Routing FOH apparatuur

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yes.... Dat is een goede zet.

Je weet ook hoe een insert werkt? Je hebt een stereo jack met twee snoeren naar twee mono jacks. De Stereo jack gaat in de insert. De mono jacks in het effect. (Vraag is altijd wat is send en wat is return).

De insert werkt dus ongebalanceerd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het mooie begint als je twee compressors in de chain zet.

De echte zang compressor is de Teletronix LA2A. En de echte compressor voor de bus is de UA 1176. (En daar dus twee van). Dat in combinatie met een echte plate reverb en een echo kamer (de betegelde badkamer) geeft je de kans een echte mooie sound neer te zetten. Nu is dat voor live een tikje te gecompliceerd. Maar dat is een beetje de basis waar je naartoe wil.

Dus op de monitor de post van de dbx processors. Over de main zou ik zelf een FMR Audio RNC zetten. Dan kun je de DBX'es wat minder laten pompen en via de RNC zowel de zang als de drums wat compressen....

Enige wens is dan nog 4 noisegates op de drums....

Op de zang wil je vaak een ROOM en een PLATE. De ROOM kan dan van koud naar warm. Dus van TILE ROOM naar CHAMBRE ORCHESTRA... (dus van badkamer naar barokke kamer/hall met veel stoffen (= demping van de hoge tonen)... Op een bas stem of bariton is een tile room mooi. Op een tenor of een Sopraan stem is een chambre reverb vaak wat passender omdat scherpe boventonen niet geaccentueerd worden... De plate gebruik je om de stem te laten snijden in de mix... Je hebt hem vaak niet in de gaten... Maar is oh zo bruikbaar. Haal hem ervanaf midden in een sessie. En 10 minuten later zit ie er weer op... Ook de enige reverb die je achter de stem van Lemmie (Motörhead) kan zetten. Hij is er niet en toch wel.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Ja, ik weet hoe een insert werkt. Heb ook al heel wat uurtjes op het web gesnuffeld, en met m'n tafel geëxperimenteerd. Ik heb ook wel redelijk wat geklooid met inserts, groepen enzo. Alleen bleef bij mij altijd de vraag: hoe krijg ik die reverb er netjes in, hoe is de routing van monitoren, effecten enzo. En dan hoor ik graag van ervaringsdeskundigen hoe het moet. Dan weet ik ook dat ik op de goede weg ben.

Vwb die reverbs... Ik vrees dat een hobbybandje als de onze nooit op dat niveau komt wat jij beschrijft... :wink:
Voorlopig doe ik 't even met die Boss RV1000 die we nu hebben.

Ik zal 's kijken of er nog wat in de bandpot zit voor een fatsoenlijke comp/lim/gate.
Daarnaast schat ik in dat ik 2 betere EQ's aan moet schaffen, beiden 2 kanaals.
Blijft binnen een band ook altijd een beetje zoeken naar wat leuk is om privé te hebben, en wat specifieke apparatuur is voor bijv. de zangers.
Dus waar je bepaalde kosten neerlegt.

Ik heb ook al wel's gekeken naar de div. cursussen geluidstechniek, maar die zijn om de één of andere reden altijd in het westen.
Maar ik ga er zéker nog's één doen.
Binnenkort is het bij ons weer kermis, en dan spelen er veel bands (wij ook...) Dan maar's bij wat geluidsmannen over de schouder meekijken. 8)
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De Presonus 16-0-2 mengtafel heeft alles in zich... Dus dat kan ook.

Als je simpel wil werken zet je compressor limiter gate over de monitor outs en een set over de F.O.H. outs... Dan pak je alles mee... Maar het is wat minder secuur. Maar voor live werkt het. En dan die reverb instellen op mono plate en mono hall of room. Die achter elkaar. Werkt prima en zit in de meeste boxen. Die boss zal dat ook wel hebben... Werkt prima. Instellen tijdens repetitie en niet meer aankomen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

compressor limiter gate over de monitor outs...
Dus voor of na de reverb? in die lijn.
Aux1 - compr/lim/gate - reverb - terug op een kanaal (15)
Of weg via een andere aux/
Of via een insert en dan per zangkanaal?

Een set over de FOH: dus hiermee regel je het eindgeluid als laatste af?
Main out L - comp/lim/gate - speakers
En voor R hetzelfde natuurlijk.

Ik probeer het voor mezelf in een schema op papier te krijgen....
Als ik dit klaar heb zal ik het posten, hebben meerdere mensen er wat aan... :wink:

Die Boss reverb heeft 2 kanalen, maar slechts 1 reverb-stand die beide kanalen dan gebruiken.
Stel dat je beide kanalen op een andere reverb zou kunnen instellen, zou dit dan kunnen:
aux - reverb kanaal1 in - reverb kanaal1 out - reverb kanaal2 in - reverb kanaal2 out - mengtafel (dus bij 1 eruit en bij 2 er weer doorheen)

Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden, omdat ik ook nog moet bassen en backing-vocals doe....
Zodat ik niet helemaal doordraai tijdens het opbouwen en het optreden.... :facepalm:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dan moet het al in 1 rekje zitten... Anders... Forget it.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Was ook ff een los idee.... :wink:
Je moet er dan dus 2 achter elkaar doorlussen....

