Hoe de gitaren pannen in metal ?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Hoe de gitaren pannen in metal ?

Bericht door Madmac »

Effe een vraagje aan de home-recorders dus. We zijn met Shades of Grey een DIY opname aan't doen, er zijn twee gitaristen die telkens hun ritme en/of cleane partijen dubbel hebben ingespeeld. Nu ben ik sterk aan't experimenteren met de panning en het beste waar ik op uitkom is:
Gitaar 1 80% links en 40% rechts
Gitaar 2 80% rechts en 40% links
Ik laat de gitaren dus ook aan "de andere kant" horen om te zorgen dat ze altijd aanwezig zijn.

Met clean doe ik dit ook, tenzij het om extra lijnen gaat, dan pan ik 100% links of rechts.
Is er een gouden regel ? Doe ik het fout ?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Er is maar één regel: er zijn geen regels.

Zijn de tracks stereo of mono opgenomen? Zelf zou ik gedubbelde partij (van één gitarist met twee keer hetzelfde geluid) als uitgangspunt beide op (bijna) dezelfde plek zetten. Niet helemaal links of rechts, maar bijvoorbeeld 30-40% één kant op. Misschien de ene track 30% de andere 40. De andere gitarist dan met zijn twee partijen aan de andere kant, de track die het verste naar buiten staat zou ik dan iets meer galm geven dan de andere. Geen idee of je galm gebruikt, ik ben niet thuis in de metal. Daarna kan er natuurlijk naar believen gedraaid en geschoven worden.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

voor een betere links rechts definitie zou ik gewoon 100 en 75/50 links rechts aanhouden. Dus beide tracks naar dezelfde kant. Meest heldere 100%, wat meer donkere sound iets meer naar binnen.

De extra lijnen zou ik dus juist meer naar het midden trekken, en de ritme tracks zoveel mogelijk naar buiten, imho veel lekkerder voor het stereo beeld.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
robin6505
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2013, 12:12

Bericht door robin6505 »

Wanneer ik metal mix gebruik ik slechts 1 gitaartrack per kant. Wanneer je per kant het wilt dubbelen moet het wel erg strak ingespeeld zijn. Ik vind het vaak te rommelig. Ik zou de rhythm gitaren 100 procent links en rechts zetten. Het mooiste is om aan beide kanten verschillende opnames van slechts 1 gitarist te gebruiken. Zo maak je het zo strak mogelijk en verschil in timing in een riff minimaal. Met de lead zou je kunnen experimenteren. Bijvoorbeeld 1 in het midden of 2 op 40 procent links en rechts, etc.
Haico

Bericht door Haico »

robin6505 schreef:Het mooiste is om aan beide kanten verschillende opnames van slechts 1 gitarist te gebruiken.
Dit! 8)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Okee, ik heb deze vraag ook gesteld op FB en daar ook wat nuttige dingen gelezen.

Ik pan, bij nummers waar beide gitaristen dezelfde riff spelen, elke gitarist naar zijn eigen kant: 90% op hoog volume + 40% op lager volume.
Bij nummers waarbij één gitarist duidelijk het ritme doet en de andere lead, zet ik de ritmegitarist één partij 90% links en één partij 90% rechts, goed hard. De lead zet ik links en rechts op 40% en volume wordt aangepast aan de noden.

Maar de valkuil bij zelf mixen is dat ik nu bezig blijf. Nooit tevreden hé :mrgreen:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Er kan veel tijd in gaan zitten. Soms is het verhelderend om twee weken helemaal niks te doen en er ook niet naar te luisteren. Als je dan weer begint klinkt het weer fris in je oren en vallen er dingen op die je eerder niet gehoord hebt.
Plaats reactie