Hoeveel ohm moet mn koptelefoon?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
AndresHxC
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 aug 2014, 22:43

Hoeveel ohm moet mn koptelefoon?

Bericht door AndresHxC »

Hallo iedereen.

Angezien ik nogal graag wat op garageband zit rond te klooien wil ik me een nieuwe koptelefoon aanschaffen.
Ik ben vrij snel uitgekomen op de beyerdynamic dt770 pro.

De hoofdtelefoon zal aangesloten worden op mn laptop via de ingebouwde uitgang,niet op mn versterker dus.
Los van garageband wil ik hem ook nog kunnen gebruiken voor mn itunes bibliotheek te beluisteren.


De dt 770 pro komt in 3 uitvoeringen die elk evenveel kosten.
-250 ohm
-80 ohm
-32 ohm

Welke uitvoering moet ik nu gaan nemen?
Zelf ben ik geneigd voor de 32 ohm te gaan omdat deze "speciaal" ontwikkeld is voor het gebruik met laptops/ipod/gsm/etc...

Kan iemand me hier wat meer uitleg over geven?

Grts
-Fender Precision MIM
-korala UKBB 310E
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de stroom die er gaat lopen bij dezelfde spanning. Dat is dus prettiger voor het aangesloten apparaat (batterij blijft langer opgeladen)...maar zorgt ook voor een verlies in luidheid uit de koptelefoon. Gezien jouw gebruik: 32 Ohm is the way to go! Verder maakt het maar weinig uit eigenlijk.

Iets breder uitgelegd heeft een koptelefoon met een hoge weerstand wel wat voordelen: er kunnen meer windingen op de spreekspoel worden geplaatst (betere controle, beter geluid) en doordat er minder stroom loopt is het signaal 'schoner'. In de meeste consumentenapparatuur maakt dat nauwelijks verschil, dit ga je pas horen als zowel de bron als de koptelefoon heel heel erg goed (lees duur) zijn :)

Het draait dus veel om de wet van Ohm als het aankomt op spanning, weerstand, vermogen en stroom. Hogere weerstand betekent minder stroom (I=U/R), maar ook minder vermogen (P=U*I).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
AndresHxC
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 aug 2014, 22:43

Bericht door AndresHxC »

Rieno schreef:Hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de stroom die er gaat lopen bij dezelfde spanning. Dat is dus prettiger voor het aangesloten apparaat...maar zorgt ook voor een verlies in luidheid uit de koptelefoon. Gezien jouw gebruik: 32 Ohm is the way to go! Verder maakt het maar weinig uit eigenlijk.
Thanks! :)
-Fender Precision MIM
-korala UKBB 310E
AndresHxC
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 aug 2014, 22:43

Bericht door AndresHxC »

Rieno schreef:Hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de stroom die er gaat lopen bij dezelfde spanning. Dat is dus prettiger voor het aangesloten apparaat (batterij blijft langer opgeladen)...maar zorgt ook voor een verlies in luidheid uit de koptelefoon. Gezien jouw gebruik: 32 Ohm is the way to go! Verder maakt het maar weinig uit eigenlijk.

Iets breder uitgelegd heeft een koptelefoon met een hoge weerstand wel wat voordelen: er kunnen meer windingen op de spreekspoel worden geplaatst (betere controle, beter geluid) en doordat er minder stroom loopt is het signaal 'schoner'. In de meeste consumentenapparatuur maakt dat nauwelijks verschil, dit ga je pas horen als zowel de bron als de koptelefoon heel heel erg goed (lees duur) zijn :)

Het draait dus veel om de wet van Ohm als het aankomt op spanning, weerstand, vermogen en stroom. Hogere weerstand betekent minder stroom (I=U/R), maar ook minder vermogen (P=U*I).
Om er nog even verder op in te gaan.
-moest ik nu op 2dehands een apogee one scoren(er staan er zat te koop)
Is het probleem van het laag volume bij een 250 ohm daarmee dan opgelost of maakt het nog steeds niet uit?
-Fender Precision MIM
-korala UKBB 310E
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Uitgangsimpedantie van de Apogee One is 30 Ohm, dus een mooie match met de 32 Ohms koptelefoon. Maar als ik kijk naar de max spanning op de output, zou ie een 250 Ohm koptelefoon ook prima moeten kunnen aansturen. Dat is dus niet zo als je de koptelefoon ook wilt gebruiken voor MP3-spelers e.d. en het verschilt dus per bron.

