Routing FOH apparatuur

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Routing FOH apparatuur

Bericht door Concorde »

Ik ben bij onze band zo'n beetje de geluidsman, en ben bezig de boel een beetje goed op poten te zetten.
Daarom zou ik graag jullie ervaringen horen over de opbouw van je effecten t.o.v. de mengtafel.
Ik zie altijd hele rekken, maar hoe alles aangesloten is, blijft een raadsel.
En wat is een beetje gangbaar? Zodat een andere geluidsman er ook nog 's iets van snapt...

- gebruik je één of meer compressoren, waar, en waarvoor?
- eq ertussen en waar? tussen monitoren, op eindmix?
-de-essers en/of andere apparatuur.

En hoe is de routing daarvan? via insert, of ergens tussen via XLR?
Ik heb al best veel op 't net gezocht, maar ik kan over de routing weinig vinden.
Misschien kan iemand ook een schema posten?

Onze situatie:
Rock-coverband
1 zanger
1 zangeres
gitarist met zang
Bassist met zang
Drummer

Dus 4x zang, 4 monitoren voor zang, 1 monitor met alleen bas bij de drummer.
Mengtafel Eurodesk Behringer MX4224 24 kanalen, 6x aux send
We spelen in kleine zalen, buiten of cafe's.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Dit wordt een stevige boterham . Ik zal proberen het zo eenvoudig mogelijk samen te vatten .

Gates / compressors : aansluiten via inserts ( send/return ) per kanaal , afhankelijk van wat je nodig hebt .

Effecten : send gaat via een aux (pre-fader ) , return op een vrij kanaal .

EQ : FOH : master L-R naar eq in , eq out naar amp ( al dan niet via de multi )
Monitors : aux send naar eq in , eq out naar amp of actieve monitor .

De verdeling voor jullie op de mengtafel zou er dus ongeveer zo uitzien :

1 Kick (bassdrum)
2 snare
3 high hat
4 tomtom
5 tomtom
6 floortom
7 overhead
8 overhead
9 Bass
10 guitar
11 lead voc. male
12 lead voc .female
13 back. voc.
14 back. voc.
15 effect return

Aux 1 en 2 send voor effecten
Aux 3 en 4 voor monitors ( 1 voor front stage , 1 voor de drummer )

He je nog vragen , laat maar weten .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Hee, tof dat je de moeite neemt!

Dus een effect als Reverb moet via een aux?
Ik heb een 2 kanaals reverb die ik gebruik voor de 2 leadzangers. Dat doe ik nu nog via insert.
Drums uitversterken doen we (nog) niet, hoogstens de base.

De beide zangers willen een eigen monitormix, en de beide backing-vocals liefs ook... Zouden evt. wel bij elkaar op mogen (slave).

Dat kanaal 15 verhaal moet ik vanavond even uitzoeken. Ik zie dat nu even niet voor me, en hoe je dat gebruikt....

Die monitor voor de drummer heb ik ook wel's via een mic voor m'n cab gedaan, op een klein mengpaneeltje en een losse amp, dus dat is nog een noodoplossing om Auxen te sparen.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Het idee is dat je bijvoorbeeld alle vocals via een aux send over dezelfde reverb unit laat lopen. Met de aux send bepaal je dan per kanaal hoeveel je over de reverb wilt en je laat dat terugkomen op 1 vrij kanaal op je tafel. Dan heb je één schuif waarmee je de hoeveelheid totale reverb kunt instellen. Als je het via een insert op de individuele kanalen doet dan heb je per kanaal een reverb unit nodig, via een aux send is dus efficiënter en het kan b.v. helpen om de vocals meer als een geheel samen te laten komen.
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Met die aux-en kan je wat spelen .
Je moet zien hoeveel je er hebt . Met jullie mengtafel zijn het er 6 schrijf je , dus in theorie kan je vb aux 1 en 2 gebruiken om een effect aan te sturen en aux 3,4,5,6 voor een monitor lijn . Let wel , voor elke monitor lijn heb je een actieve monitor nodig of een passieve plus een eindversterker kanaal .
Samengevat , in het voorbeeld dat ik hier geef heb je dus 4 actieve monitors of 4 passieve monitors en 2 eindversterkers nodig .

