LP's laten persen

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

LP's laten persen

Bericht door koen van soelen »

Haai!

We gaan met mijn bandje een EP opnemen (het bandje heeft al twee albums gemaakt maar dat was voordat ik er bij zat). Nou gaan we de muziek sowiezo online verspreiden (waarschijnlijk via Spotify en Bandcamp) maar we willen voor de liefhebbers ook wat fysieke mediums beschikbaar stellen, dus platen of cd's. Omdat ik denk dat cd's een beetje uitgerangeerd aan het raken zijn (dat is nu grotendeels vervangen door online, zelfs mijn moeder zit te spotify-en op haar ipad) en de echte freaks graag vinyl willen hebben, neigen we er naar om platen te gaan laten drukken. Maar dat is wel tamelijk duur en meer als 15,- wil en kan je toch ook niet vragen voor een plaat van een onbekend bandje.

Twee advies-vraagjes;
- Is het überhaupt verstandig om voor vinyl te gaan (gecombineerd met online) of toch maar CDtjes?
- Wie weet er een goeiekoop adresje (we hebben zelf ook gegoogeld natuurlijk maar wellicht zijn er -bijvoorbeeld in Polen o.i.d.- adresjes die je moet 'kennen') om platen te laten persen? Het liefst een iets kleinere oplage (zeg 300 stuks).
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nee. Via CDBABY kan vinyl op bestelling gemaakt worden. Ik zou dat alleen doen via inschrijving. Crowdfunding ofzo. Dan is de bestelling betaald voordat ie verspreid wordt.

Ik zou dus geen voorraad aanleggen. Je kan altijd nog eerst de mp3 verstrekken en dan een maand later het vinyl naleveren. Als die wens zou bestaan.

Eerst uitbrengen via iTunes. Als het ergens naartoe gaat dan heb je meer dan een jaar om te genieten van de aankopen. In die periode is er tijd genoeg om een vinylrun te laten maken..... Is die run er niet..... Dan heb je onnodige kosten voorkomen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Hmm daar zit wat in. in dit topic https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=44434" onclick="window.open(this.href);return false; staat ook al veel over CDBABY, lijkt me een handig clubje. Dat ze die vinyldeal aanbieden was me nog niet opgevallen, fijn dat je me daar even op wijst! In de tussentijd heb ik hier en daar wat offertes opgevraagd en op zich zie ik nog best opties eigenlijk. Maar onder de 1100,- voor 250 platen (incl.BTW) heb ik het nog niet gezien. Ondanks dat het een klap geld is is het wel te doen, nog geen 5,- per stuk. Dan kan je de prijs mooi onder een tientje houden. En ik denk dat we 250 stuks nog wel kwijt moeten kunnen raken (het heeft wel tijd nodig)...
Gebruikersavatar
jacksixpack
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 mar 2009, 21:06

Bericht door jacksixpack »

Hoi Koen,
Ik koop er wel 1
I-IV-V
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1464
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Haha thanx Jack, da's er al één in elk geval!
Plaats reactie