Ranyáda - Borderline

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
JdB
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43

Ranyáda - Borderline

Bericht door JdB »

Hey daar,

Ik ben lang lid geweest onder een andere gebruikersnaam, maar na een paar jaar ben ik gestopt met posten en heb ik me volledig gericht op muziek maken. Helemaal nieuw ben ik dus niet, maar inmiddels heb ik toch maar weer een account aangemaakt... want ik heb feedback nodig!

Na in allerlei bands gespeeld te hebben, ben ik nu heel actief in Ranyáda. Een 'art pop' band die eruit springt door klassieke invloeden, door jazz beïnvloede akkoordprogressies, veel dynamiek en subtiliteit, terwijl het toch 'pop' blijft. Het blijkt niet makkelijk te zijn om dit 'te verkopen'. Van programmeurs hebben we vaak gehoord dat ze niet goed weten wat ze in huis halen en dat ze onze band niet kunnen 'zien'.

Om onze band beter te kunnen presenteren, hebben we besloten om een videoclip op te nemen. We hebben er bewust voor gekozen om het geen stukje reclame van drie minuten van te maken, maar een klein, op zichzelf staand, kunstwerkje. En dat met een minimaal budget, geen ervaring met videoclips, maar wel veel tijdsinvestering en veel helpende vrienden.

Sinds de clip gisteravond online is gegaan, hebben we al veel reacties gehad als 'mooi!' en 'leuk!'. Heel fijn om te horen natuurlijk, maar zelf ben ik ook benieuwd naar wat meer kritische geluiden. Vandaar dit ik hem hier post! Laat van je horen!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=48-Asvcs6dA[/youtube]
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik vind het heerlijk verfrissend maar kan me heel goed voorstellen dat de gemiddelde programmeur hier niks mee heeft. Het klinkt in zekere zin wel 'poppy', maar je hoort aan alle kanten dat het minder gemakkelijk in elkaar zit dan normale popmuziek...

Keep up the good work zou ik zeggen, probeer vooral de alternatievere podia en festivals te benaderen! :)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik vind het moeilijk. Ik vind dat riffje echt super gaaf, maar de zang van de zangeres op een bepaalde manier storend. Ze zingt het heel theatraal, maar daardoor mist het emotie. En haar accent is ietwat aangezet, wat ook niet helpt. De muziek zelf is wel weer gaaf, maar ik denk dat je moet kiezen. Je schippert nu tussen pop en metal invloeden, en ik denk dat dat wel kan (denk aan System of a Down, die doen dat ook) maar dan moet je de dynamiek aanpakken en het harde ook harder maken. Maar dat is mijn mening :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

JdB schreef:Een 'art pop' band die eruit springt door klassieke invloeden, door jazz beïnvloede akkoordprogressies, veel dynamiek en subtiliteit, terwijl het toch 'pop' blijft. Het blijkt niet makkelijk te zijn om dit 'te verkopen'. Van programmeurs hebben we vaak gehoord dat ze niet goed weten wat ze in huis halen en dat ze onze band niet kunnen 'zien'.
Nog voor ik iets inhoudelijks over de muziek zeg, wil ik eerst even ingaan op je eigen omschrijving van jullie muziek. Ik ben het namelijk met ieder punt volledig oneens. Ik hoor juist heel weinig dynamiek en heel veel volgesmeerde stukken met liggende pianoakkoorden (die ook nog eens kéihard ingedrukt worden, of er zit gewoon te veel compressie op), distorted gitaren en bekkens. Daarnaast worden al gauw "jazzinvloeden" genoemd wanneer er een dissonant voorbij komt en daar ben ik persoonlijk een beetje moe van. Om iets als jazz te laten klinken heb je een hoop theoretisch inzicht nodig en dat geldt dubbel voor klassiek; het is niet genoeg om een paar ingewikkelde akkoorden uit de context te trekken en achter elkaar te plaatsen. Ik zeg niet dat dat nooit mag en dat het niet mooi kan zijn, alleen dat je daarmee nog geen associatie met jazz- of klassieke muziek oproept. Bij mij niet tenminste; eerder gaat mijn gevoel van stijlechtheid juist helemaal verloren omdat het kant noch wal raakt.

Als pop vind ik het al helemaal niet klinken. Jullie maken gewoon regelrechte rock en dat is zo'n beetje het enige woord dat ik niet in je eclectische omschrijving hoor. Ik zou het ook als rock verkopen, misschien zelfs als metal, dan weten boekers veel beter waar ze je moeten plaatsen. Ik denk ook dat het metalpubliek veel eerder op zoiets zit te wachten dan ander publiek. Je hoeft je ook niet te schamen voor het feit dat je rock maakt, lijkt me, dus zo'n ingewikkelde, vage benoeming is nergens voor nodig!

Wat de muziek zelf betreft: niet echt mijn ding, maar er zit meer dan genoeg kunnen en creativiteit in de band om overtuigend te zijn. Wel vind ik deze compositie gewoon erg warrig. Ik hoor meerdere onverwachte concepten, maar die volgen elkaar zo snel op en worden zo weinig tot een eenheid verweven dat ik na 4 maten al niet meer weet hoe het vorige stukje ook alweer ging. Na 2 keer het hele liedje luisteren kan ik me ook geen enkele melodie meer helder voor de geest halen en dat vind ik persoonlijk een slecht teken. Ik denk dat jullie als groep moeten werken aan jullie angst voor het cliché en minder concepten per nummer mogen gebruiken, dan krijg je én betere nummers én meer publiek/gigs.

NB Al het bovenstaande is mijn niet geheel ondeskundige, doch persoonlijke mening. Uiteraard staat het je vrij hem met een korrel zout te nemen.

EDIT: Ook even op jullie site gekeken en daar klinkt het al iets minder rock en iets meer Tori Amos. Wel blijft de drummer het altijd enigszins naar rock toe trekken (wat ik geenszins negatief bedoel). Ik zou wel het sustainpedaal van de piano afzagen, maar dat is mijn smaak. ;)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

:stupid:

En ik zou luisteren naar the Pixies als je het over veel dynamiek en subtiliteit hebt. Dat is mijn favoriete band, waar heel heel heel goed gebruik wordt gemaakt van dynamiek, simpele akkoorden, gekke timing (vooral de zang wat dat betreft briljant), zonder dat het gemaakt aanvoelt.
Plaats reactie