Knirpsgeluid na branden CD

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
maarten b.
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 apr 2004, 05:32

Knirpsgeluid na branden CD

Bericht door maarten b. »

In de studio/oefenruimte van mijn gitarist nemen we regelmatig oefenopnames op (1 mic), maar ook uitgebreidere opnames (8 a 10 kanalen) mbv Logic. Twee of drie kanalen worden dan later opgenomen, de rest simultaan. De (proef)opnames krijg ik altijd mee op USB-stick in MP3-formaat. Thuis op mijn oude XP-computer kan ik dat probleemloos afspelen. Als ik van deze MP3-opnames een CD brandt, krijg ik op de CD na sommige nummers een kort en heftig knirpsgeluid te horen; te vergelijken met een versterker die je onverhoeds uitzet. Voor branden gebruik ik Windows mediaplayer.
Mijn gitarist heeft hetzelfde verschijnsel zelfs ook als hij van de originele WAV-files een CD brandt, op zijn eigen computer, zowel Apple als Windows.

Mijn vraag aan jullie is hoe we dit verschijnsel kunnen voorkomen. Het vreemde is dat het niet aan het einde van elk nummer gebeurt; slechts af en toe.

Alvast dank voor jullie adviezen.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als je één van die bestanden opent in een bewerkingsprogramma (zoals het gratis Audacity), zie je dan aan het einde ook een piek of aantal pieken in volume?

En heb je al geprobeerd om "rustiger" te branden? (Dus niet op maximale snelheid, maar 2x, 4x of 8x?) Het is misschien ouderwets, maar als ik audio-cd's brand, laat ik mijn pc verder even met rust. Ik heb al genoeg onderzetters.
Het is makkelijker als je denkt.
maarten b.
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 apr 2004, 05:32

Bericht door maarten b. »

Dank voor je tips. Audacity heb ik net geprobeerd, maar die kan mijn CD niet lezen. Audacity geeft aan dat hij alleen WAV ed kan lezen en ziet de nummers op mijn gebrande CD als CDA: CD audio, kan hij dus niet lezen. Op zowel mijn oude XP-thuismachine als mijn Windows 8.1 laptop, wordt de inhoud van de CD als CDA-bestanden weergegeven ter grootte van enkele kB´s. De originele tracks op de harde schijven geven als bestandstype echter MP3 en een geloofwaardiger bestandsgrootte. Ik ga zondag nog wat verder experimenteren met oa andere brandprogramma's, maar ik heb iig een idee in welke richting ik het moet zoeken. Ook zal ik brandsnelheid aanpassen. Dank!

Audacity is , vind ik, wel een verneukeratief programma. Als je een lange MP3 opname in stukken wilt knippen en per deel wilt opslaan, dan doet hij dat in WAV-formaat. Om dat te converteren naar MP3 heb je een hulpprogramma nodig. Als je dat download, dan staat je laptop vol met pop-ups na elke muisklik.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik bedoelde eigenlijk dat je de MP3-of WAV-bestanden kon checken. Wat op een audio-cd staat, kun je ook checken. Dan moet je de nummers eerst "rippen", omzetten naar bestanden op je harde schijf.

Voor opslaan als MP3 hebben veel programma's de LAME Encoder nodig, die je dan los moet installeren. Heeft met licenties en (dus) met centjes te maken.

Als je na installatie met - nieuwe - rommel en crapware op je pc zit, heb je waarschijnlijk via Google een installatiebestand gevonden. En net de verkeerde.

https://lame.sourceforge.net is dé pagina.
Het is makkelijker als je denkt.
maarten b.
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 apr 2004, 05:32

Bericht door maarten b. »

Je uitleg is helder. Nogmaals dank. Morgen ga ik verder prutsen.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

En?
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie