Opnemen van repetities

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Opnemen van repetities

Bericht door ThaRoadWarrior »

Opnemen in de oefenruimte...

Aangezien we tegenwoordig wat proberen op te nemen in de oefenruimte, gewoon voor onszelf om terug te kunnen luisteren, vroeg ik me af wat een goede (goedkope) manier zou zijn. Nu proberen we met 1 microfoon, maar dat is natuurlijk niet echt om over naar huis te schrijven.

Is een DI box het handigste om het bas signaal te splitsen in signaal naar amp, en signaal naar mengpaneeltje voor opnames ?
Of zijn er andere oplossingen ?
Wat zou een goede simpele manier zijn ? Wat gebruiken jullie in dergelijke situaties ?

Beetje noob vragen waarschijnlijk, maar ik ben helemaal niet thuis in deze materie !
Ik hoor het graag, thanks !
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3021
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Tascam GT-R1. Daarmee neem ik repetities op en oefen ik thuis.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
FR5
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 nov 2004, 17:07

Bericht door FR5 »

Ik gebruik al jaren een Zoom H2, verbluffend hoe die alles redelijk in balans registreert. Opnemen in elk format dat je wilt, en makkelijk te delen via computer/internet.
"Higher conciousness through lower frequencies"

Rikkers Bodyline 5-string fretless
Sandberg Edwin van Huik signature 5-string
Sire Marcus Miller U5 shortscale
Epifani UL502 + 210UL + 112UL
Korg AX30B
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Britsie schreef:Tascam GT-R1. Daarmee neem ik repetities op en oefen ik thuis.
Same here.
Haico

Bericht door Haico »

ThaRoadWarrior schreef:Nu proberen we met 1 microfoon
Wat voor microfoon?

Die handheld recorders hebben ook maar 2 mics. :)
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Ehm, ik weet niet exact wat voor microfoon het is... spullen van de gitarist :-)

Het gaat mij eigenlijk meer om het volgende, ik ben niet erg duidelijk geweest met mijn vraag denk ik:
gitarist gebruikt pc met opnameprogramma, hiervoor zit een mengpaneel annex audio-interface.

Deze voeden we nu middels die ene mic, maar het is mooier om afzonderlijke sporen per instument te creeren.
De versterker van de gitarist biedt een line out, welke gekoppeld kan worden met de audio interface voor directe input en opname.

De basversterker die ik gebruik heeft die optie niet, vandaar dat ik me afvroeg met wat voor (simpel) interface-apparaatje ik het beste mijn bas-signaal kan splitsen in signaal naar de versterker, en een signaal geschikt voor opname naar de audio interface...

Iets als een DI box lijkt me daarvoor de bedoeling, maar wat is nu het meest geschikt ?
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Haico

Bericht door Haico »

Als je dat mengpaneeltje annex audio-interface wil blijven gebruiken, dan kan je inderdaad beginnen met de instrumenten los naar het mengpaneel te sturen. Voor bas kan je dan een DI box gebruiken ja. Ik zou een mic voor de gitaarspeaker zetten. Line out klinkt niet echt lekker van een gitaar amp.
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Bericht door ThaRoadWarrior »

Ah thanks. Dan denk ik dat ik het snap ;-)

Er zijn een hoop verschillende DI boxjes, en veel zijn best betaalbaar. Voor repetitie opnamen heb ik geen 'top-of-the-bill' nodig.
Wat voor verschil bieden actieve tov passieve DI boxen ?
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Haico

Bericht door Haico »

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... I#p1091756" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Wij gebruiken een Zoom h4n en dat gaat perfect.
De tracks worden na de repetitie naar alle bandleden verstuurd voor analyse en verbetering.
Doen we al een hele tijd zo.
Gebruik deze ook om thuis mee te spelen.
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Een Zoom H2. Onderling de volumes goed afstellen en het apparaatje in het midden zetten. Ze staan genoeg op Marktplaats! Niet beginnen met mengtafels, di's en al die dingen. Kost veel tijd en je moet dan alles micen en daar ook nog een mixje van weten te maken. Niet doen dus. Kost ook nog es veel geld aan kabels, mic's, statieven.. enzovoort.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1457
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Pfff ik doe het gewoon met m'n iPhone. Is het allersimpelste. Eén knopje indrukken, klaar. Geen gezeur met mics neerzetten of wat dan ook, leg 'em ergens neer en gaan. Zit een prima mic en compressor op. Is natuurlijk geen studio en je kan niet veel aan de mix doen, maar je ideeeen liggen vast! En daar gaat het om, toch?

Ik weet dat dit niet met elke telefoon goed gaat want er zit nogal verschil in kwaliteit in de mic's van die dingen. Maar een iPhone werkt echt prima! Kan het ook gelijk mailen naar je bandmaten.
Plaats reactie