxi-single... Dat wil dus zeggen dat Matt meer materiaal moet produceren voor de volgende worp :mrgreen:
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Helaas... Daar is m'n 33 toeren draaitafeltje dus niet geschikt voor....
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Huh? Welke speler heb jij dan?
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Project one... Heeft alleen een aan/uit knop, geen toerenkeuze of andere (overbodige) zaken. Aanzetten, LP er op, arm boven de plaat hangen en spelen maar... :jam:
Plaats reactie