Live opnames maken, vraagje?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Live opnames maken, vraagje?

Bericht door Richard Blom »

Met een bandje waarmee ik speel zijn we van plan een live (film) opname te maken.
Het beeld wordt heel strak opgenomen en daar willen we het liefst ook een strakke audio opname bij hebben.

We hebben twee opties:
Optie één:
We zetten een laptopje met twee room mics neer.
Voordeel: Het staat in een paar tellen en je heb een mooi ruimtelijk geluid.
Nadeel: Achteraf kan je weinig meer regelen aan de balans van de instrumenten.

Optie twee:
De instrumenten (drie: Akkoestisch gitaar, Contrabas en zang) direct opnemen en eventueel een extra room mic neerzetten.
Voordeel: achteraf kan er nog wat gesleuteld worden.
Nadeel: Gaat meer werk in zitten en is door gebrek aan ervaring wat minder bedrijfszeker.

Bij deze laatste optie zit ik vooral met de vraag hoe sluit ik dit aan?

We spelen namelijk uitversterkt over ons eigen mengpaneel.
De signalen door de audiointerface sturen levert ruis op, en het risico dat als de laptop er geen zin meer in heeft dat ons geluid weg valt.
Mijn oplossing hiervoor was om alle drie de inputs op een patchbay binnen te laten komen en dan het signaal te splitsen naar de interface en apart naar de mixer.
Ik ben alleen niet heel erg thuis in de exacte werking van een patchbay en ik vraag me dus af of dit uberhaubt mogelijk is?

Of is er nog een andere logische oplossing die ik nu over het hoofd zie?

Is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Alvast bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Met 3 simpele y-kabels/splitters kun je ze makkelijk naar je audio-interface sturen.
Degelijke kawaliteiskabeltjes zijn niet extreem duur en geruisloos.

Mag ik vragen welke interface je gebruikt?
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Dat is inderdaad ook een idee, ga ik is naar kijken. Dankje!

Ik gebruik een Presonus Audiobox 44 vsl.
De mengtafel is een Soundcraft Efx8
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

4 inputs...

Dan moet je 2 room mics met een y-splitter op een input van de presonus zetten.
Dus een female/female - male y splitter.
De drie instrumenten met een female - male/male waarvan 1 naar de interface gaat, en 1 naar je mixer.

De reden dat je niet via de mixer gaat heeft te maken met de pre-amps in de interface. Je zou nog kunnen overwegen om de outputs van de interface te gebruiken als input voor de mixer. Ik weet alleen niet of je zaal geluid daar uiteindelijk beter van wordt.

Ik zelf zou altijd opteren om deze twee devices een zo zuiver mogelijk signaal te geven.


Daarbij neem ik even aan dat jullie geen drummer hebben. Als dat wel het geval is wordt het een lastige mix.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

john5 schreef:
Dan moet je 2 room mics met een y-splitter op een input van de presonus zetten.
Dus een female/female - male y splitter.
De drie instrumenten met een female - male/male waarvan 1 naar de interface gaat, en 1 naar je mixer.
Ja dat was mijn idee ook.


We spelen inderdaad zonder drummer, dus wat dat betreft vrij simpel.

Het signaal wil ik het liefst niet door de geluidskaart naar de tafel hebben omdat dit de geluidskwaliteit nadelig beïnvloed.
Daarnaast is het minder bedrijfszeker, als de laptop er meer stopt of als er in de software iets mis gaat ben je ook gelijk het signaal naar de zaal kwijt.

Andersom; van de tafel naar de geluidskaart zie ik geen optie op de tafel om de signalen apart uit te sturen.

Het splitsen van het signaal wist ik even niet goed op te lossen, vandaar de vraag.

Ik ga binnenkort de onderdelen bestellen en even een testje doen.
Haico

Bericht door Haico »

Probeer het volgende eens: Stop 3 unbalanced patchkabeltjes in de inserts van de kanalen die je gebruikt. Druk ze er niet helemaal in, maar tot het eerste "klikje". Zo gebruik je de insert als direct out. Dit werkt niet bij elke mengtafel. Mocht het wél werken: dan hoef je geen kabeltjes te solderen. :D

Beter nog: een mengpaneeltje lenen/huren met direct outs. Ben je helemaal klaar.
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Via de mengtafel op nemen is geen gewenste optie. Voor een goede opname wil je het signaal zo droog en ruisvrij mogelijk binnen krijgen.

Wat eventueel nog een mogelijkheid zou zijn is gewoon de outputs van de presonus gebruiken en die van de instrumenten naar je mixer laten gaan. Ik weet alleen niet hoeveel effect de pre-amp op het outputsignaal geeft. Dat is een kwestie van even testen.
Haico

Bericht door Haico »

john5 schreef:Via de mengtafel op nemen is geen gewenste optie.
Als het niet hoeft, dan ga je niet via een mengpaneel, maar geheel onwenselijk is het niet. Ik heb 3-4 live albums opgenomen vanaf direct outs van mengpanelen. 18-22 kanalen elk. Een beetje mengpaneel heeft betere preamps dan van audio interfaces.
Het is van groter belang dat je de opneemt op een volume waar je achteraf nog wat mee kan.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

De preamps van de presonus geven geen bruikbaar signaal om naar de tafel door de sturen.
Voor simpel opnemen is het prima, maar om in een live situatie het signaal uit te sturen werkt het niet prettig.

Via de inserts werken was een van mijn eerste gedachtes, maar werkt helaas niet op die tafel. Helaas..
Gebruikersavatar
mroekalea
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 jan 2011, 10:36

Bericht door mroekalea »

Via inserts kan maar dan moet je tot de 1ste klik de stecker insteken. De jack (kan dus alleen met jack insert ingangen) steek je er half in, werkt op elke mengtafel met inserts.
Jazz bas, buizen en 12 inch!
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Heb het uiteindelijk nog anders opgelost dan eerder bedacht.
De oplossing lag namelijk erg voor de hand: een DI

Voor mijn contrabas gebruik ik standaard een Avalon U5, nu is het zo dat daar twee gebalanceerde outputs op zitten. De één dus naar de tafel en de ander naar de interface.
Voor de gitarist gebruik ik een actieve DI (helaas geen U5), waarvan het gebalanceerde signaal naar de interface gaat en het directe signaal naar de tafel. (in een 'normale' live-situatie stuur ik uiteraard het gebalanceerde signaal naar de tafel, voor deze keer vind ik de opnames even iets belangrijker.)


De roommic wordt één Rode NT2a in omnidirectionele stand.

Alleen voor de zang heb ik een splitter aangeschaft.


Zo hoef ik (bijna) geen extra spullen aan te schaffen die ik later toch niet meer gebruik en dit vond ik toch iets meer profi dan via de inserts van de tafel te werken(wat toch werkte inderdaad).
Plaats reactie