Nieuwe EP van mijn band!

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Nieuwe EP van mijn band!

Bericht door Niels »

We zijn met de band de afgelopen tijd bezig geweest om een EP op te nemen. Dat kost altijd wat meer tijd dan je denkt, maar het is gelukt en we zijn blij met het eindresultaat. Nu is het tijd om te kijken wat andere mensen ervan vinden.

Er zijn behoorlijk wat overdubs gedaan met de gitaren en we hebben ook extra partijen opgenomen met andere instrumenten (piano, cello, trombone, Wurlitzer, ..). Qua bas is 'Snail' op mijn Fender Jazz ingespeeld en de rest op mijn Fender Precision. Het laatste nummer 'Simon' heb ik niet ingespeeld omdat onze zanger tijdens mijn vakantie voor het idee een baspartij had ingespeeld die we gehouden hebben. Gelukkig wel op mijn bas :)

Phoenix
Wanderlust
Snail
Simon

Of beluister ze zonder ze te downloaden op onze website.

Ik ben erg benieuwd naar feedback van jullie (op het totaal, de mix, de bas, ... alles is welkom)! :)
Gebruikersavatar
Rupert
Berichten: 588
Lid geworden op: 05 dec 2005, 17:59

Bericht door Rupert »

Leuke muziek en dito baslijnen. Vind je partijen mooi tussen de lijntjes kleuren. Vind qua nummers vooral three ways to kill a snail leuk, beetje beatlesque naar mijn idee, maar dat zal door die koortjes komen.

Vind alleen de zang niet zo sterk in zijn uitspraak van het Engels. En qua mix, heb je de tracks laten masteren? Klinkt niet zo, en ik denk dat je daar nog best wel veel kan uithalen om t allemaal wat sprankelender te krijgen.

Maar 't klinkt als een bandje waar ik naar zou staan luisteren als ik t hoor spelen live!
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Dank je! :thumbsup:

De eindmix is wel gemasterd, maar misschien iets minder 'hard' dan gebruikelijk. Het sprankelende dat je soms een beetje mist (met name in de gitaar) klopt wel een beetje. Dat is bij het opnemen er toch niet helemaal goed opgekomen en dat los je dan niet meer op met EQ'en enzo. Opname is - op drums en cello na - allemaal zelf gedaan. Mixen is door onze drummer gedaan (die daar héél druk mee geweest is :worship:).
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik vind het weer erg tof! De eerste reeks nummers die je hier al eens gepresenteerd had beviel me ook al.
En ook nu weer vind ik het prettige liedjes met een lekkere feel en een kop en staart, waarbij "liedjes" een dik compliment is. Kan me herinneren dat ik destijds iets zei over dat er zo goed over nagedacht was en dat alles zo mooi op zijn plek zit en dat vind ik nu ook weer. Het Snailnummer heeft inderdaad meer dan een zweempje Beatles; lekker.
Het klopt allemaal gewoon goed. Kwa sfeer en compositie vind ik zelf Simon Says een ietwat vreemde eend in de bijt ten opzichte van de andere liedjes; wat mij betreft kloppen die wat beter, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en doet er niks aan af dat ik het allemaal erg prettig vind om naar te luisteren.
Oh, en niet onbelangrijk: die P van jou klinkt super en is goud waard; toffe baslijnen ook!
:yes:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Dank! :thumbsup:

Snail was eigenlijk bedoeld als geintje en toen we hem toch gingen opnemen hebben alles net een stukje extremer doorgetrokken en overdreven. Dus extra instrumenten (Wurlitzer en op einde een trombone + sax), koortjes, klapjes, een beetje overdreven zang met extra veel galm en bewust dingetjes als het klikje van het intrappen van een overdrivepedaaltje in de mix gezet :)

Simon is inderdaad een beetje de vreemde eend in de bijt. Komt denk ik omdat de eerste 3 nummers vrijwel compleet van onze zanger komen en de opzet van deze van onze drummer. En onze zanger heeft de bas ingespeeld.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Jep, ik vind het ook weer helemaal in orde. Het zijn toffe nummers met een goede feel en genoeg 'earcandy' om interessant te blijven. Lekker basspel ook. :yes:

Persoonlijk vind ik 'Simon Says' en het eenzame liedje 'No one kneels' de 'beste' nummers maar dat is omdat ze meer bij mijn persoonlijke smaak passen.

