Basgitaar lekker in de (opname) mix krijgen

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
DiMarco

Basgitaar lekker in de (opname) mix krijgen

Bericht door DiMarco »

Wanneer ik mijn bas opneem via de D.I. van mijn versterker (pre EQ) of via een losse D.I. heb ik moeite om deze lekker in de mix te krijgen.
Na de gebruikelijke compressor plugin is het signaal minder onstuimig en kan ik hem lekker onder de gitaar leggen, maar ik hou een probleem.

Wat ik ook doe, de bas klinkt te duidelijk. Het is een los staand ding in de mix.
Ik heb geprobeerd met een klein vleugje reverb de bas meer te laten blenden met de rest van de instrumenten maar vind nog altijd dat het te los staat van de rest, wat allemaal met microfoons is opgenomen verder.

Is er een andere oplossing dan de basgitaar ook op te nemen met een microfoon? Ik heb in onze oevenruimte nogal veel overspraak op de bas mic en alleen de D.I. gebruiken zou best een goede uitkomst zijn. Alleen klinkt dat niet zoals ik wil waardoor ik aan het re-ampen ben gegaan binnen Cubase (vanaf versie 8 zit daar een bass amp modelling plugin in). Dat klinkt opzich redelijk goed maar is niet meer mijn geluid.

Heeft iemand tips?
Haico

Bericht door Haico »

Ik gebruik zelden een clean DI signaal voor bas. Ik kan er niets mee. Hoe mooi de basgitaar ook kan klinken, er zit geen "lucht" in. En ik mis echt de textuur van het geluid wat door een speaker is gegaan. En... ik word ook nooit blij van versterker plug-ins voor basgitaar. Sommige vind ik te veel knopjes hebben, en som ige weet veel te weinig. Ik kom er nooit uit. Dus...

Vanuit de zware muziek ben ik met 2 bas tracks gaan werken. Ik kopieer de track en dan ga ik met beide tracks apart verder.
- Bij de ene track haal ik de mids eruit. Deze hou ik vrij dynamisch. Ik boost een puntje op 50 of 100 Hz (afhankelijk van waar de kickdrum het lekkerst klinkt)*. Verder zorg ik dat de reutel van de bas goed te horen is. Even zoeken tussen de 1 en 2 kHz.
- Bij de andere track haal ik juist laag en hoog eruit. Deze track duw ik door een overdrive/distortion. Wat ik daarvoor gebruik is afhankelijk van hoe mijn pet staat op die dag: standaard cubase gitaar amp sim, Amplitube... maar de laatste tijd grijp ik vaak naar de Chris Lord-Alge Bass plugin van Waves. Flink wat compressie en dan een beetje chorus erop om de sound wat breder te maken.

Samenvoegen en beetje tunen. Op deze manier kan je loodzware bas opnames krijgen voor zware muziek, zonder het hele zaakje plat te compressen. Echter, ik heb bij recente projecten gemerkt dat dit bij minder heftige muziek ook goed kan werken. Het zorgt ervoor dat de bas lekker blend met de andere instrumenten. Karakter van de basgitaar blijft staan en het geheel gaat heel overtuigend klinken. 8)

*) een heel enkele keer kopieer ik de track NOG eens. Smijt ik alles weg boven de 100 Hz, boost ik een puntje op de vrij frequentie, limiter erop... en vervolgens een sidechain compressie getriggerd door de kickdrum. Maar dit doe ik alleen bij héle drukke mixen. :)
Laatst gewijzigd door Haico op 06 mar 2015, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Een VST gebruiken over de bas-opname? Dan heb je toch al meer een 'simulatie' van een microfoonopname :)
https://atoragon.blogspot.nl/2014/09/the ... -sims.html

Eerlijk gezegd gebruik ik het nooit, al m'n opnames zijn DI. Waarom het voor mij dan wel lijkt te werken (en dit volgens anderen ook meer dan prima klinkt), kan ik echt niet verklaren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Met simulatie klinkt het wel al beter, maar nog steeds te clinisch naar mijn smaak.
We maken organische oldskool rock en daarbij moet alles lekker aan elkaar vastgeplakt zitten.

Met de tips van Haico ga ik eens aan de slag. Bedankt!
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Ik denk dat je het bij opnemen niet al teveel moet zoeken in EQ, compressie of VST's. Tuurlijk helpt het maar als je een bepaalde sound wilt, zul je op een bepaalde manier moeten opnemen. Hoe hard je ook je best doet, als je niet opneemt en speelt zoals John Bonham (ik noem maar wat) klink je niet zoals John Bonham.

Met andere woorden, als je een organische sound wilt die leeft zul je een goeie basamp moeten kopen (of huren voor opnames bijvoorbeeld) en een goeie mic neer zetten. Dat maakt het mixen ook een heel stuk gemakkelijker. Zelf mix ik niet al teveel hele bands maar meer koortjes, toeters etc voor sequencers. Als dat is opgenomen bij iemand thuis met een mic van €100 en een middelmatige vocalist zonder goede preamp ben ik langer, veel langer, bezig met het afmaken dan als dat is opgenomen door een goede vocalist, door een goede mic, goede preamp in een goede omgeving.

Sowieso kun je plugins gebruiken die analoge gear nabootsen. In jouw geval (rock..) zou ik het zoeken in SSL achtige plugins. Ik zou haast willen zeggen, de SSL masterbuscompressor is dé compressor om je bandje 'aan elkaar te lijmen'. Je hebt daarnaast nog allerhande channelstrips die klassieke tafels emuleren. Slate digital heeft ook goede channelstrip plugins waarmee je een oude neve of ssl in je DAW haalt. Niet the real deal uiteraard, maar ze klinken organischer en met meer leven dan een stock plugin uit PT of logic of welke DAW je ook gebruikt.. Zijn natuurlijk kosten aan verbonden maar je kunt nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

1. Wat bedoel je precies met "teveel" overspraak op de bas mic? Overspraak is niet altijd per definitie slecht. Hoe stel je de cab / mic op ten opzichte van de band.
2. In live situaties is re-ampen van bas inderdaad soms handiger.

Ook al neem ik de microfoon(s) op, ik neem ook altijd een cleane DI track op. In een mix gebruik ik daar 9 v/d 10 keer alleen het deel onder de 150Hz van, puur het sublaag, wat ik vervolgens op de microfoons hipass. Heel soms, wanneer ik bv. een echt aggressieve midrange mis, stuur ik de DI naar een 2e track, hipass en lowpass er op zodat ik alleen bv de range tussen de 700 en 2000Hz heb, daar knal ik dan de TSE sansamp en RAT overheen, supergoor instellen en heel subtiel in de mix draaien tot het een beetje grindy begint te worden. Werkt erg goed en voegt veel punch toe. Beiden TSE plugins zijn gratis btw.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

jelles schreef:Ik denk dat je het bij opnemen niet al teveel moet zoeken in EQ, compressie of VST's. Tuurlijk helpt het maar als je een bepaalde sound wilt, zul je op een bepaalde manier moeten opnemen. Hoe hard je ook je best doet, als je niet opneemt en speelt zoals John Bonham (ik noem maar wat) klink je niet zoals John Bonham.
Ik moest toch een gniffelen, ook al geef je aan 'ik noem maar wat'. Als mijn bas klinkt als John Bonham heb ik toch een probleem denk ik.... :lol:

Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Angelo schreef:
jelles schreef:Ik denk dat je het bij opnemen niet al teveel moet zoeken in EQ, compressie of VST's. Tuurlijk helpt het maar als je een bepaalde sound wilt, zul je op een bepaalde manier moeten opnemen. Hoe hard je ook je best doet, als je niet opneemt en speelt zoals John Bonham (ik noem maar wat) klink je niet zoals John Bonham.
Ik moest toch een gniffelen, ook al geef je aan 'ik noem maar wat'. Als mijn bas klinkt als John Bonham heb ik toch een probleem denk ik.... :lol:

Afbeelding
Hehehe ja dan heb je een probleem ja ;) Ik noemde John (ik mag John zeggen) omdat die een nogal karakteristieke sound heeft maar dat had je misschien zelf al bedacht..
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Met overspraak op je bas mic wordt EQ'en lastiger omdat je daar ook andere geluiden mee kleurt.

De versterker (Mesa Bass Prodigy 4:88) klinkt organisch zat, geloof me. Het is met name het D.I. signaal wat niet lekker wil blenden in de mix en erg rigide op zichzelf blijft.

Op bas daarom ook een Beyerdynamic M201 en/of AudioTechnica ATM250 (alhoewel die laatste momenteel dienst doet in de kickdrum). Ik zal mijn Sennheiser e906 eens voor de baskast neerzetten en kijken wat die oppikt, zou in principe al vanaf 40hz moeten meedoen. SM57's schuw ik want die zijn goor in de mids.

Ik heb deze week al wel betere resultaten weten te krijgen door onder de 60hz juist te cutten en rond de 150-200hz ietsje te boosten (max 2db). Ondertussen krijg ik het mixen steeds meer in de vingers en heb ik er best veel lol in! Leuk hoor en ook erg leerzaam.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

die M201 is hypercardiode, die zou heel weinig extra moeten oppikken. Al geprobeerd om je cab van de rest weg te draaien tijdens de opname? Werkt ook redelijk goed. Stuk vloerkleed er overheen gooien ..

Ik zou me in een live situatie eerder druk maken om de bas die door alle andere instrumenten heen beukt met het laag dan andersom eerlijk gezegd.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De DI van mijn Dynacord BA300 is via de output transformer. Dus mijn D.I. is direct het "buizen" geluid. Ik denk dat jouw Prodigy een preamp out geeft. Ik denk dat een EV RE20 je al blijer zou maken..... Heel stom. Maar mijn bas direct in een klark Teknik DI100 is meteen lekker en daar kan je alles mee. Zonder? Is het een stuk minder... In de Klark Teknik zitten wat trafo's en die klinken errug lekker op bas....

Heb je een headphone mix gevraagd en toen alleen het basgeluid beluisterd? En gekeken hoe je het DI geluid van je amp zo lekker mogelijk krijgt? Misschien werkt een SEND signaal beter?

Er is nog 1 truc. Zoek een oude speaker op met een 6 of 8 inch. Soldeer aan de plus en min een jack of XLR snoer. (Let op de polariteit). Zet die op een standard voor je amp als microfoon.... Zachtjes bijdraaien want dat gaat een bak laag geven.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

jelles schreef:<knip> Hehehe ja dan heb je een probleem ja ;) Ik noemde John (ik mag John zeggen) omdat die een nogal karakteristieke sound heeft maar dat had je misschien zelf al bedacht..
Uiteraard snapte ik dat, maar ik vond de kans te leuk om te laten liggen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dimarco,

Welke sound zoek je?

De microfoon op je cab kun je voorzien (in de software) van een noisegate. Dan ben je van de overspraak af tijdens mixage.

Mesa Boogie Prodigy:
The Rear Panel D.I. OUTPUT signal can be derived from either PRE (your instrument) or POST (the entire preamp) with the Front Panel D.I. Switch. The D.I. OUTPUT signal strength is controlled by the Front Panel D.I. LEVEL located at the far right side of the Chassis next to the SOLO Control. And a valuable D.I. LIFT switch can float the Circuit Ground from Chassis Ground to reduce noise into the Console when the Ground references are different.

https://www.westerhaven.nl/NL/Effecten-5 ... wwodZ6wAuA" onclick="window.open(this.href);return false;

De Mesa Boogie cab clone kan voor jou een hulpmiddel zijn. Dan kun je de output van je amp verbinden met de ingang van je opname apparaat. Hij kan maximal 150 watt hebben. Als je je amp niet helemaal open hebt zou dat dus prima kunnen. Anders even met Mesa Boogie overleggen. Want 1 weerstand erbij en dit ding kan WEL die 225 watt aan. Je hebt dik kans dat je hem dan af fabriek kan bestellen, dat ze hem modificeren en aan je zenden. Is voor hen 5 minuten werk (andere weerstand). Aangezien je ook al hun amp hebt denk ik dat ze je best tegemoet willen komen.!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Muziekschuur schreef: Er is nog 1 truc. Zoek een oude speaker op met een 6 of 8 inch. Soldeer aan de plus en min een jack of XLR snoer. (Let op de polariteit). Zet die op een standard voor je amp als microfoon.... Zachtjes bijdraaien want dat gaat een bak laag geven.
We zijn met de band onze nieuwe plaat aan het opnemen en onze drummer (die ook geluidstechnicus is) kwam met dezelfde truc, maar dan om voor de bassdrum te zetten. Word dus wel vaker gedaan! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik zal eens voorstellen om hem ook eens voor de bascab te hangen, kijken hoe dat klinkt.
Haico

Bericht door Haico »

koen van soelen schreef:We zijn met de band onze nieuwe plaat aan het opnemen en onze drummer (die ook geluidstechnicus is) kwam met dezelfde truc, maar dan om voor de bassdrum te zetten. Word dus wel vaker gedaan! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik zal eens voorstellen om hem ook eens voor de bascab te hangen, kijken hoe dat klinkt.

Een subkick mic is een goeie truuk om de slam (<100 Hz) van de kickdrum goed op te nemen. Ik zie niet in waarom je dit voor basgitaar zou willen? De karakter van de basgitaar en versterker (boventonen) zitten vooral boven deze frequenties. Met zowel een subkick op de kickdrum én op een bass cab heb je een hele grote kans dat je mix dichtslibt in het laag.

Als je specifiek op zoek bent naar het honky basgitaargeluid van sommige Beatlesnummers (bijvoorbeeld: Paperback writer), dan is het leuk om een subkick op een basversterker te zetten. Die nummers zijn namelijk zo opgenomen.
Plaats reactie