Meningen over aktieve monitors < €150

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Meningen over aktieve monitors < €150

Bericht door Madmac »

We zijn met de band in het repetitiekot aan 't opnemen op zo 'n BOSS multitrack. Doordat de drum véél beter is opgenomen dan we gedroomd hadden - met dank aan onze PA man zijn Yamaha LS9 mengtafel en goede micro's - zijn we nu meer effort in de opname aan 't steken.
Met dit in het achterhoofd wil ik ook van de bandkassa studiomonitors kopen. Ze gaan gebruikt worden in slechte omstandigheden (repetitieruimte) dus de akoestiek gaat weinig hulp bieden.

Ik ben uitgekomen op deze selectie:

Tannoy Reveal 501a
Afbeelding
€133 per stuk, héél sterk in mid en hoog, minder in basrespons.

KRK Rokit 5 G2
Afbeelding
€150 per stuk, doodgeverfde favoriet maar eerder boomy laag en beperkt min en hoog.

Berhinger B1031A
Afbeelding
€134 per stuk, 8" woofer ipv de andere twee 5" maar Berhinger...

Machie MR5 MKII
Afbeelding
€136 per stuk, basreflex vanachter wat niet ideaal is in onze omgeving.

Dat is het zowat waar ik op uitkom. Er zijn ook nog Fame, maar 8" woofer met basreflex vanachter is niet ideaal. Ik neig sterk naar de Tonnoy vanwege de naam en de presence van het geluid.
Heeft iemand zinnige bedenkingen ?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Kan weinig zinnigs zeggen over de akoestiek, behalve dat je wellicht met DIY basstraps het e.e.a kan proberen om 1 centraal luisterpunt zo optimaal mogelijk te krijgen. Als het dermate kut is kan je je ook afvragen of het niet meer zin heeft om het extern ergens te laten mixen. Via BGF kan je vast wel een adequaat iemand vinden.

Verder mis ik in je lijstje de Yamaha HS50's, voor 159 p/s zou je die ook kunnen overwegen. Het zijn geen ns10's maar vallen her en der toch goed in de smaak. Vaak vind je een maatje groter van deze en de krk's bijv. ook 2dehands voor bedragen die nog in je budget vallen.... maar je zal toch zelf moeten gaan luisteren. :)
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Len, met alle respect. Dat is mijn vraag niet hé. We willen alles zelf doen, zo simpel is het. We willen onder de 300 euro blijven. We willen nieuw kopen vanwege eventueel minimaal verlies bij doorverkoop. En over die Yamaha's ben ik nog geen positieve berichten tegen gekomen, eerder "koop iets ander voor het geld". Tweedehands kom je ook bitter weinig tegen en doorgaans scheelt er iets mee dat volgens de verkoper "helemaal niet stoort" :roll: Liever niet dus.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Ik heb de Alesis M1 active 620 en ben er heel tevreden over.
Heel veel instellingen mogelijk afhankelijk van de ruimte (hoeken) waar je deze gebruikt.
Vallen ook binnen je budget.
https://www.alesis.com/m1active620" onclick="window.open(this.href);return false;
of
https://www.thomann.de/be/alesis_m1_akti ... _mk_ii.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Jack

Bericht door Jack »

Van dat rijtje, zijn voor mij de Tannoy's torenhoog favoriet.
Scherpe prijs, realistische sound, heerlijk direct in the face.

Maar ik ben fanboy. :oops:
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Madmac schreef:Len, met alle respect. Dat is mijn vraag niet hé.
Excuses, ik was in de veronderstelling dat ik je 'zinnige bedenkingen' gaf.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik heb weer veel gelezen en afgaande op onze mindere luistersituatie ga ik sowieso voor front ported. Dus vallen de Behringers en Yamaha's sowieso al af.

Zelf heb ik in dit rijtje ook het beste gevoel bij de Tannoy's en zeker voor metal. De Tannoy's geven na verluid weinig, maar strak, laag. De KRK 5 geven veel, maar ongecontroleerd, laag. Ik kom de KRK 's tweedehands tegen voor €200 en ook een setje M-audio voor €180. Maar die M-audio blijken, buiten backported te zijn, een wederkerend elektrisch probleem te hebben. De Tannoy kom ik niet tweedehands tegen, wat in mijn wereld duid op tevreden gebruikers die ze niet weg doen :wink:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Len schreef:
Madmac schreef:Len, met alle respect. Dat is mijn vraag niet hé.
Excuses, ik was in de veronderstelling dat ik je 'zinnige bedenkingen' gaf.
Wel, voor ik een vraag stel ben ik al hele paden gaan bewandelen en wil ik gewoon uitsluitsel. Antwoorden zoals "misschien is het beter extern te gaan mixen" doet afbreuk aan onze opzet en komt niet eens ter sprake. Het enige dat ik wil weten is: welke is de beste keuze om metal op te mixen in een DIY situatie die voor 80% lol betekend. :wink:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Na uren reviews lezen besloten om te gaan voor de Tannoy 501a. Ze zijn net besteld. :dance: :cheer: :jam:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22945
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Succes. Ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb met het laag in die KRKs die ik ooit van jou heb overgenomen, maar die worden ook niet vaak gebruikt om live instrumenten weer te geven ;-)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ja, das nog zoiets. Toen verkocht ik jouw die nieuwe KRK's en nu hebben we er met de band zelf nodig. Het stomme is dat ik die KRK's toen niet eens beluisterd heb en dus geen beeld kan vormen hoe ze klinken.

Maar afgaande op vele reviews heb ik het gevoel dat voor onze muziek de Tannoy's de beste keuze zijn. :jam: :rock2:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

Ik heb die KRK's ook maar herkende niet 't boomerige wat jij beschrijft. Eerder juist heel neutraal...voor zover ik daar oor voor heb :?
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Lees maar eens meerdere reviews over verschillende monitors in diezelfde prijsklasse. Heel vaak komt terug dat die KRK's niet slecht zijn, maar dat betere zijn voor het geld. Ik ben daardoor veel reviews tegen gekomen waarin de Tannoy's geprezen werden voor hun absolute eerlijkheid. En als er iets is dat een monitor moet zijn, dan is het wel eerlijk.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

In deze prijsklasse ga je geen absoluut eerlijke monitoren vinden. Dat neemt niet weg dat het goede nearfields zijn, zeker voor het geld. Elke monitor zul je moeten leren kennen om er een goede mix mee te kunnen maken. Dat zal zeker lukken met deze monitoren.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Madmac schreef:We willen nieuw kopen vanwege eventueel minimaal verlies bij doorverkoop.
Dit snap ik niet. Volgens mij is je verlies bij doorverkoop juist het grootst als je het zelf nieuw gekocht hebt.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Plaats reactie