Afmixen: effecten

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Afmixen: effecten

Bericht door Michiellll »

Ik heb een opname van 12 kanalen liggen:
kick - kick - snare - tom - tom - f.tom - oh(l) - oh(r) - bas - gtr - voc(v) - voc(m)

Nu heb ik natuurlijk alle vrijheid qua effecten in tegenstelling tot de live situatie en vraag mij af wat ik hier nog aan toe kan voegen

- De vocalen kan ik nu natuurlijk individueel reverb en delay geven en misschien ergens iets met harmonics proberen
- Gates en reverbs zijn nogal vanzelfsprekend, maar misschien dat ik met zo'n multiband compressor kan spelen
- Misschien dat de gitaar ergens een stereo effectje krijgt
- En voor de drum een reverb, gated reverb en phaser


Wat kan ik hier nog aan verbeteren?

Alvast bedankt :mrgreen:
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Het toevoegen van effecten en verbeteren zijn twee verschillende dingen hè? ;) Kan je anders eens posten wat je nu hebt en aangeven wat je denkt dat je anders wil laten klinken?
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Ik moet nog beginnen, maar ik wil er alvast het meeste in hebben staan voordat ik de opname ga opknippen in nummers.
Dat betekent trouwens niet dat ik alles hoef te gebruiken. Voorbereiding is alles, toch? ^^

Het is een opname van 2uur en een kwartier, dus dat scheelt nogal.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Wat ik zelf altijd doe is in laagjes mixen...

1. Eerst zorg ik dat de drums goed klinken. Ik regel de niveau's af en gebruik op sommige sporen compressie (vaak snare of basedrum welke inconsistent is), stuur dan alle drum kanaaltjes naar een stereo group channel waarop ik evt. nog EQ en een bijna onhoorbaar room reverbje op zet waarmee de drums straks beter blenden met de rest van de mix. Die stereo group channels heb ik ook voor bas, gitaren en zang zodat ik uiteindelijk mijn mix maak met maar 4 stereo kanalen. Keyboards zijn bij ons verboden :mrgreen: anders was dat de vijfde groupchannel.

2. Dan pak ik de basgitaar aan en zorg dat deze in evenwicht is met de drums. EQ en comp als het goed klinkt, re-ampen met een plugin als het D.I. signaal te doods klinkt.

3. Bas en drums muten, gitaargeluid op zichzelf afregelen. EQ heb ik niet nodig want ik had de juiste microfoon op de goede plek neergezet tijdens de opnamen. Meestal gooi een plugin op de gitaar om hem een beetje de breedte in te trekken.

4. Band mix op orde brengen en beluisteren op laag en hoog volume op verschillende monitoren.

5. Zang krijgt ongeveer dezelfde behandeling als de gitaren in stap 3. Solo goed laten klinken. Beetje "air" er in dmv EQ en compressie er op want geen zanger heeft 100% goede microfoontechniek. In het geval van mijn eigen band heb ik te maken met drie zangers die harmonieen zingen dus ook hier zorg ik voor een mooi stereo geluid.

6. Mix lekker laten blenden door hier en daar een vleugje reverb erop te zetten. Let op: Dit doe je via een send/return want de mix blijft beter overeind als je voor zowel gitaar als zang als drums verder dezelfde reverb gebruikt met dezelfde instellingen (alleen op het ene kanaal zit wat meer reverb dan op het andere, maar het is wel steeds dezelfde reverb).

7. Mastering plugin op de stereo bus gooien welke een EQ, stereo enhancer, multiband comp en maximizer heeft. Maak het niet te bont met de maximizer ander krijg je St. Anger / Californication achtige toestanden en dat wil niemand.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Klinkt allemaal redelijk standaard, alleen de groepjes had ik niet aan gedacht. Live doe je dat met VCA/DCA's, zo heb je bijv.: een stuk of 24 kanalen onder 6 faders. Dat werkt echt geniaal.
(Opnames zijn voor mij echter wel nieuw en er zijn zoveel mogelijkheden.)

Op het moment heb ik in Cubase de volgende plugins tot beschikking:
- Waves Mercury Complete/Bundle
- Yamaha V3 Reverb
- Lexicon PCM Native Reverb Bundle
- Native Instruments Komplete
- IK Multimedia Ampeg SVX

(Misschien dat ik zo'n vintage compressor o.i.d nog opzoek om uit te proberen.)
Verder nog suggesties? En misschien tips m.b.t. multi-comp (die heb ik nog nooit gebruikt)?
Laatst gewijzigd door Michiellll op 04 okt 2014, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Met Camelcrusher kun je nog leuk kleuren, evenals NI Supercharger, die waarschijnlijk gewoon in Komplete zit. Digital Fish Phones heeft ook leuk spul.

En je zou ook nog tracks kunnen bumpen via tape (bijvoorbeeld cassettedeck)

Alles hangt af van hoe bepalend je nog wilt zijn in het geluid, of in hoeverre het een soort live registratie moet zijn.
Het is makkelijker als je denkt.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

PSP Audioware Vintage Warmer is een oldskool comp waarmee je wat warmte kan toevoegen maar met de waves bundel heb je eigenlijk alles al in huis. iZotope Ozone op je master kan de boel nog aardig opleuken.
Gebruikersavatar
Analog Kid
Berichten: 492
Lid geworden op: 16 feb 2008, 10:42

Bericht door Analog Kid »

Dit zijn mijn tips, dingen die ik geleerd heb van mijn beginnersfouten en nu altijd als uitgangspunt gebruik:
- Beperk de keuze van plugins (vooral wat betreft EQ en Dynamics) tot een handjevol (bij mij zijn het er 3) plug-ins die je goed kent of goed wilt leren kennen. De Waves Complete Bundle is leuk om te hebben, maar je verzuipt gewoonweg in het aanbod.
- Begin met eenvoudige dingen zoals een low-cut op alle kanalen m.u.v. bas en kick, dan trek je je mix meteen open in het laag en leg je de kick en de bas makkelijker duidelijk in de mix. Als je dan ook de drums en de verschillende gitaar tracks uit elkaar pant klinkt het geheel al een stuk breder en duidelijker.
- Luister eerst naar de gehele mix en verbanden tussen sporen/instrumenten zodat je weet waar je aan moet sleutelen en vooral waaraan niet. Je kan ook teveel corrigeren.
- Wees niet voorzichtig of subtiel met pannen. Waar stereo panning in live situaties praktisch onbruikbaar is, omdat het publiek dat helemaal links staat ook wil horen wat er rechts gebeurt, kan je bij het mixen van opnames het hele spectrum benutten om ruimte en definitie in je mix te krijgen. Het is net als met voetbal, waarom zou je niet de hele breedte van het veld gebruiken als het kan? ;)

Natuurlijk zijn er waslijsten met dit soort aanwijzingen, belangrijkste is natuurlijk om zelf te proberen en te ervaren. Zelf heb ik ook veel opgestoken van de filmpjes van The Recording Revolution, en zo zijn er nog veel meer kanalen te vinden op het web.

Succes, en vooral veel plezier met het mixen! :)
Baspingelaar in limbo
Gebruikersavatar
mroekalea
Berichten: 309
Lid geworden op: 21 jan 2011, 10:36

Bericht door mroekalea »

De standaard plugins in Cubase zijn echt OK, verder gebruik ik t-racks van Ik multimedia.
Door een groupbuy heb ik voor ongeveer 40% vd kosten alle plugins verkregen, deze zijn echt de moeite waard.

De tip om een selecte aantal plugins te gebruiken is zeer goed, zo leer je nl de plugins goed en effectief te gebruiken en luister je echt ernaar ipv de hype eromheen (waves plugins bijvoorbeeld, zijn wel goed maar meer een hype omdat iedereen het uitschreeuwt).
Jazz bas, buizen en 12 inch!
Plaats reactie