In-Quest - The Algorhythmic Alignments video (8 string)

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Am I evil?
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2006, 19:11

In-Quest - The Algorhythmic Alignments video (8 string)

Bericht door Am I evil? »

Hier de nieuwe videoclip van mijn band In-Quest

The Algorhythmic Alignments

https://www.youtube.com/watch?v=DnCD7B9NOCI" onclick="window.open(this.href);return false;



opgenomen met Mayones Regius 8 gestemd in F# B E A D G B E

wat voor mij als bassist een uitdaging was.
Ik heb mijn Sandberg PM5 gestemd naar B F# A D G
en zo alle lage gitaarnoten op de E snaar ingespeeld en de noten van de B snaar op de gitaar bij mij op bas op de A snaar 2 frets opgeschoven + sommige stukken toch op mijn lage B wat voor een beetje meer dynamiek zorgde.
Heel wat puzzelwerk bij het schrijven maar leuk om te doen :)


Ook niet evident om met je bas nog enige betekenis te hebben tussen twee 8string gitaren aangezien ik in hetzelfde octaaf zit te spelen. Maar we zijn tevreden over het resultaat van de opnames.
Sandberg, Yamaha, Ampeg, Sansamp
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik zie je wel maar ik hoor je niet! :D
was blij dat het brugje kwam want dan hoorde ik iig iets vd basklank door de mix heen komen.

heb dat ook vaker met mn metal dingen: al die unisono riffjes, de vervormde gitaren en bas en de uiteindelijk mix maken het vaak moeilijk om de baslijnen die we spelen uberhaupt te kunnen ontcijferen.
je moet al getrainde oren hebben om dat er nog tussen uit te kunnen halen...

verder komt alles wel heel degelijk over: goeie hoogwaardige clip en hoewel het genre niet echt mn ding is, denk ik dat jullie geen slecht figuur slaan in die scene....alhoewel ik daar eigenlijk ook weinig verstand van heb. :mrgreen:

succes!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ook absoluut niet (meer) mijn muziekstijl, maar klinkt wel erg goed in het genre. Goede opname en goed gespeeld. Ik ben het wel eens met Stinky; in metal komt de bas er vaak bekaaid af. Persoonlijk mag hij van mij bij jullie ook een stuk harder in de mix. Vaak denken producers dat alleen gitaren het vet of meer metal maken, dus heel veel laag in de gitaren en de bas op de achtergrond. Maar het onbreken van een een stevige bas in de mix maakt het juist minder vet. Je mist dan de schakel tussen de drums en de gitaren.

Verder snap ik je stemming niet echt, waarom niet gewoon de standaard 5-snarige stemming? Is toch veel logischer? nu zit je met die F# precies op dezelfde hoogte als de laagste gitaarsnaar.
Am I evil?
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2006, 19:11

Bericht door Am I evil? »

Je moet er wel voor zijn idd 8)

Het hangt er ook vanaf op welke speakers je naar de muziek luistert. Net even de clip op men gsm opgezet en daar hoor ik mezelf ook niet :)
Dat is ook het probleem tegenwoordig met youtube en itunes etc. Hoeveel mensen luisteren hun muziek nog op een degelijke installatie? Mijn pc is aangesloten op een stereoketen maar de meesten zullen wel gewoon via hun laptopspeakers luisteren en dan klinkt nergens naar.

Het klopt dat de bas ook echt in de muziek ligt. met 7 en zeker 8 snarige gitaren zo laag gestemd zal de bas ook nooit alleen voor het lage in de muziek zorgen. Maar de combinatie van de 2 geeft toch een specialere klankkleur.

Bij mijn vorige band lag de bas er wel dikker op trouwens. Wel een heel verschil:

nummer van ons 3e album:
https://www.youtube.com/watch?v=yswrBDGN0DA" onclick="window.open(this.href);return false;

en zeker bij ons 2e album:
https://www.youtube.com/watch?v=SfdZX_ihqf8" onclick="window.open(this.href);return false;


Maar als je gaat kijken bij andere bands die 8snarige gitaren gebruiken merk je toch dat de bas dar soms heel luid in de mix staat zoals bv bij Meshuggah (zowat de vaandeldrager van 8snarige metal):

https://www.youtube.com/watch?v=zg2076b5Lqc" onclick="window.open(this.href);return false;


