Wij (ik.
) hebben met Sister Johnson de 1e single van onze CD (en binnenkort ook de 2e en de hele CD) op Spotify, iTunes, Google Play Music, Amazon, Deezer en Rdio gezet met Distrokid.com (
link). Dit was praktisch geen moeite, behelst enkel een abonnement van 20 piek per jaar met unlimited uploads (onder een artiestennaam enz) en kost je geen commissie bovenop wat de stores zelf pakken (1 song verkocht op iTunes = 99 cent aanschaf = 71 cent van iTunes naar Distrokid = 71 cent naar jou) - je betaalt enkel nog voor de paypal fee als je geld opneemt (2% met een maximum van $1, exact wat distrokid moet afdragen aan paypal voor de service). Sales lopen wel achter (omdat dat gewoon zo zit bij de eind-punten, ca. 2 maanden achterlopende rapportage) maar dat is toch niet 't belangrijkste.
1e keer duurt uploaden iets langer omdat je naam e.d. goedgekeurd moeten worden(je mag niet uploaden onder de naam "Coldplay" bijvoorbeeld, heel gek) maar we hadden binnen een week de single op alle outlets. Benodigde barcode wordt door Distrokid voor je geleverd. Erg tevreden! Opties zijn beperkt (je kan bijv geen downloads weggeven via iTunes ofzo) maar voldoende voor no-budget bands.
Nb. Mbt de cover-discussie: bij Distrokid moet je de writer/composer zijn of de volledige rechten hiervoor hebben. Dus daar kan ik de topicstarter niet mee helpen.
Edit: voorbeeld van hoe het er dan uitziet op Spotify:
https://play.spotify.com/album/4ycmIpscB3GaKbGs4fd05S
Je hebt je artiestennaam, eigen afbeelding, staat als uitgever een soort 'placeholder' bij, geloof omdat er toch iets moet staan.