Bas inspelen bij MP3 songs of WAV files.

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bas inspelen bij MP3 songs of WAV files.

Bericht door EW1010 »

Ik ben her-intredend bassist en wil om mijn vaardigheden wat op te krikken en om leuk op de bas bezig te zijn meespelen met MP3'tjes of CD's.
Dat wil ik dan ook opnemen. Misschien zelfs hier en daar een synth partij bijspelen.
Ik heb me de afgelopen dagen in zitten lezen over allerlei usb interfaces en hun b.b.h. "virtual studio's"
Ik vrees nu door de bomen het bos niet meer te zien heb wat advies van deskundigen nodig.
In de 300 - 400 euro regionen zijn er aardig wat mogelijkheden (E-MU, Roland, Tascam enz.) Meestal als bundel met Cubase of Cakewalk.
In mijn jaren als toetsenist in een sympho band gebruikte ik een E-Mu 1616 met PCI cardbus en Cubase wat voor mij prima werkte.
Echter de E-Mu werkt niet op mijn PC vanwege de cardbus en ik wil nadrukkelijk wel op mijn PC werken.
Als ik de reviews van de diverse apparaten en hun programma's lees worden ze van tijd tot tijd de hemel in geprezen dan wel volledig afgekraakt.
Vaak wordt naar installatie/comptabiliteits problemen gewezen. Drivers die niet goed zijn...noem maar op.
Mijn PC draait op Win7.
Zijn er bassisten die onder Win7 draaien en een interface met VST app. durven aanbevelen ?
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik gebruik een ESI Juli@ 24/192 PCI card welke gebalanceerde en ongebalanceerde in- en uitgangen heeft. Ben daarmee enorm tevreden en heb zeer lage latency tijden. Op de laptop ben ik overgeleverd aan mijn USB tascam geval maar dat werkt toch beduidend minder snel.

Cubase is bij mij de keuze qua software want daar ben ik mee opgegroeid. Wil je een goedkope DAW die erg snel en makkelijk werkt dan kan ik Cockos Reaper aanraden.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik werk op een laptop met Windows 7, met een USB-interface van Tascam (122-nog-iets) en Cockos Reaper. Ik gebruik een tweedehands M-Audio Keystation als toetsenbord op dit moment.

Ik weet niet hoe snel een flinke desktop is, maar de snelheden en kwaliteit die ik behaal zijn voor mij meer dan voldoende. En in de VST's kan veel kwaliteitsverschil zitten. Ik gebruik tegenwoordig vooral Kontakt (NI) en AmpliTube en andere producten van IK Multimedia.

Kosten zijn te overzien (Reaper persoonlijke licentie: 45 euro, Tascam tweedehands via BGF voor 50 euro, M-Audio toetsenbord voor een kratje pils), en ik vermaak me helemaal suf!
Het is makkelijker als je denkt.
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

@DiMarco,
Ik heb alleen geen PCI card sleuf in mijn PC (Desk top)
Ik denk dus dat het wel een usb interface moet gaan worden.
@MaartenV
Toetsen genoeg in huis dus dat spaart weer pils.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Mijn opnames worden gemaakt met een Apple, dus als DAW is Garageband bij mij favoriet. Reaper heb ik voor Windhoos-machines wel goeie dingen over gehoord, zoals je hier ook leest.

Als interface gebruik ik een M-audio Jamlab. Doodsimpel, niet meer te krijgen, maar wel een fantastisch apparaat met een goed geluid en geen merkbare latency :) Kostte me toen 3 tientjes, dus je hoeft niet duur en moeilijk om goed resultaat te krijgen.

Voor gitaar gebruik ik Amplitube en Overloud TH2 als VST. Overloud klinkt het echtst maar is ook net zo'n gekut als een echte versterker en pedaaltjes. Amplitube is no nonsense, lekkere presets en ook een erg goeie sound. Guitar RIg heb ik een hekel aan, dus die ga ik je niet aanraden.