Alleen de baslijn van 'Simon' vind ik kut! (want we willen natuurlijk niet dat de zanger gaat denken "dat ie ook wel even bas kan spelen") :wink:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Bedankt Geert! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Fraai materiaal Niels!

> Phoenix spreekt me iets minder aan, ik krijg licht het gevoel dat dit niet helemaal de capaciteit van de band weergeeft. Soms wat hak op de tak als compositie. Het thema klinkt ook iets geforceerd qua notenkeuze, alsof het niet nodig is. Ritmegitaar niet altijd even aangenaam voor het gehoor. Al met al niet slecht hoor en je hoort wel degelijk dat er goed over na is gedacht. De rest vind ik gewoonweg beter: continue reading.. :D
> Wanderlust klinkt van voor tot achter af, netjes gemixt. Zoals Hans ook zegt, liedje als compliment bedoeld. Gitaar zou ik wat minder superclean afstellen, een beetje buizenrandje mag en wat voller, want de rest van de instrumenten passen net wat mooier bij elkaar. Ook de kleine solo klinkt wat aarzelend. Thematische pingeltje heeft in de verte wat Radiohead-achtigs. OK Computer? Tof!
> Snail is ook boeiend om te luisteren. Ik kan me voorstellen dat je dit liedje klein begint en dan helemaal wijd uitspant met een smaakvolle britrock sound. Je kunt hier alle kanten mee, echt heel goed. Goed baswerk ook. Doet me o.a. denken aan Eels, snufje Radiohead en ook wel Paul Weller.
> Opvallend is meteen bij Simon dat de baslijnen simpeler zijn, de combi van functionele eenvoud en toch kleuring mist hier. Compliment voor jou Niels. ;) Ik vind het liedje wel heel tof. Lekker thematische zang ook, je gaat zo meezingen. Tof hoor. Goed gitaargeluid ook. Cafeetje, biertje, geïnteresseerd publiek. Cool.

Baswerk verdient complimenten. Strak, in dienst van wat er gespeeld wordt, zonder saai te worden. Iets wat misschien wel het moeilijkste is. Soms wil ik wel wat meer mid/hoog-mid horen, maar dit kan persoonlijke voorkeur zijn. Niet storend. Gitaar vind ik wat minder, timing wringt zo af en toe en de mix mag warmer. Schaafwerk. Ritmegitaar niet altijd even aangenaam voor het gehoor. Vocalen goed over nagedacht, veel extra stemmen erbij, keurig. Dat draagt de boel en vind ik prettig voor het gehoor. Het Engels klinkt nog wel een tikkeltje Nederlands allemaal qua accent, maar soit..

Conclusie: well done lads! Interessante liedjes met veel leuke invloeden. Verdrievoudig het aantal nummers, breng het opgenomen bandgeluid iets meer bij elkaar en je kunt een album uitbrengen. Ik kom luisteren!

EP-Rating: 3,5 uit 5? ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Zo, een heuse review :) Dank daarvoor BF, ik zal hem ook even doorsturen naar de rest :thumbsup:

Leuk dat de baslijntjes gewaardeerd worden. Het functioneel/basic/strak spelen is iets dat ik de laatste jaren sowieso meer ben gaan doen*. Er zit wel de nodige hulp van onze zanger in om de lijntjes wat meer aan te kleden en wat interessanter te maken. Ze waren voor het opnemen echt een stukje meer basic en saaier dan ze nu zijn.

Het 'cafeetje/biertje' gevoel is precies wat we willen doen. Spelen wat we leuk vinden, af en toe een minder bekende cover, aanpassen aan de plek waar je speelt en het soort publiek en vooral niet proberen om wereldberoemd te worden :dance:

*) Af en toe zou ik thuis ook gewoon eens een bas moeten pakken, maar eerlijk gezegd speel ik al jaren alleen bas tijdens repetities en optredens. Daar ga je vanzelf meer basic van spelen... :oops:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

You're welcome sir! Ik heb de nummers anderhalf keer geluisterd. Eerst alles een keer compleet en daarna stukken nog uitgepakt die ik wilde terughoren, omdat ik daar ook iets over vond. Daarna de argumenten opgeschreven. Zie het als een mini-review. Als album valt het niet te raten, vandaar dat ik er EP-rating van maakte.

Ik heb de laatste tijd weer veel gitaar gespeeld en als het goed is, krijg ik een bas te leen van een vriend van me. Ik mis het teveel. Er is wel wat budget voor een leuke bas, maar dat kan nu even wachten. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie