Enkel* basgitaar en drum (wat denk je?)

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Enkel* basgitaar en drum (wat denk je?)

Bericht door Sjaan »

*ok, ook zang & samples (wél alles live zonder backingtrack. (drummer heeft spd-sx)).

Hoi,


Sinds een tijdje repeteer ik met een drummer. Ik gebruik zelf 2 amps (ABY) met elk apart pedalboard (+zang), drummer drumt en speelt samples af via SPD-SX.
Resultaat : https://soundcloud.com/wherever-hugo/hardship-pt-two.
We hebben al een deel nummers, bovenstaande is het meest 'afgewerkt'.

Wie geeft zijn (onverbloemde) mening? Ik merk dat dit voor veel mensen moeilijk is (waarschijnlijk omdat een band met enkel drum&bas veel mensen niets zegt)?
Enfin ik hoop dat er op dit forum, vol met bassisten iemand is die zijn mening kan/wil geven. Zou dit enorm appreciëren.

Vriendelijke groet,

Jan
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Het begin is heel gaaf, het hardere gedeelte vind ik net te saai. Daar moet dan ook een hard gejuich onder ofzo, want juist die samples zijn zo mooi samen met de muziek. Die is nu niet hard genoeg, waardoor opvalt dat de muziek het net niet boeiend genoeg houdt. Ik speel zelf in een band met piano en drum, en breaks en stops zijn heel belangrijk, net als dynamiek. Nu is het nog heel erg hard/zacht en verschillende stukjes. Dat kan vele malen beter en uitgebreider. Het nummer valt nu plat na 3:00.
Gebruikersavatar
spudz
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 nov 2009, 22:49

Bericht door spudz »

Het idee is niet gek, het heeft potentie!
Instrumentale muziek is 'lastig', omdat de zang een melodie geeft en die missen mensen vaak. Maar een melodie kan ook instrumentaal gebracht worden, je kan ook synth melodieën samplen.

Ik vraag me af hoe je dit hebt opgenomen.. En hoe gaat het schrijf proces? Mijn idee zou zijn om eerst grofweg de drums en bas op te nemen, om later samples e.d. te maken en die een juiste plek te geven.
Maar vertel eens verder hoe jullie dit doen, ik ben benieuwd.

Toen ik het hoorde moest ik denken aan Long Distance Calling :jam: ,misschien ken je ze wel, maar ik denk dat er voor jullie wel inspiratie uit te halen is.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XRQJ453dpmw[/youtube]
  • Mayones Comodous custom 6
  • Mayones Victorious custom 6
  • DBX 166-xl
  • Demeter hbp-1
  • Mesa Boogie Rectifier recording preamp
  • Tc Electronics M2000
  • Palmer di
[/size]
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Concept: heel cool! Thema: mij heb je! Mijn eerste gevoel: wauw! Een soort klassieke compositie met drums, bas en samples. En dat vind ik heel tof. Ik heb het gevoel dat het 'verhaal' niet zozeer heel dynamisch bedoeld is, maar meer als een soort 'situatieschets'. Dus wat statischer, een moment opname. Klopt dat?

Jullie nemen vrij veel tijd voor de opbouw van het nummer. Dat maakt de kennismaking met de ingrediënten laagdrempelig, maar ik had wel het gevoel dat ik iets te lang moest wachten tot jullie rond 3:00 uitpakten. Misschien kan die opbouw iets korter, misschien zouden variaties in de manier waarop jullie spelen en de samples inzetten het nog pakkender kunnen maken. En de opbouw naar die 'apotheose' rond de 3:00 zou van mij juist iets dramatischer mogen (via samples, spel of een combinatie). Maar ik ben dan ook een sucker voor drama...

Dit zijn composities waar je aan kunt blijven schaven, maar dat is ook wel leuk (toch?). Ik ga jullie volgen!

MaartenV / Draughts
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie