Hoge output DI vd Amp

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Hoge output DI vd Amp

Bericht door Concorde »

Als ik m'n G&K amp direct op de mengtafel aansluit, via de direct out, komt het signaal veel te hard binnen op de tafel; de meters gaan direct in het rood.
Ik gebruik (nog) geen Di box.
Zou dit de oplossing kunnen zijn?
Afgezien van het feit dat een gebalanceerd signaal beter is...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Welke versterker heb je?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

hoe staat de gain op de tafel ? Wel/geen pad functie?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Volgens de manual van je amp (400RB) moet je inpluggen in een Hi-Z input.
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Gain staat dicht. Wat bedoel je met pad-functie?
Dan zou ik op de line-in moeten inprikken? Die kan toch meer input aan?
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Lees dit maar eens :) Daar is duidelijk het verschil tussen 'line level' (DI dus) en Hi-Z te vinden:
https://www.recordingreview.com/articles ... -Hi-Z.html

Dan zou het dus niet logisch zijn dat je versterker te hard binnen komt. Die zou zelfs te zacht binnen moeten komen! Even los daarvan; op de meeste mixers zit een 'pad'-functie. Die haalt meestal zo'n 20dB van het binnenkomende signaal af. Als het goed is, wordt die ook gewoon gebruikt..is het dan nog steeds te hard?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

he signaal is (waarschijnlijk) +4dbu. Bedoeld on Lange (gebalanceerde) lijnen Te drijven op grote podia. Jullie gebruiken vast een Klein tafeltje van Behringer of gelijkwaardig die linelevel (-10dbv) verwachten. Een -20 db pad zou fit verhelpen op een DI. In nood draai je de toonregeling op alle banden dicht. Da's dus voor nood on geen geclipt signaal Te hebben (op de mengtafel in kwestie) . Zit er naast de d.i. Van de gallien & Krueger een knopje? Dat zou Dan een -20 pad zijn.

Bottom line: Soundcraft, Midas etc kunnen +4dbu aan. Goedkope tafels (kleintjes) kunnen maar -10dbv aan.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Waar prikken jullie het DI-signaal van de amp in?
Ik gebruik de XLR input, volgens mij zit daar de fout.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wat staat er als aanduiding bij die XLR-in?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Mic.... :facepalm: Bedoelu?

ff voor de volledigheid....
We gebruiken hier een Yamaha MG166 tafel.


@Muziekschuur: nee alleen een -14dB voor de input.
Bij de DI zitten alleen Groundlift en Pre/post EQ
Laatst gewijzigd door Concorde op 16 sep 2014, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De AUX returns zijn +4DBU. Dus met een xlr naar jack kabel zou je DI moeten werken op jouw tafel...

Wellicht werkt dit ook op kanaal 10 t/m 14 via de jack ingangen.... Maar ik kan dat niet uit de handleiding halen...
Voor zover ik weet zijn deze Yamaha tafels gemaakt door Phonic en een gedeelte zal besparend gemaakt zijn.... Maar ik vermoed (gezien synthesizers zoals de DX7 nog steeds in gebruik zijn) dat de mic/line ingangen een +4 signaal wel de baas kunnen. Zoniet dan via een fx returns.

In ieder geval ff een verloopje van xlr naar jack scoren...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Je voedt een line-level signaal in een mic input maar je zou in eerste instantie verwachten dat het opgelost zou moeten zijn met het dichtdraaien van de gain. Hangt ook wel een beetje af van de kwaliteit van de tafel.

In voorkomende gevallen heb ik zoiets in mijn tas zitten: https://www.ebay.nl/itm/XLR-BALANCED-ATT ... 374&_uhb=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet dat ik 'm ooit nodig heb gehad maar voor het geld hoefde ik het niet te laten er eentje aan te schaffen.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yup.... prima oplossing....

In de jaren '70 kwam men erachter dat er veel signaal verlies was met line level signalen. Vandaar dat D-I's op bas en synthesizers intern op 10x de sterkte werden versterkt om kabelruns van meer dan 50 meter aan te kunnen. Toen waren afgeschermde kabels veel zeldzamer dan nu en ook was het maken van een flexibele kabel niet echt makkelijk. Kabelmantels vergruizden en staken door de plastic waarbij ze langzaam een zachte brom begonnen te genereren.. Met de komst van XLR kabels en gebalanceerde aansluitingen werd die zachte brom opbouw tegengegaan.. totdat ze echt kapot waren en dan werd zo'n kabel er natuurlijk uitgekegeld. Toen mat je kabels door met analoge meters met VU aanduiding... kabels met een lichte weerstand maten goed door ook al was er ergens een manteldraadje wat tegen een signaalkabel aanlag. Nu met onze digitale displays en grotere nauwkeurigheid vallen die kabels door de mand. En natuurlijk zijn kabels vele malen flexibeler....

Ook koude kabelsplits waren aan de orde van de dag. Een xlr chassis wat naar 3 lokaties werd gesoldeerd voor monitor, F.O.H. en opname... Dat zonder transformers of versterking. Om dit soort signaal verzwakking tegen te gaan is dus die boost op de muziek apparatuur aanwezig.

Even een achtergrondje van waar wat hoe.....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Muziekschuur schreef: In ieder geval ff een verloopje van xlr naar jack scoren...
't lullige is dat ik die wel bij me heb. Alleen niet aan gedacht....
Deze vraag is ook naar aanleiding van ons optreden afgelopen zaterdagavond.
Dit was een privefeestje in een tent met ca 140 pers.
Dit kon ik ook wel stand alone aan (410 + 210). Maar om wat bas op de monitoren te zetten (drummer) was het wel handig geweest.
En voor de toekomst natuurlijk. Ik wil gewoon weten hoe dit zit en moet. We hebben sinds kort een sub gekocht, en willen nu dus meer over de PA laten lopen. Ook ivm monitoring.
Ik moest zaterdag ook weer alles tegelijk doen, want degene die bij ons wel's geluid doet kon niet.
Als je een uitgebreide soundcheck hebt, en tijd hebt om te vogelen, dan bedenk je zoiets misschien nog wel...
Nu was ik zo'n beetje voor alles verantwoordelijk. Geluid, Licht en m'n eigen spul. Niet te doen. :?
Maar gelukkig wél veel complimenten gekregen over het geluid.
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Bericht door Concorde »

Gisteravond even een kleine opstelling gemaakt, en via de 'line in' komt 'ie wel goed binnen.
Bedankt voor jullie hulp!
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Plaats reactie