hoge ruis

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

hoge ruis

Bericht door frank24 »

Normaal gesproken neem ik op met een Alesis Multimix 8 USB 2.0 -> PC en via dezelfde kabel weer terug naar de Alesis -> naar speakers.
Doorgaans geen probleem alleen moet ik de volumes goed op elkaar afstemmen om geen oversturend signaal binnen te krijgen.
Vanochtend dacht ik de boel eens aan te sluiten zoals "het hoort".

Alesis Multimix 8 USB 2.0 -> PC -> onboard geluidskaart terug naar de 2Track input van de Alesis -> de speakers. 1 geluidskaart voor invoer, en 1 voor uitvoer dus. Maar als ik dat doe krijg ik een hoge zoem/brom/fluittoon.

De pc wordt niet gevoed via een stopcontact met randaarde, om de simpele reden dat die niet aanwezig is op de verdieping(ik weet het heel slecht... Het eerste wat ik ga aanpakken in m'n nieuwe woning!). Maar het geluid wat ik hoor is behoorlijk hoog dus ik vermoed dat het niet aan de aarde ligt.
Heeft iemand wellicht enig idee waardoor dit kan ontstaan?
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Het werkt altijd wel goed om het één en ander uit te sluiten. Het zou best kunnen dat het geluid er eerder ook al was, maar dat het nu ineens te horen is. Is de toon te horen:

- over je speakers?
- over de hoofdtelefoonaansluiting op de Alesis?
- over de PC hoofdtelefoonaansluiting?

En kun je de toon opnemen?

Ik ken de Alesis niet, maar wat doet het USB stuk in dit verhaal? Het lijkt erop dat je alles analoog doorlust?
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Het zou zomaar kunnen dat je daar direct de koe bij de hoorns vat. Ik heb namelijk nooit eerder de onboard geluidskaart van m'n pc echt gebruikt. Wat nu doet vermoeden dat dat de bron van de toon is die nu door alles versterkt wordt.

De toon is te horen over speakers en koptelefoon via de Alesis én over koptelefoonaansluiting van de pc zelf.

De Alesis is een 8 kanaals mengpaneel/USB interface, deze gebruik ik dus om bass en eventueel wat gitaar en als het om aan te horen is zang op te nemen met Cubase op de PC. Tot zover gaat alles goed.
Maar als ik dan alle binnenkomende signalen inclusief backingtracks die op de pc afspelen via de onboard geluidskaart uitvoer hoor ik die ook prima maar hoor ik ook een ruis met hoge fluittoon. Als ik dan het afspelen/opnemen stop. blijft de ruis met fluittoon wel aanwezig.

Ik heb het geprobeerd op te nemen, maar dat lukt tot dusver niet... misschien maar eens een microfoon voor de speakers zetten...

Over 6 weken gaat ik beginnen met klussen/verhuizen en dan gaat ik als eerste stopcontacten aarden...
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Ik zou eerst even met een verlengsnoer kijken of dat het wel is.

Onboardgeluidskaarten zijn berucht om dit soort problemen. Verandert het bijgeluid als je harde schijf of display actiever is? (de prestatieindexmeter van Windows aanzetten is altijd wel een goeie voor dit soort onderzoeken).
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Maar als de eerste situatie gewoon goed werkte, waarom het jezelf moeilijker maken door met 2 afzonderlijke geluidskaarten (en nu dus brom/ruis) te gaan werken? Externe geluidskaarten (zoals je Alesis) zijn vaak sowieso van betere kwaliteit dan wat er standaard in PCtjes wordt gezet.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Sowieso moeten er stopcontacten geaard worden in die woning, dus dat wordt stap 1 zodra ik de sleutel heb.

Ik maak het mezelf nu moeilijker omdat op de oude methode alles heel netjes afgesteld moest staan om mezelf goed te kunnen horen zonder een oversturend signaal terug te krijgen. En ik een tijd terug gelezen had dat het verstandiger was om met twee verschillende geluidskaarten te werken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. ;-)
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Haico

Bericht door Haico »

Is het een ruis (static) of echt een fluittoon?

Lastig...Ik denk dat het wat met de drivers te maken heeft. Dat die moeite hebben met het aansturen van 2 geluidskaarten. Ik heb tot nu toe nooit succes gehad met het tegelijk gebruiken van 2 geluidskaarten. Het moet kunnen met de asio4all driver, maar ik vind dat maar een onding. Ook bij gebruik met 1 geluidskaart is het resultaat onvoorspelbaar.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik weet ook niet of het je probleem met oversturen gaat oplossen, want feitelijk heb je toch dezelfde constructie opnieuw opgebouwd (maar dan met een extra geluidskaart)?

De multimix gaat via USB de computer in (2-track stereo signaal) en komt ófwel via de USB terug (2-track stereo signaal), of via de andere geluidskaart (ook 2-track stereo signaal, terug de multimix in). Je zult dan toch blijven houden dat die signalen opgeteld worden (gesumd zoals dat niet zo mooi klinkt in het net-niet-Nederlands) en snel zullen gaan oversturen.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Ik dank jullie allen, maar ik gaat het even loslaten.
Ik gaat me er nu niet te veel meer mee bezig houden en even de verhuizing afwachten.
Als alles eenmaal daar staat wil ik(als het budget het toelaat) ook een setje Yamaha HS50dingessen gaan aanschaffen en de boel eens akoestisch wat beter inrichten. Hier en daar aan de hand van Haico z'n studiohandleiding. :wink:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Haico

Bericht door Haico »

Ha cool! :D Heb je de artikeltjes over isolatie en akoestiek in de studio blog (via link in onderschrift) gelezen? Ik voel me vereerd! :)
Je weet me te vinden voor vragen he.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Ja ik heb je artikelen al meerdere keren gelezen. Vooral ook de toepassing van Basstraps in een kleine ruimte zit ik sterk aan te denken om toe te gaan passen. Het moet uiteindelijk echt een ruimte worden waar ik alle apparatuur in kwijt kan en op m'n gemak aan demo's kan werken en kan oefenen uiteraard. Dit meer met de gedachte om de rest van het appartement lekker opgeruimd te kunnen houden zodat het wat meer rust uitstraalt. De "hobbykamer" is een ruimte van 2m bij 4m in het midden van mijn toekomstige appartement, en er onder zit alleen een berging. De eerste die er last van gaat hebben zal dus de bovenbuurman zijn. :twisted:
Mochten er tegen die tijd vragen zijn dan weet ik je uiteraard te vinden! ;-)
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Ik noem het even voor de volledigheid...

Laatst verving ik mijn PC voor een supersnelle. Ineens maakte mijn RME Multiface II een soort van hoog piepend interferentie-achtiggeluid bij harde schijf/beeldscherm activiteit. Alleen over de speakers. De hoofdtelefoonaansluiting was helemaal schoon, en het signaal was niet intern op te nemen. De drivers van RME zijn fantastisch, en voor de hardware switch werkte het goed, dus daar kon het niet aan liggen.

Nu wordt de MultifaceII breakout box via 'RME Firewire' gevoed door de PCIe kaart. Na langdurig geklooi met kabels vervangen/herconfigureren/herinstalleren/moederbord upgrade/uitproberen op een andere PC etc. in een wilde bui geprobeerd hem te voeden met een externe voeding. Et voila: probleem opgelost. :D

Las vorige week dat RME een zeker 'powerprobleem' heeft opgelost in een nieuwe release van de drivers. Maar eens even proberen.

Dit soort onderzoeken kunnen erg veel tijd kosten én frustrerend zijn...
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

De Alesis heeft een eigen voeding. De onboard geluidskaart echter niet.(klein beetje logisch want die zit vast in/op het moederbord zelf.)

Maar bedankt voor de tip, zal er in de toekomst op letten ;-).
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Ik deelde het inderdaad omdat ik niet zeker wist hoe de Alesis gevoed werd.

Ben heel gevoelig voor bijgeluid. Opnames moeten echt brandschoon zijn, anders stop ik en ga ik door met zoeken tot het weg is. Dan maar geen opnames. Ik heb er soms hele weekends aan opgeofferd. :oops: :lol:
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Tijdrovend zijn dat soort dingen zeker! Ik heb zo'n Bronco 40 versterker van Fender ( https://www.youtube.com/watch?v=uoyyjU69AMs ) en ben momenteel aan het proberen om er mee op te nemen met de bijgeleverde software maar dat valt nog vies tegen!
Ik zal even een draadje maken zodra of de problemen opgelost zijn, of mijn mailtje naar Fender niets oplevert.

Voor nu probeer ik het eerst even zelf op te lossen en beperk ik mijn gejammer hierover op het forum tot deze reactie :mrgreen:
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Plaats reactie