Die routing van die comp/lim/gate, hoe moet ik dat zien?
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ga eerst maar even prutsen... Manjana manjana...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Is goed, ik zal eerst 's een extra EQ en een comp/lim/gate scoren, dan kan ik in bandverband wat proberen.
In ieder geval bedankt voor je hulp tot zover! Wordt zeer gewaardeerd! 8)
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Er zijn ook effectunits waarin 2 "engines" zitten . Dus eigenlijk 2 apparaten in 1 behuizing .Deze kan je dan apart gebruiken , aangestuurd door 2 aux-en of je kan ze intern koppelen zodat je beiden gebruikt met 1 aux .
Als ik het goed heb is TC electronic M 2000 er zo één .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Heb ff gegoogled... da's wel een mooi ding.
Wel duurder dan 2 losse reverbs, maar dan heb je wél meer kwaliteit.
Hou ik ff in gedachten... Ligt ook aan de inkomsten vd band die komende tijd. :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Om te beginnen heb je alvast een leuk setje om uit de voeten te kunnen. Ik zou het proberen om het zo simpel mogelijk te houden. In principe heb je geen eq's nodig, je zal het weinig gebruiken. Een simpel galmpje zou voldoende moeten zijn om de vocals in een ruimte te zetten. Zorg altijd dat je deze vooraan in de mix hebt.
De drums zou ik met drie microfoons uit versterken. Je gaat het jezelf moeilijk maken wanneer je er meer gebruikt. 1 in de kick, 1 tussen de hihat en snare en 1 naast het hoofd van de drummer gericht op de toms. Deze pakt voldoende bekkens mee. Voor de kick kan ik de Samson Q kick aanraden, kost geen drol en klinkt als een klok.
Laatste advies: Ga of bassen of geluid doen. Het is best moeilijk om geluid te doen tijdens het spelen, omdat je positie niet ideaal is en omdat het behoorlijk afleid.

Veel succes :D
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Ik heb inmiddels een 215 eq erbij gehaald.
Nu heb ik:
1 eq voor beide zangmonitoren
1 eq voor de eindmix
en een reverb voor alle zang.
Afgelopen week nog een sub erbij gehaald, zodat we meer over de PA kunnen sturen en afregelen.
Nu nog een goede Comp./lim/gate.
Het komt goed....

En ja Digidesign, je heb gelijk, bassist en geluidsman is bijna onverenigbaar....
We hebben er meestal ook wel iemand bij, maar die zit er 'minder bovenop' zeg maar.... :wink:
Maar ik sluit aan en regel alles af. De meeste apparatuur is ook van mij.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Omdat ik eigenlijk alle 4 de auxen nodig heb voor monitoren, heb ik de reverb via een sub insert aangestuurd, en terug op de main mix.
Alle zang op de sub 1-2, én op de Main.
Zo kun je de hoeveelheid reverb regelen met de Sub-faders.
Vanavond een optreden.... 's kijken of het live werkt.
in m'n 'studio' cq proefopstelling tenminste wel....
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Inmiddels een paar optredens en uurtjes klooien verder....
Een aantal opmerkingen / suggesties in eerdere posts zijn inmiddels op hun plek gevallen! :wink:

Ik heb inmiddels alle 4x zang via insert op een 4-v gate.
1x 215 EQ voor de eindmix, gewoon tussen de main-out en de multikabel naar de Sub. Vanuit de sub naar top L en top R. (zit cross-over in)
1x 215 EQ voor de 2 monitoren vd leadzangers. Vanaf aux 1/2 naar EQ in, EQ out naar monitoren (gewoon 'ertussen' dus). Dit om deze 2 monitoren te kunnen 'uitfluiten'.
De reverb gebruik ik op alle zang evenveel. Ik heb die 4x zang op main-mix én op sub 1-2 gezet. Via de insert van sub1 heb ik een ext. reverb aangesloten, die ik bij het 'droge' zang-signaal inmeng. Dit bevalt goed. Ondanks dat ik dit nog nergens tegen ben gekomen.

Nu nog een compressor op de main-out, en dan ben ik er wel zo'n beetje...

Wat ik me nog afvraag is of ik in een insert-lus ook nog een ander effect kan plaatsen. Dus bijv. een gate én een compressor achter elkaar...

Tot zover mijn vervolg. Was ik ook wel een beetje verplicht aan allen die me zo tof geholpen hebben! :worship:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Plaats reactie