Muziek plaatsen op Spotify...

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Muziek plaatsen op Spotify...

Bericht door tjoepatjoep »

Zijn er forumleden die ervaring hebben met het plaatsen van hun eigen muziek op Spotify?

Wij denken erover om met onze coverband een aantal nummers of een album te publiceren. Wat komt hier allemaal bij kijken? Ik kon er weinig verhelderends over vinden.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Onze gitarist is er mee bezig.. maar het is voor zover ik begrijp redelijk makkelijk. KLIK

Een Aggregator vinden die bij je past is even wat uitzoekwerk, maar vanaf daar zou het gewoon stappen volgen zijn.

Maar je schrijft dat je dit wil gaan doen met je cover band.. Zijn het dan eigen nummers of covers? Als dat laatste het geval is dan zul je eens een Aggregator aan kunnen schrijven hoe het dan zit met de rechten (BUMA en SENA) en of het überhaupt mogelijk is..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Moet je in Nederland niet ook verplicht je songs registreren bij BUMA Stemra ofzo? (Ik kan me zo'n soort verhaal herinneren, plus het gevoel daarna dat je in Nederland blijkbaar niet gewoon je eigen songs kunt uitbrengen zoals je dat zelf wil.)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Het gaat inderdaad om covers. Hoe kies je wat bij je past?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Eigenlijk hetzelfde als bij een platenlabel. Je wil er eentje die meer muziek heeft uit het genre waar de jouwe het beste in past. Dit in verband met de associatieve voorstellen die spotify gebruikers krijgen en promotie.
Denk wel dat het covers een uitdaging gaat worden. Hoe dan ook succes! En keep us posted!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Het is ook niet bedoeld om er geld uit te verdienen, maar om er publiciteit en laagdrempelige exposure mee te genereren.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Als je je CD verkoopt via CDBaby regelen ze oa iTunes, Amazon en Spotify voor je.
Maar ik vraag me wel af of dat met een CD vol covers zoveel zin heeft... Je moet namelijk wel de rechten afdragen als de nummers niet van jezelf zijn.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als ik eerlijk ben: covernummers in Spotify zijn het eerste wat ik oversla. Ik wil een bepaalde uitvoering horen, eventueel een cover door een artiest of band die ik ken. Ik gok dat dit effect wel bij meer mensen zal voorkomen. Daar komt inderdaad bij het moeten afdragen van rechten voor het publiceren van covers (waar je waarschijnlijk geen trek in hebt). Het levert je waarschijnlijk niet de exposure op die je zoekt.

Als je iets laagdrempeligs zoekt, is Soundcloud misschien beter bruikbaar. Kun je embedden in websites en Facebook, waarmee de kans toeneemt dat je nummers worden afgespeeld.
Het is makkelijker als je denkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.soundclick.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Nou kijk, we hebben best leuke clips op YouTube staan dus daar is geen gebrek aan. Het gaat me nietbom soundcloud of weet ik veel wat, ik wil het op spotify plaatsen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met t plaatsen van covers op Spotify en wat hierbij de kosten zijn?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je die hier gaat tegenkomen, maar ik verwacht dat als je de Stemra belt ze je het vast wel kunnen uitleggen (het is tenslotte een reproductie van een geregistreerd werk).
Verder is er niet veel aan de hand: als de mechanische licentie is geregeld mag je gewoon covers op Spotify zetten via welke dienst dan ook (CD Baby, Tunecore, etc.).
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

tieleman schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat je die hier gaat tegenkomen, maar ik verwacht dat als je de Stemra belt ze je het vast wel kunnen uitleggen (het is tenslotte een reproductie van een geregistreerd werk).
Verder is er niet veel aan de hand: als de mechanische licentie is geregeld mag je gewoon covers op Spotify zetten via welke dienst dan ook (CD Baby, Tunecore, etc.).
:stupid:
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Maar, heb je er nog wat over kunnen achterhalen Joep?
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

MaartenV schreef:Moet je in Nederland niet ook verplicht je songs registreren bij BUMA Stemra ofzo? (Ik kan me zo'n soort verhaal herinneren, plus het gevoel daarna dat je in Nederland blijkbaar niet gewoon je eigen songs kunt uitbrengen zoals je dat zelf wil.)
Dat kan je wel, je bent NIET EN NOOIT OF TE NIMMER verplicht om je songs te registreren bij de Bumaffia stemra. Op basis van de auteurswet ben je ten alle tijden auteursrechtelijk beschermd, mits je kan aantonen dat je het eigen composities zijn. Een origineel opname project met een timecode van de files (het moment van aanmaken van de bestanden) is in feite genoeg om dat te bewijzen.

En om op topic te komen, als cover band heb je NIETS te zoeken op spotify/iTunes of een (gesubsidieerd) poppodium for that matter ...

Maar volgens mij moeten die releases op spotiy/iTunes etc. ten eerste een geldig geregistreerde barcode en IRSC hebben, maar er zijn mogelijk organisaties die dat wel voor je kunnen fixen.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

yhcmarc schreef: En om op topic te komen, als cover band heb je NIETS te zoeken op spotify/iTunes of een (gesubsidieerd) poppodium for that matter ...
En waarom om precies te zijn?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Plaats reactie