Haal daar de bas weg en het klinkt heel plat volgens mij.
Sandberg, Yamaha, Ampeg, Sansamp
Am I evil?
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2006, 19:11

Bericht door Am I evil? »

@basloze fret: hoe had jij de stemming dan in gedachte? We zitten natuurlijk ook met veel open snaren in de riffs. bij sommige riffs heb ik wel de gitaarpartij van de F# snaar op mijn lage B gespeeld. Ik weet niet wat de juiste term van die combinatie is maar het paste wel goed bij elkaar die B en F#
Sandberg, Yamaha, Ampeg, Sansamp
Gebruikersavatar
Frederick
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2007, 11:53

Bericht door Frederick »

oké blijkbaar zat ik op men oude account te posten.
Vanaf nu dus terug onder men echte naam :)
Sandberg PM5 | Yamaha TRB1005L | Ampeg SVT CL | Ampeg SVT 810E | Tech 21 Sansamp RBI
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Am I evil? schreef:@basloze fret: hoe had jij de stemming dan in gedachte? We zitten natuurlijk ook met veel open snaren in de riffs. bij sommige riffs heb ik wel de gitaarpartij van de F# snaar op mijn lage B gespeeld. Ik weet niet wat de juiste term van die combinatie is maar het paste wel goed bij elkaar die B en F#
Persoonlijk zie ik het 'nut' niet zo in van die super laag gestemde gitaren. Ik vind dat sommige bands een beetje doordraven met die extreem lage stemmingen. Tot een lage B (of omgestemde A zoals bij Korn bijvoorbeeld) gaat nog wel. Als de bas dan een octaaf hieronder gaat zitten heb je samen met de gitaren vette lijnen bij unisono riffs. Maar als de gitaar nog lager gaat dan die B komt hij in hetzelfde bereik als de bas en dan kan de (5-snarige) bas niet nog een octaaf hieronder gaan zitten en speelt de gitaar eigenlijk de bassisten rol. Daarmee zetten ze dan ook de bassist een beetje buiten spel. Ik zou dat gewoon goed overleggen met de gitaristen, het gaat er ten slotte hoe het als geheel klinkt, niet alleen dat de gitaren zo laag mogelijk gaan.

De enige optie zou zijn om zelf ook met een lage F# te gaan spelen (dus F#, B, E, A, D) maar dat moet je maar net willen.
Hoe doet die bassist van Meshuggah het?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

hey Frederick! lang niet meer gezien joh! :mrgreen:

heb die andere tracks eens geluisterd en idd is de mix van dat nummertje vh tweede album imho een stuk aangenamer qua bas.
je voelt de bas daar ook meteen veel beter waardoor eigenlijk alles naar mijn smaak veel vetter klinkt.
ik luister trouwens op een goede pc audio installatie die ik voor al mn audio dingen gebruik.

ik hou ook niet zo van gitaren met veel laag: a. ze zitten dan teveel in mijn vaarwater, en b. het algehele laag in de productie wordt mi minder strak en vooral zo veel wolliger en ondefinieerbaarder (vandaar dat bas sounds in dat genre vaak zoveel hoog gebruiken wat ik persoonlijk niet zo mooi vind: teveel klikjes, tikjes en andere snaar geluiden).
als je echter een moderne up-to-date productie wil, kan ik me wel voorstellen dat je juist op zoek gaat naar zo'n sound want het is ook erg hot in die scene.
die mix van dat Meshugga nummer vind ik wel erg tof trouwens: man, wat hoor je de bas goed daar! lekkere sound trouwens.
het hoeft dus niet altijd zo timide qua bas mix om rete tof te klinken als metal band!

dat gezegd hebbende blijf je in de metal scene toch meestal een beetje een ondergeschoven kindje in de mix en de bandsound, al was het alleen maar omdat je ook heel veel unisono riffjes met de gitaren speelt.
dan hou ik meer van de hard rock benadering waarbij het geluidsspectrum en invulling vd partijen wat meer traditioneel verdeeld is, ala AC/DC bv.
lead hoog, slag mid en bas het laag.

maar ik ben dan ook al een ouwe zak aan't worden. :wink:

goeie sh*t Frederick en ik wens je nog veel succes met de band!
Plaats reactie