Voor bas kan Amplitube ook erg prettig zijn, er zit een hele bak verschillende versterkers aan boord en een compleet Ampeg-pakket. Zelf neem ik m'n bas droog op met een beetje compressie toegevoegd, dus zonder VST's. Kwaliteitsspul heeft niet meer nodig ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rvdbrand
Berichten: 775
Lid geworden op: 27 jun 2007, 15:03

Bericht door rvdbrand »

Op windows 7 (en 8 ) gebruik ik de UA-25 van Edirol (Roland) en neem op met Nuendo. Werkt prima, het zijn geen native drivers die ze hebben voor de laatste windows, maar de latency blijft onder de 15ms bij mij.
G&L L2000 ('09) / G&L L2000 ('83)
GenzBenz Shuttle 6.0 / MesaBoogie 1516 / 115
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

EW1010 schreef:@DiMarco,
Ik heb alleen geen PCI card sleuf in mijn PC (Desk top)
Ik denk dus dat het wel een usb interface moet gaan worden.
@MaartenV
Toetsen genoeg in huis dus dat spaart weer pils.
:mrgreen:

Tip: Die Tascam heeft MIDI-aansluitingen (in en uit). Daarmee kun je je toetsen waarschijnlijk makkelijk op je pc aansluiten.

Toen ik dat keyboardje kreeg, had ik een simpeler USB-interface, zonder MIDI. Die M-Audio Keystation kan ook direct via USB. Het speelt alleen lang niet zo lekker als goede toetsen.

Dat is dus nog een overweging bij de aanschaf van een interface.
Het is makkelijker als je denkt.
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Ik heb voorlopig mijn oog laten vallen op de Roland Quad Capture. 2 ingangen voor zowel mic als (bas)gitaar of keyboard + midi I/O.
Ziet er redelijk straight forward uit en komt met Cakewalk Sonic. 32 sporen is voor wat ik er mee wil gaan doen meer dan genoeg.
Je kunt je er eindeloos in blijven verdiepen maar op een gegeven moment moet je maar een beslissing nemen.
Cakewalk en Cubase DAW's blijken beiden hun soms fanatieke aanhangers te hebben dus zullen elkaar niet zo heel ver ontlopen.
Mocht Cakewalk niet bevallen kan ik altijd nog voor Reaper gaan.
Eerst maar eens een bezoekje aan de Soundshop plannen.
Alle heren bedankt voor de inbreng.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Veel plezier met uitzoeken en uitproberen! (Je zult niet de eerste zijn die een nieuwe verslaving ontwikkelt in het maken van herrie op zijn computer... 8) )
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

Ik werk met een Tascam GT-R1 en ben enthousiast over dit apparaat.
Je kunt meespelen met mp3's en wavs, opnames maken via het mengpaneel, microfoon of ongebouwde microfoon.
Je kunt kiezen in welk formaat (wav / mp3) je opneemt en in welke bitrate.
Ook kun je er meer sporen mee opnemen om zo je eigen demo o.i.d. mee te maken.
De geluidskwaliteit is erg goed te noemen. Ik was er in ieder geval door verrast !
Je kunt de pitch (snelheid) veranderen zonder dat de toonhoogte verandert en omgekeerd.
Kortom een apparaat met heel veel mogelijkheden.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Bericht door EW1010 »

Ik heb inmiddels de Quad Capture geinstalleerd en in combinatie met Sonar LE aan het werk.
Het valt me zeker niet tegen.
De installatie was best eenvoudig en de interface deed eigenlijk meteen wat 'ie hoort te doen.
Ik moest wel even wat "geluidskaart" settings op mijn PC en in Sonar aanpassen om van een vervelende latency af te komen maar dat was dan ook alles.
Het (in Sonar) wegfilteren van bestaande bassen lukt redelijk hoewel de te knijpen frequenties per MP3 best verschillend zijn.
Nou nog even wachten tot mijn koptelefoontje (Beyer DT770pro) binnen is en dan maar eens wat opnemen.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Ik doe dit wel eens met Cool Edit.
Kun je de bas op laten nemen en in mixen in mp3 of wav.
Plaats reactie