Een 32 Ohms is eigenlijk een mooi manusje van alles, die kan eigenlijk op alle bronnen goed z'n werk doen. Die hoog-ohmige koptelefoons zijn gewoonweg kieskeuriger dus :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
AndresHxC
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 aug 2014, 22:43

Bericht door AndresHxC »

Rieno schreef:Uitgangsimpedantie van de Apogee One is 30 Ohm, dus een mooie match met de 32 Ohms koptelefoon. Maar als ik kijk naar de max spanning op de output, zou ie een 250 Ohm koptelefoon ook prima moeten kunnen aansturen. Dat is dus niet zo als je de koptelefoon ook wilt gebruiken voor MP3-spelers e.d. en het verschilt dus per bron.

Een 32 Ohms is eigenlijk een mooi manusje van alles, die kan eigenlijk op alle bronnen goed z'n werk doen. Die hoog-ohmige koptelefoons zijn gewoonweg kieskeuriger dus :D
Oke.
Bedankt voor de uitleg :)
Het zal de 32 ohm versie gaan worden dan!
-Fender Precision MIM
-korala UKBB 310E
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik heb een 250 ohm en ik heb nog nooit gehad dat iets hem niet aankon
ok soms iets stiller maar ik denk dat ik op de lange termijn hiermee me zelfs al eerder gehoorschade bespaard heb :D
vind ze wel nog altijd super wel heel erg analytisch maar daar hou ik wel van
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat analytische is niet afhankelijk van de weerstand (gelukkig niet) :) Zelf gebruik ik een Audio Technica ATH-M40X, die heeft een impedantie van 35 Ohm. Op m'n MP3-speler gaat ie tot een fijn volume zonder gelijk de wereld aan stroom te trekken, waardoor de batterij langer meegaat bij dagelijks gebruik. Als ik aan het opnemen ben is het de eerlijkste koptelefoon die ik ooit gehad heb.

In deze prijsklasse gaat het echt alleen maar om praktische toepassingen. Het geluid is hoogstens een beetje anders qua frequentieresponsie, maar niet nauwkeuriger of 'beter'. En dan is een niet al te hoge impedantie vele malen handiger in gebruik. Gehoorschade is een bullshit-argument, jij kiest zelf op welk volumeniveau je bron staat.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Bericht door Haico »

De verhouding koptelefoon impedantie:output impedantie versterker wil je vrij laag hebben. Mits aangevreden met een degelijke koptelefoonversterker, klinkt een koptelefoon met een hogere impedantie wat strakker. Dat is het speelveld, en daar moet je een optimum vinden voor je eigen situatie.

Er zijn nog meer verschillen tussen de versies van de DT770. De 32 ohm versie heeft een rechte kabel van 1,5 meter. 80 Ohm is 3 meter kabel. De 250 ohm versie heeft een krulsnoer. Persoonlijk vind ik een krulsnoer fijner. De 32 ohm versie heeft ook geen velours oorkussens. "Softskin" noemen ze het materiaal.

Als je de koptelefoon zowel thuis als onderweg wil gaan gebruiken, en het hoeft niet allejezus hard, dan zou ik gaan voor het tussenmodel: de 80 ohm versie. De mobiele telefoons, laptops, tablets van tegenwoordig hebben genoeg power om die te laten zingen.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Wanneer je een basis ruisje in je hoofdtelefoon hoort dan wil je hoofdtelefoon versterker liever een hoofdtelefoon met een hogere impedantie. Ik had hier met mijn Phil Jones Bass Buddy en inears ook last van, de oplossing is vrij eenvoudig; een attenuator
Afbeelding
Haico

Bericht door Haico »

In-ears met balanced armature luidsprekertjes zijn zéér laag-impedant (en hebben een grillig impedantieverloop). De hoge sensitivity legt de achtergrond noise van de koptelefoonversterker bloot. Met de weerstand in dat adapterkabeltje maak je de in-ears ongevoeliger. Je moet dan de versterker harder zetten, en dan kom je verder boven de noise floor uit.

Typisch een probleem met in-ears. Met een koptelefoon zal je dit probleem (bijna) nooit tegenkomen.
Plaats reactie