Samples Yamaha TRB6

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Samples Yamaha TRB6

Bericht door Rieno »

Dit zal een verslagje worden van wat er met deze bas gebeurt tijdens de schoonmaak, oppoets en vervangingswerkzaamheden!

Afbeelding

Deze eerste clip is de bas zoals ik 'm van wowjazz heb overgenomen. Los van de drums is alles wat je hoort een Yamaha TRB6 uit begin '90.
Oude snaren, een pre-amp waar ik af en toe ruzie mee heb en mijn vingers die niet gewend zijn aan een 6:
https://dl.dropbox.com/u/16926252/Mp3s/ ... 20test.mp3
En ja, het is wat volgespeeld..het is al laat en ik ben moe ;) Trouwens..spot de reclame-tune!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Bericht door Haico »

NETJES! 8)

Vooral bij de groove en de soli komen de typische TRB karakteristieken eruit. Helder, strak, gebalanceerd. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat hoe hoger je komt op een TRB, hoe minder het gaat klinken als een basgitaar. Daar kan ik wel in meekomen. Zo ontzettend smooth. Ik denk dat Yamaha dit met opzet heeft ontwikkeld. TRB staat voor Tenor Range Bass, heb ik mij laten vertellen. :)

...en dus niet voor totally random boner. :facepalm:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het is idd een poep-strakke toon en glashelder in het hoog. Erg prettig en ook wat jij al onderschreef met jouw TRB: een alleskunner. Het geluid heeft mij eigenlijk niet genoeg eigen smoel, zeker in vergelijking met mijn Kubicki.

Op zich ook geen probleem, want daar heb ik m'n Kubicki voor. Nu ik de voorversterker heb afgeregeld (die rotknopjes onder de kap!), is er eigenlijk best mee te werken en zijn de geluiden heel bruikbaar in alles.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Bericht door Haico »

Tof dat je de preamp heb weten af te stellen tot iets nuttigs. :)

Dat neutrale vind je in veel Yamaha instrumenten terug. Men zegt hetzelfde over de blaasinstrumenten en ook de vleugels van 75.000 Euro. Er zijn vast wel een hoop muzikanten die dit zien als een negatieve eigenschap. Maar het resulteert wel altijd in breed inzetbare instrumenten. Vandaar dat je in een schouwburg vaak een Yamaha vleugel ziet staan.

Het is de vloek van een alleskunner: goed bij alles en excelleren in niets. :D
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

True. Ik mis alleen wat 'lucht' in het geluid en dat krijg ik er niet helemaal bij met de voorversterker..die frequentie laat ie me niet aanpassen. Dus het is even de vraag of ik daar aan kan wennen binnen een 'bandgeluid'. Solo kan ik me misschien storen, maar samen met andere instrumenten geeft het toch een heel ander beeld.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Bericht door Haico »

Lucht! Daar heeft de P-versie de piezo's voor. ;)
Maar goed, ik denk dat je met nieuwe snaren + elementhoogte afstellen daar een heel stuk in kan winnen.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Klinkt lekker en ik haal er de 'TRB' klank wel uit. Heb zelf een fretless TRB-5 gehad. Fijne bas die ik weggedaan heb omdat ik er te weinig op speelde (ik speel eigenlijk alleen nog gefret, 4-snarig). Wat ik me kon herinneren was dat het mid-knopje met 2 trimpots binnenin af te stellen was en dat de mid-control een 3-standen schakelaar was (bas en treble waren gewoon vrij). Op 1 van die standen had je ook geen invloed geloof ik :)

edit: Hij was wel mooi... :|
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Bijna, maar we hadden dan wel dezelfde serie idd :D

Voor bas en treble heb je binnenin een wieltje waar je de te regelen frequentie van die knoppen kon bijstellen (geen grote speling, wel praktisch). Mids kun je met een trimpot idd weghalen of bijzetten op de voorste klik van die 3-standen schakelaar, de middelste is volgens mij sowieso een mid-dip (slap?) en de achterste klik is volgens mij vlak.

Dan was er nog een trimpot voor de totale output.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Leuk gespeeld en een goeie groove...
Ik snap de meningen over Yamaha wel...ik heb zelf een paar Yamaha's gehad en ik associeer ze nogal vaak met een wat glazige trebly klank. Die opmerking over een "eigen smoel" herken ik wel, die heeft een Kubicki dan absoluut wel.
Vroeger heb ik nog even zo'n 6 gehad maar ik kon er niet op spelen, ik merkte dat ik onbewust andere noten begon te spelen omdat die "makkelijker" lagen en de afdemping kon ik maar niet goed krijgen. De overstap terug naar 4 vond ik onwennig..misschien helpt het wanneer je van een 6 je enige instrument maakt.
what fools these mortals be
EddiePlaysBass
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mei 2010, 12:01

Nostalgie

Bericht door EddiePlaysBass »

Ik heb ook ooit een TRB6 gehad, benieuwd of het hetzelfde model was - de plaatjes zijn niet weergegeven op de server van het werk :mrgreen: Het was zeer zeker een heel goede bas, maar vanaf het eerste moment was het me duidelijk dat het niet zou klikken tussen die bas en mezelf. Het geluid was idd neutraal, zoals hierboven ook al aangegeven, en de 6e snaar had voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. Maar ondanks de heel brede nek, lag de bas on-ge-looflijk goed in de handen :shock: Benieuwd naar de geluidsfragmenten, ik kan niet wachten tot ik thuis ben om ze te beluisteren :)
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Zo, dat klinkt erg lekker! Clean en strak! Zulke dikke sounds haal ik niet uit mijn TRBII maar daar zal dan ook het verschil in zitten. Bovendien heb ik nog nooit met de instellingen van de preamp gespeeld.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

@Geert: het is idd nog steeds wennen, maar ervaar het ook als mogelijkheden die ik wel wilde, maar nog niet had :) Heel positief dus. Mn Kubicki staat even in de tas en heb ik al even niet vastgehad, dus ik ben benieuwd!

@Eddie: het is de versie met die hap uit de body en de lange, smalle elementen. De oerversie zeg maar.

@heskez: wat je hoort is de bas met wat compressie, wat ik wel nodig acht bij een lage B :) Waar ik de sound solo nog steeds wat saai vind, komt het wel enorm goed tot z'n recht in bandverband! Met nieuwe snaren ga ik kijken wat ik doe, maar de kans bestaat nu ook dat ik de elektronica gewoon zo laat. Voor een eigen smoel en vette slap heb ik dan m'n Kubicki.
Laatst gewijzigd door Rieno op 31 jan 2013, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Zoals je zelf weet maakt een nieuwe set snaren vaak een enorm verschil, soms is het dan quasi een nieuwe bas..
Leuk dat je zo enthousiast bent alleszins, veel plezier !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Thanks!

Snaren zijn net binnengekomen en straks komt de postbode met schroefjes en poets!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Hey Rieno, klinkt lekker!
Ik heb ook wel eens een avondje op zo'n zessnaar gespeeld. Vond em erg makkelijk spelen, fijne hals. Ik heb zelf de 4 snaar met Piezo gehad en deze vond ik solo echt heel erg sterk, maar in de band verzoop het geluid van deze bas, daar bracht de piezo geen lucht. Daarom is deze weer weg gegaan. Wel een heel mooi kwaliteitsinstrument. Veel plezier ermee :D
Plaats reactie