Recording en overige audio software voor Linux ?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Recording en overige audio software voor Linux ?

Bericht door padawatje »

Heeft er iemand van jullie ervaring met het maken, opnemen, bewerken en afspelen van muziek onder Linux ?

Ik heb een oude latop liggen die ik zou willen gebruiken als dedicated muziekcomputer met een USB audio interface en een USB midi keyboard. Daarop zou ik dus, op hobby niveau, een beetje willen opnemen en wat mixen. Niks geavanceerd dus.
Als OS hiervoor dacht ik aan Linux, maar het is jaaaaaaaaaren geleden dat ik nog met Linux op een desktop computer heb gewerkt en ik ben dus helemaal niet meer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

https://ubuntustudio.org" onclick="window.open(this.href);return false; is verreweg het makkelijktste.

Maar het DAW pakket voor Linux bij uitstek is Ardour, draaiend via de JACK audio interface software. Dit draait onder de meeste recente Linux distros wel maar met Ubuntustudio wordt dit alles met vele extra's voor je geinstalleerd.

Gooi je de truccendoos open dan zou je zelfs via Wine windows emulatie binnen Ardour gebruik kunnen maken van een groot aantal VST plugins, maar daar heb je wat meer technische Linux kennis voor nodig.

Voor Ardour los: https://ardour.org" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ardour draait overigens ook op een Mac)

Afbeelding
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

In de tijd dat ik nog Linux draaide als OS had ik een dual boot systeem met Windows voor alle audio dingen. Ubuntu was toen doffe ellende om ook maar iets met audio te doen. Ik ben zoooo ontzettend veel tijd bezig geweest om een beetje te kunnen opnemen dat ik er nu - 10 jaar later - niet meer aan zou beginnen :)

Ik zou er lekker een hele kale XP installatie op zetten en dat ding niet op internet aansluiten.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik gebruik zelf nog uitsluitend Cubase, op een Win7 laptop met i7 processor, 16gb geheugen en een 480gb ssd. Linux is niet nodig met zoveel paardenkracht. Het ding start op in 8 seconden. :)
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Dit dus:
Haico schreef:
Rieno schreef:TinyXP e.d. kunnen een hele fijne uitkomst zijn, maar zorgen er soms ook wel voor dat dingen niet meer draaien (drivers e.d., maar ook bepaalde DLL's staan er niet op). Maar als het puur internet/tekstverwerken en dat soort typisch huis- tuin- en keukengebruik inhoudt, is het perfect.
Geniaal, al zeg ik het zelf. En al heb je extra drivers nodig, dan kan je die er alsnog opzetten. :)

Ik gebruikte tot voor kort een laptop (8 kg, meer een portable desktop) uit 2002 voor opnames op locatie. Echt een oude, met een Pentium 4 Northwood processor. Ik had er TinyXP op staan met: Mozilla Firefox, Open Office, Media Player Classic, Reaper, Firewire drivers en de drivers voor mijn audio interface. That's it. Hij trok met gemak 18 kanalen audio binnen via Firewire. Dat was alles wat ik van het apparaat vroeg, en dat deed hij prima. :)

Toen ik tegen de IT-man op mijn werk beweerde dat ik een 12 jaar oude laptop had, die binnen een halve minuut kon opstarten, verklaarde hij mij voor gek. We hebben het 2 keer getimed en we kwamen op 25 seconden. :D Binnen die tijd was hij niet alleen in Windows, maar was hij zelfs helemaal klaar met pruttelen. :D
Plaats reactie