Audiointerface software

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

Ik ben sinds gisteren ook aan de slag met reaper icm een m-audio fast track interface.
Ik heb de laatste driver van de m-audio website geinstalleerd en deze geselecteerd bij preferences maar reaper registreert geen enkel signaal als ik probeer op te nemen. Door de koptelefoon hoor ik mijn bas wel.
Het geluid van windows gaat via de interne geluidskaart. Ik gebruik windows 7 32bit.
Wat doe ik (allemaal) verkeerd?
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Configuratiescherm > Hardware en Geluiden > Audio apparaten beheren > M-audio als standaard instellen ? Aangezien het Windows geluid nog via de interne kaart gaat
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

Bedankt voor je reactie.
Het geluid komt nu via de m-audio, dus zover zijn we al.
Na het inladen van een .mp3 kan ik al lekker meespelen, echter wanneer ik op de record knop duw stopt de muziek, ik hoor mezelf nog wel maar reaper pikt nog steeds het signaal van m'n bas niet op.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als je geluid van Reaper via de interne geluidskaart gaat, gaat het niet goed. Je Fast Track moet je geluidskaart zijn, anders snapt Reaper het niet. Dat stel je gewoon in via Reaper, bij de Options. Je kunt daar verschillende geluidskaarten selecteren (voor alléén Reaper), voor zowel INPUT als OUTPUT.

LET OP: Ik zou de Fast Track NIET als standaardkaart voor heel Windows instellen, aangezien je niet de godganse dag met dat ding ingeplugd wil zitten, vooral niet met een laptop.

Als je dat gedaan hebt, plug je je koptelefoon in, start je een leeg project, zet je de metronoom aan en klik je op Play. Als Reaper zichtbaar aan het afspelen en je hoort de metronoom, heb je geluid.

Dan kun je opnemen met:

- een audiotrack om op in te spelen, bij voorkeur leeg (hoeft niet, is wel zo simpel);
- die track op "record" zetten;
- en dan - dit ging bij mij in het begin fout - op de 'mengtafel', bij de juiste track, op het derde knopje klikken dat rechts van de slider staat. (Eerst een M voor Mute, dan een S voor Solo, en dan die daar onder.)

Zo zet je geluidsmonitoring aan voor het spoor waarop je wilt inspelen. Als het knopje op groen staat, zou hij het moeten doen.
Het is makkelijker als je denkt.
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

Ik heb het precies gedaan zoals je zegt, spoor "armed" monitoring knopje op groen, ik druk op de record knop en ik hoor de metronoom.
Ik hoor mezelf spelen maar vreemd genoeg neemt reaper nix op.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

En loopt de tijdmeter wel gewoon? (Met andere woorden: ziet het eruit alsof je aan het opnemen bent met je volumeknop dichtgedraaid?)
Het is makkelijker als je denkt.
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

Precies. En de schuif v/h volume staat wel degelijk open.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik gok op een gedoe met software-instellingen. Volg dit draadje eens:

https://forum.cockos.com/showthread.php?t=84659

Tipje: volg het draadje op een moment dat je tijd hebt. Dit soort dingen zijn :bat: :nono: :kots: frustrerend.
Het is makkelijker als je denkt.
BOOMER
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 mei 2005, 17:20

Bericht door BOOMER »

Bedankt voor de link, ik heb alles eens goed doorgenomen helaas zonder vruchtbaar resultaat.
Later maar eens proberen op een andere pc/laptop.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik ben momenteel aan het hobbien met een multitrack recording van ons laatste optreden in Audicity van Adobe (probeerversie..), dit vind ik ook wel een fijn pakket. Maar dat Reaper ziet er ook wel erg goed uit en voor die prijs hoef je het ook niet te laten.
Binnenkort een uitproberen als ik met deze sessie klaar ben.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het mooie van Cakewalk Sonar X3 is dat het lekker veel goeie Virtual Sound Technology-i(nstrumenten) heeft en Virtual Studio Technology plugins wat dan effect processoren zijn, van noisegates, compressors tot reverbs en grafische eq's. En al die plugins bij elkaar geven mij voldoende. Dus ik koop dat pakket en ik ben klaar. Meer heb ik niet nodig... Da's het mooie van Cakewalk Sonar...

Verder heeft het studio console emulatie. Elk kanaal kan klinken als een NEVE, Harrison of API. En de bussen als de bus van diezelfde beroemde consoles. Dit tesamen met tape emulatie geeft je mix die authentieke vibe...

Ook komt het pakket met precision limiters en Multi band compressors om je mix te masteren... Tools die als je die bij Reaper erbij gaat kopen je al snel boven de pakketprijs van Cakewalk uit helpt...

Een andere feature van Cakewalk is: de Multi take tool. Er zit een knopje op elk kanaal. Selecteer loop. Begin te spelen en elke keer dat ie loopt begint je spoor op een nieuwe take. En later kun je al die sporen weggooien die je niet gaat gebruiken. Mega handig.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Hmmm... Dat is wel veel extra voor - als ik het snel Google - twee keer de prijs (en dus nog steeds tientjeswerk)! (Of kijk ik nu naar de gunstigste prijs?)

Het loopen van takes werkt ook in Reaper, maar ik heb nog nergens console simulatie kunnen vinden... (Ook niet actief naar gezocht, het zit een beetje boven mijn niveau van werken/afwerken...)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

heb je op het opname spoor wel de goede input geselecteerd?
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Reaper is wel de tip van de week voor mij. Thanks!
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Voor de meeste mensen is de STUDIO versie van Cakewalk Sonar prima. Het mooie is gewoon je audio interface kopen met de software van je keuze. Zo is de Roland UA-11 een heel handig ding. Twee koptelefoon aansluitingen en twee ingangen. Samen jammen terwijl je een backingtrack afspeelt... Vet cool.

En voor nog geen 7 10-en ook leuk als cadeautje voor jezelf van je verjaardagsgeld, of wat je er ook van maakt...
En deze interface werkt ook met je iPhone, iPad of wat je ook hebt. Android komt vast ook.. Maar android is qua audio nog niet geschikt. Ik denk dat dat van de zomer met android 4.6 of 5.0 wel verandert... Maar da's nog koffiedik kijken.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie