Slaptechniek

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Slaptechniek

Bericht door basswasp »

Na aanleiding van het 'les of band' topic heb ik een wavje gemaakt met verschillende slapstijlen die ik mezelf aangeleerd heb.

Alle fragmentjes hebben wat compressie uit Cooledit meegekregen en zijn ge'normalised', verder is er niets meegebeurd.

0:00 tot 0:15 - Eerst wat gepluk om te laten horen hoe m'n bas klinkt.
0:16 tot 0:39 - Harde slap met de 'normale' techniek
0:40 tot 0:46 - Harde slap met de 'Flea' techniek
0:47 tot 0:58 - 'Normale' slap
0:59 tot 1:07 - Double Thumbing
1:08 tot 1:29 - Slap/Tap à la V. Wooten

https://members.home.nl/de.baat/slapcheck.wav

Graag commentaar over m'n techniek (en wat ik kan verbeteren).




---------------------------------
Edit: Even dit spul proberen uit te schrijven:
https://members.home.nl/de.baat/slapcheck.ptb
Laatst gewijzigd door basswasp op 29 mei 2004, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Leuk stukje muziek :)
Ik vind dat bij de normale slap de tonen er het mooiste uit komen..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Ik vind je techniek in alle gevallen wel okee, je hoort in ieder geval een fijne toon met klank en je ghosts en taps zijn zo goed als even luid als je duim aanslagen. Dus daar niks op aan te merken. Ik zou alleen wel proberen ff die metronoom erbij te pakken. Maar da's dan ook het enige.

T
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

klinkt prima... opzich zou je me and my base guitar in een andere feel kunnen leggen, met een beetje andere dynamiek, want hij 'jaagt' niet een beetje..

maarreh.. kwa techniek wel top :lol:
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Lekker man! Klinkt super...

Hoe gaat dat doublethumpen eigenlijk? :oops:
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

je duim als plectrum gebruiken ;)
dat wil zeggen op en neer slaan... (slappen.. naja..)

Doet vic ook vet vaak, BV in classical thumb
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Keurig man, hier is natuurlijk niets mis mee!

Het is mijn sound niet helemaal qua bass, maar je bent echt stukken vooruit gegaan sinds die keer dat ik je videootje online zag. Dat laatste kan ik dus echt nog niet...haha... maar het boeit me niet echt en ik oefen het ook niet, misschien dat het daar ook aan kan liggen. :wink:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

nix mis mee basswasp. hoe doe jij die snelle plucks/slaps in dat 2e stukkie eigenlijk?
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik gok dat ie met 2 vingers plukt.. zouden ook gewoon mutes met links kunnen zijn.. maar dat zijn meestal tikken, en geen pops..
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Bedankt voor de reacties allemaal :)
This schreef:Ik vind je techniek in alle gevallen wel okee, je hoort in ieder geval een fijne toon met klank en je ghosts en taps zijn zo goed als even luid als je duim aanslagen. Dus daar niks op aan te merken. Ik zou alleen wel proberen ff die metronoom erbij te pakken. Maar da's dan ook het enige.

T
Ik weet dat alles niet altijd even strak is, dit is dan ook niet met metronoom ingespeeld. Vaker met een metronoom oefenen zou niet gek zijn voor me.
Clunk schreef:klinkt prima... opzich zou je me and my base guitar in een andere feel kunnen leggen, met een beetje andere dynamiek, want hij 'jaagt' niet een beetje..

maarreh.. kwa techniek wel top :lol:
Ja klopt 't klinkt iets te gehaast, ik zal 't voor mezelf later nog eens proberen. Uitgangspunt was ook eigenlijk dat m'n techniek een beetje naar voren kwam.
De Teng schreef:Keurig man, hier is natuurlijk niets mis mee!

Het is mijn sound niet helemaal qua bass, maar je bent echt stukken vooruit gegaan sinds die keer dat ik je videootje online zag. Dat laatste kan ik dus echt nog niet...haha... maar het boeit me niet echt en ik oefen het ook niet, misschien dat het daar ook aan kan liggen. :wink:
: )

Achja, zo'n Me And My Bassguitar is eigenlijk ook niet meer dan een truukje, maar 't is wel leuk om eens 'anders' te slappen/tappen. Dit is overigens mijn sound kwa bass ook nog niet, want ik ben nog op zoek naar een goede bas. Dit klinkt me nog te plat, er mag wat meer leven in. Misschien dat er een keer andere elementen inkomen (Bartolini?).
roberto schreef:nix mis mee basswasp. hoe doe jij die snelle plucks/slaps in dat 2e stukkie eigenlijk?
Euh ja, dat zijn dus gewoon snelle plucks/slaps ;)

Slap - Linkerhand Slap - Slap - Pluk - Slap - Pluk

Dit is geen exotische techniek, maar vaak kan je met de basisslaptechniek al sneller dat je denkt.

-------------------------------------------------

Wanneer ik m'n examens achter de rug heb, zal ik ook nog wat muziek posten, om deze technische licks, riffs, chops, etc weer te compenseren 8)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

zoiets dacht ik al, strakke techniek hoor!
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

niet slecht, hoor! Heel anders dan wat ik doe ( soms ook weer niet...).
Wat je moet veranderen? just keep on going.
Ik vind slap ook leuk om te doen, kan je beluisteren op :www.geocities.com/superbas42

marcel[/url]
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Heeee superbas42 :D

Die site kende ik al, een hele tijd geleden heb ik daar al een keer alle mp3's van gedownload. Toen was steeds je site offline door bandbreedtegebrek ;)

'k heb ze allemaal nog op m'n computer, mooi baswerk hoor :)
Echt zo'n MarkKing-geluid ook
Gebruikersavatar
onZ
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 apr 2004, 07:58

Bericht door onZ »

Coole technieken, heb je ze ook uitgeschreven toevallig?
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Toevallig niet, maar dat kan ik wel doen.
Ben je bekend met Powertab?
Plaats reactie