Welke laptop?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
freeboozer jelle
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 dec 2008, 17:37

Welke laptop?

Bericht door freeboozer jelle »

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop van 500-600 euro voor thuis wat op te nemen en misschien een (ik denk midi)keyboard op aan te sluiten. Ik ben er al achter dat ik best een i5 of i7 processor kan nemen maar al de rest is chinees voor mij heeft er iemand tips of voorstellen?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Gebruik geen SSD schijf voor streaming data. Daar kunnen ze slecht tegen. Verder zal je moeten zoeken naar een aanbieding voor zo'n bedrag. Met 8 Gb. aan ram heb je doorgaans voldoende. Tenzij je veel effecten op meerdere sporen tegelijkertijd wil renderen. Naar mijn ervaring kom je nooit boven de 10 - 12 Gb. aan RAM met één quad core 8 threads i7 processor.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Op basis van ervaringen hier thuis en bij vrienden en familie: Asus en Toshiba zijn vaak meer dan prima.

Hier thuis staan momenteel een Sony Vaio en een Dell, en daar komen er geen meer van in huis. Met eerdere ervaringen in het achterhoofd geldt dat ook voor HP en Packard Bell. Acer hoor ik wisselende reacties op.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

En ik heb dan weer een HP die uitstekend functioneert en hoor over Asus niets dan slechts. Je moet die verhalen met een flinke korrel zout nemen :)

Voor de rest heb je helemaal niet zulke enorme specs nodig voor een computer die kan opnemen. Zoveel mogelijk RAM-geheugen is zeker aan te raden, qua processor zit je al goed. Neem een harde schijf met genoeg opslagruimte en een goede externe geluidskaart voor het opnemen en afspelen. Dan ben je echt al wel klaar. En denk ook aan resolutie/grootte van het scherm..ik werk op een 21.5" iMac (1920*1080) en dat is me soms al te klein. Een luxeprobleem natuurlijk, maar op een laptop wordt dat toch een stuk belangrijker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4354
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Belangrijkste is misschien wel de grootte van je schermresolutie. Minimaal 1600x900 moet ie zijn, dus niet het veel te kleine 1320x768. Bij voorkeur full HD dus 1920x1080.

8MB RAM volstaat prima. Harde schijfje erin van minimaal 750MB. Met een i5 processor kom je er prima mee uit. Aangezien de interne geluidskaart vaak bagger is, zul je er toch iets aan moeten hangen, dus daar hoef je de laptop niet op uit te kiezen. Wat USB 3.0 poortjes zijn wel handig.

Acer is een goede en goedkope keuze. Toshiba ook prima en wat mij betreft Asus eveneens. Goed oppassen dat je alle bloatware (voorgeïnstalleerde troep software die je syteem vertraagt, zoals Norton anti virus) eraf gooit.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Van kwaliteit van bepaalde merken kan je bij computers al lang niet meer uitgaan. Vrijwel alle laptops ter wereld komen uit dezelfde handvol fabrieken in Taiwan (net als bij basgitaren overigens ... :wink: ).
Ik kijk tegenwoordig naar de garantie die ik krijg op een toestel, ipv. naar de merknaam (erg belangrijk bij een laptop, omdat je daar minder componenten zelf kan vervangen t.o.v. een desktop).
Let inderdaad op het aantal USB poorten, vaak heb je er (veel) te weinig op een laptop. En een full-HD scherm is ook wel een aanrader. Anderzijds, als dat de prijs van je laptop kan drukken en je hebt geen plaatsproblemen: voor 150€ koop je een prima full-HD externe 22" monitor. Twee schermen werkt erg prettig :)
Gebruikersavatar
freeboozer jelle
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 dec 2008, 17:37

Bericht door freeboozer jelle »

En welke is het beste als interface Line 6 of Focusrite?
Of andere ideeën?
Waar moet ik op letten?
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik gebruik een Alesis IO 2, voldoet uitstekend
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
freeboozer jelle
Berichten: 171
Lid geworden op: 21 dec 2008, 17:37

Bericht door freeboozer jelle »

Ik heb een tijdje terug een acer aspire one gekregen. Ik ga het eerst daar eens mee proberen in combinatie met mijn zoom b3. Als dit niet werkt is deze info zeer nutig (mijn dank daar voor).
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Tip, zéker voor laptops: probeer een zo schoon mogelijke installatie van Windows te gebruiken, verwijder alle bloatware (tip hierboven) die je niet nodig hebt, zoals overbodige installaties van Norton Antivirus (als je maar wél bescherming gebruikt).

En zet je energiebeheer op "Maximale prestaties". Dan draait alles op vol vermogen en heb je de beste kans op fatsoenlijk muziek maken!
Het is makkelijker als je denkt.
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Als je een laptop hebt met SSD (start lekker snel op, programma's ook bijna instant op het scherm), dan niet opnemen naar de SSD maar naar een externe "gewone" harde schijf, of indien mogelijk een normale harde schijf in de CD/DVD bay monteren. Het veelvuldig schrijven bij opnemen (en renderen naar disk bij mixen) is niet bevorderlijk voor de levensduur van een SSD. De snelheid van een "gewone" schijf is ook ruim voldoende voor opnemen.

Om die reden eigenlijk liefst een "klassieke" draaiende schijf in een opname machine, dan kun je gewoon met 1 schijf werken. Twee partities: eentje voor Windows & Software, de andere voor je opnames.
Gebruikersavatar
Nickinatorz
Berichten: 181
Lid geworden op: 05 feb 2012, 22:06

Bericht door Nickinatorz »

Zorg sowieso voor een ssd dat gaat met het recorden veel makkelijker.
Persoonlijk gebruik ik zelf een macbook en ben er zeer tevreden mee.
Voor het basgeluid opnemen gebruik ik de Real-tone cable van het spel rocksmith, dit is een USB naar 1/4 jackplug die dus in de bas kan.
Geweldig clean geluid.

Ik zou zeggen zoek een redelijke laptop uit, kan je ook krijgen met dat geld, een ssd en minimaal een i5 zijn zeker verstandig
Gear:
Shine Jazz Bass
Nemesis N-8
Facebook
Twitter
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Een SSD verkloot je dus met dat constant schrijven/herschrijven ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Kom nou, een moderne SSD van minstens 256GB waar je audio op wegschrijft? Je zit toch niet 24/7/365 compleet je SSD vol te schrijven met audio data? Als je een paar films van elk een paar GB download heb je al meer data weggeschreven. Plus die dingen hebben tegenwoordig ook weer genoeg technologie aan boord (TRIM, Garbage collection, etc.) om de writes goed te verdelen over de cellen.
Plaats reactie