Wat het uitversterken van een drumstel betreft vind ik persoonlijk de bassdrum , snare en highhat een minimum . Dit om een beetje een balans te hebben . Maar dat moeten jullie natuurlijk zelf zien .

Als je je effect apparaat stereo gebruikt heb je voor de return ook 2 kanalen nodig . In het voorbeeld van daarstrak dus 15 en 16 of een stereo kanaal als je tafel dat heeft .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

OK, ik zal vanavond 's wat klooien.
ik heb 4x post, 2x pre-fader aux, echter, deze mengtafel heeft een knop waarmee je schakelt tussen 3-5 of 4-6, dus er is een beperking.
We hebben 4 actieve monitoren, en 2 actieve top's. (1 of 2 actieve sub's staan nog op het verlanglijstje....)
We gebruiken dus helemaal geen eindversterkers.

Even uitgaande van een mono-situatie...
Als ik de reverb op 15 laat terugkomen, stuur ik deze door naar de main mix?
Maar regel ik hier dan niet meteen het totale zangvolume mee? Een beetje als met een subgroep?
Even een overzicht van mijn mogelijkheden....

Afbeelding
EDIT: pfff, wat een prutsfoto..
een PDF van mijn tafel: https://www.behringer.com/assets/mx2442A_P0031_M_en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb dus wel aux return's, maar alleen 2 en 4 (?), of is dit helemaal niet de bedoeling, en moet dit signaal rechtstreeks op de kanaal 15 'Line in''?

Ik heb trouwens ook nog 4 sub-groepen BTW....

VWB het drumstel.... ik zal deze bal eens bij de drummer in de tuin schoppen; misschien kan hij een set drum-mic's lenen of kopen.
Laatst gewijzigd door Concorde op 18 aug 2014, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Als je de effect return laat binnenkomen op kanaal 15 en vandaar doorstuurt naar de master ( L-R ) kan je het effect onafhankelijk bedienen van de rest . Maw je kan het in de mix steken , eruit halen , een klein beetje effect geven , ...
Het volume van de zang bedien je via de kanalen waarop deze zijn aangesloten ( dus voor ieder apart , niet iedereen heeft hetzelfde stemvolume ) .

Sub groepen zijn bedoeld om het geheel in groepen in te delen zodat je het volume van een bepaalde groep kan aanpassen zonder dat je iets veranderd aan de balans van de mix .

Een voorbeeld : Je hebt een volledig drumstel uitversterkt en je hebt een mooie mix van het geheel . De drumkanalen 1 tot 8 stuur je naar subgroep 1 . Subgroep 1 gaat dan naar de master . Nu kan je indien nodig het volledige drumgeluid aanpassen zonder dat je iets veranderd aan de mix (balans) van de drum .

Nu kan het zijn dat op jullie mengtafel de subgroepen werken per 2 . Dus sub 1-2 en sub 3-4 . Dan heeft het volgens mij niet echt veel nut om de subgroepen te gebruiken .

Ik heb vroeger altijd op mengtafels gewerkt met 8 subgroepen ( ben verwend geweest , TAC Scorpion II 40/8/2 ) en dan maak je vb 4 subgroepen : Kit ( drum) , keybords , guitars en vocals .

Ik hoop dat je nog een beetje kan volgen .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Heel duidelijk verhaal.
Met kanaal 15 meng ik nu een bewerkt signaal bij een droog signaal in.
Het verhaal met de subgroepen wist ik al, en zal ik zéker toepassen wanneer we de drums uit zullen versterken.

Qua equalising zou ik dus 6 eq's nodig hebben? ... 2x main out en 4x monitor.
In de praktijk dus 3 eq units van 2x15.
Dat wordt dus weer investeren! :wink:

En hoe belangrijk zijn losse Gates/compressors in jullie optiek?
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

EQ's zijn niet per sé nodig . Je hebt toonregeling per kanaal , daar kom je al een eind mee .
Mocht je investeren in eq's dan zou ik 2 units van 2x15 bands nemen en 1 unit van 2x31 banden .

Inderdaad , met de effect return op kanaal 15 meng je een bewerkt signaal bij het originele signaal .

Als ik nog een tip mag geven om verrassingen en/of beschadigingen te voorkomen . Voor je aan de mix begint zorg ervoor dat op alle kanalen de "mute" opstaat , de input gain op 0 , toonregeling flat , aux-en dicht en de kanaalschuiven dicht .
Dan kanaal per kanaal eerst inkomend signaal afregelen op "pfl" met de hoofdtelefoon zodat je niet in clipping gaat ( dat zie je op de led vu ) , mute af , kanaalschuif open , master zachtjesaan open tot het niveau dat je nodig hebt .
Er zal waarschijnlijk bij je kanaalschuiven ergens op 2/3 een vermelding 0dB staan . Hoger dan dat moet je normaal niet gaan .

Succes .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

noisegate compressors op de vocals. En die dan via post naar de monitors sturen. Die zet je goed in de oefenruimte, dan staan ze ook goed op het podium (set and forget). Dan een plate en een room op de vocals.... De drums naar bus 1-2.... overige signale naar 3-4.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

@monkeybassines: thanx voor al je tips!

@muziekschuur: je zegt: noisegate compressors op de vocals. En die dan via post naar de monitors sturen....
Dan gebruik je ze dus alleen op je monitoren. Moet dit niet op je main-mix? En dan per kanaal? Ik weet dat je op div. apparaten 4 of meer kanalen hebt.
Ik heb ooit een Behringer MDX 1600 compressor/limiter gehad, maar daar kon ik geen vriendjes mee worden. Maar misschien moet ik zo'n apparaat nog's een kans geven. En dan set en forget... :wink:
De apparaten die ik nu heb zijn een Boss reverb en een 2x15 bands Equaliser; die EQ kan ik (denk ik) het best gebruiken op de monitoren vd zangers, omdat die hun microfoon vaak in de hand hebben, en eerder feedback veroorzaken. Maar een EQ op de eindmix, om het geluid aan de ruimte aan te passen lijkt me een goede aanvulling....
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Zo'n MDX1600 compressor kan je inderdaad gebruiken op de vocals . Noisegates gebruik je oa voor de drums , op de snare , tomtoms , floortom . Zo krijg je een mooi strak " pok " geluid ipv " poiing" ( dit kan je zonder noisegate ook , papieren zakdoekjes op het drumvel kleven met wat gaffa tape :) ) .

Compressors , gates via insert , effecten send via aux , return op een kanaal .

Het signaal van een gate of compressor gaat altijd mee naar de main mix . Het is iets wat je in het begin van de signaal keten "er tussen" steekt ( insert dus ) . Het gaat dus ook mee via de aux naar de monitor .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Noise gate is heel erg handig voor zangers/zangeressen die graag de microfoon in de hand houden, scheelt een heleboel feedback.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Dus met bijv. een DBX 266 XL of een Alesis 3632 op de insert van beide zangers zou ik in principe in één keer klaar zijn.... Afgezien de 2 backing-vocals.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Post wil zeggen dat het bewerkte signaal naar de monitoren gaat. Maar natuurlijk ook naar F.O.H. Als je een PRE signaal naar de monitoren stuurt dan heb je dus geen noisegate/compressor op de monitors maar WEL op de main mix. Dus DAN heb je ineens het verschil....

SNAPPIE SNAPPIE? :D
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie